تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۳۰۰۹۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بومی سازی دستگاه برش لوله‌های نفتی در اهواز
مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت لوله‌سازی اهواز گفت: دستگاه برش لوله خارجی کاربردی در صنعت نفت موسوم به "انکراپ" با تلاش متخصصان داخلی، بومی سازی شد.
 

 عادل مرادی بومی‌سازی قطعات صنعتی در ایران، با وجود تحریم‌های ظالمانه را نشانگر مقاومت و خودکفایی ملی دانست و گفت: مهندسان و متخصصان داخلی با تلاش‌های مستمر و استفاده از دانش بومی، توانسته‌اند نیاز‌های صنایع کشور را تأمین کنند.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه اکنون برای برش لوله‌های مختلف به کار گرفته می‌شود افزود: مجموعه مهندسان و کارشناسان لوله‌سازی اهواز با بومی‌سازی دستگاه "انکراپ" علاوه بر ایجاد بهره وری به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال، مانع از خروج ارز شدند.

مرادی ادامه داد: با توجه به مشکلات فنی دستگاه انکراپ خارجی و هزینه‌های بالای تعمیرات آن که بر اساس تیغه‌های برشی عمل می‌کرد، تصمیم گرفتیم نمونه ایی از دستگاه با برش هوا-گاز را جایگزین کنیم، که کار ساخت این دستگاه با سرعت و با بهره‌گیری از قطعات تولید داخل به انجام رسید.

مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت لوله‌سازی اهواز با اشاره به هزینه‌های قابل توجه نمونه‌های خارجی اضافه کرد: دستگاه‌های مشابه خارجی، مانند انکراپ‌های ساخت آمریکا و چین، حدود ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارند، در حالی که ما با هزینه‌ای حدود ۵۰۰ میلیون تومان این دستگاه را در داخل ساخته ایم.

وی می‌گوید: دستگاه خارجی از ۲۰۰ قطعه تشکیل شده است و تأمین قطعات یدکی آن در شرایط تحریم با مشکلات فراوانی همراه بود و گاهی باعث توقف ماه‌ها کار می‌شد؛ اما این دستگاه بومی‌سازی‌شده تنها ۱۸ قطعه دارد و تعویض آنها به سرعت انجام می‌شود.

به گفته مرادی؛ در دستگاه خارجی برای تأمین تیغه‌های برش علاوه بر قیمت بالا و هزینه سالانه بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال، با تاخیر‌های چند ماهه مواجه بودیم، اما در این دستگاه که از هوا-گاز برای برش استفاده می‌شود؛ فرآیند کار ساده‌تر و بسیار ارزان قیمت‌تر از نمونه خارجی است.

بر اساس این گزارش، لوله‌سازی اهواز با ظرفیت تولید سالانه ۷۹۰ هزار تن انواع لوله‌های فولادی و ۴ میلیون متر مربع پوشش (لوله) از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های لوله در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار