تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۳۰۰۹۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
 دستگاه برش لوله‌های نفتی در اهواز بومی‌سازی شد

  مدیر نگهداری و تعمیرات لوله‌سازی اهواز، از بومی‌سازی دستگاه برش لوله خارجی کاربردی در صنعت نفت موسوم به "انکراپ" خبر داد. 

عادل مرادی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، بومی‌سازی قطعات صنعتی در ایران، با وجود تحریم‌های ظالمانه را نشانگر مقاومت و خودکفایی ملی دانست و اظهارکرد: مهندسان و متخصصان داخلی با تلاش‌های مستمر و استفاده از دانش بومی، توانسته‌اند نیازهای صنایع کشور را تأمین کنند.

وی با تاکید بر اینکه این دستگاه اکنون برای برش لوله‌های مختلف به کار گرفته می‌شود ادامه داد: مجموعه مهندسان و کارشناسان لوله‌سازی اهواز با بومی‌سازی دستگاه "انکراپ" علاوه بر ایجاد بهره وری به ارزش 100 میلیارد ریال، مانع از خروج ارز شدند.

مدیر تعمیرات و نگهداری لوله‌سازی اهواز خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات فنی دستگاه انکراپ خارجی و هزینه‌های بالای تعمیرات آن که بر اساس تیغه های برشی عمل می کرد، تصمیم گرفتیم نمونه ایی از دستگاه با برش هوا-گاز را جایگزین کنیم، که کار ساخت این دستگاه با سرعت و با بهره‌گیری از قطعات تولید داخل به انجام رسید.

مرادی با اشاره به هزینه‌های قابل‌ توجه نمونه‌های خارجی افزود: دستگاه‌های مشابه خارجی، مانند انکراپ‌های ساخت آمریکا و چین، حدود ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارند، در حالی که ما با هزینه‌ای حدود ۵۰۰ میلیون تومان این دستگاه را در داخل ساخته ایم.

مرادی همچنین تصریح کرد: دستگاه خارجی از ۲۰۰ قطعه تشکیل شده است و تأمین قطعات یدکی آن در شرایط تحریم با مشکلات فراوانی همراه بود و گاهی باعث توقف ماه‌ها کار می‌شد؛ اما این دستگاه بومی‌سازی‌شده تنها ۱۸ قطعه دارد و تعویض آن‌ها به سرعت انجام می‌شود.

وی افزود: در دستگاه خارجی برای تأمین تیغه‌های برش علاوه بر قیمت بالا و هزینه سالانه بالغ بر 10 میلیارد ریال، با تاخیرهای چند ماهه مواجه بودیم، اما در این دستگاه که از هوا-گاز برای برش استفاده می‌شود؛ فرآیند کار ساده‌تر و بسیار ارزان قیمت تر از نمونه خارجی است.

بر اساس این گزارش، لوله‌سازی اهواز با ظرفیت تولید سالانه ۷۹۰ هزار تن انواع لوله‌های فولادی و چهار میلیون متر مربع پوشش (لوله) از جمله بزرگترین تولیدکننده های لوله در منطقه خاورمیانه محسوب می شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار