تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۳۰۰۹۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرونده ثبت ملی چهار اثر دفاع مقدس در منطقه آزاد اروند تایید شد

 رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان خرمشهر گفت: پرونده ثبت ملی چهار اثر دفاع مقدس در منطقه آزاد اروند به تایید شورای ملی ثبت آثار تاریخی- فرهنگی غیرمنقول رسیده است.

سجاد پاک‌گهر اظهار کرد: این آثار شامل کتابخانه مرکزی خرمشهر، مدرسه ولیعصر، آرامگاه بایندر و نقدی مرتبط به حماسه شهریور ۱۳۲۰ در خرمشهر و بنای رادیو نفت آبادان است.

وی با بیان اینکه از این آثار، سه اثر مربوط به شهرستان خرمشهر و یک اثر در آبادان واقع شده است توضیح داد: در شهرستان آبادان بیشتر آثار مربوط به حوزه نفت است و در خرمشهر آثار ثبت ملی مربوط به حوزه دفاع مقدس است.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان خرمشهر ادامه داد: گردشگران داخلی و خارجی زیادی در طول سال از آثار ثبت ملی شامل یادمان‌های دفاع مقدس و مکان‌های گردشگری بازدید می‌کنند از این رو در تلاشیم تا آثار حوزه دفاع مقدس به بهترین شکل مرمت شوند.

براساس این گزارش کتابخانه مرکزی خرمشهر یا کتابخانه شهید شریف خرمشهر سال ۱۳۴۶ راه‌اندازی شد. این کتابخانه در سال‌های جنگ تحمیلی یکی از سنگرهای اصلی دفاع از شهر بود و به شدت خسارت دید؛ ساختمان این کتابخانه سال ۱۳۷۰ در مکان قبلی بازسازی و ترمیم کلی شد.

مسجد ولیعصر (عج) در شهرستان خرمشهر بنایی ارزشمند، باقی مانده از دوران پهلوی بوده که زخم‌های نقش بسته بر قامت آن گویای مقاومت این بنا در دوران دفاع مقدس است. این مسجد در کنار یادمان شهدای نهرخَیِن در نزدیکی روستای خین در جاده ‌ی شلمچه قرار دارد

سوم شهریور ۱۳۲۰ در تاریخ معاصر ایران از جایگاهی خاص برخوردار است؛ آغازین روز اشغال ایران توسط قوای متفقین در جنگ جهانی دوم، استان خوزستان به عنوان یکی از نخستین، بزرگ‌ترین و مهمترین مناطق جولان آن بود. دریابان غلامعلی بایندر، سرفرماندهی نیروی دریایی ایران در خرمشهر، با مقاومت خویش و عدم تسلیم در آن ماجرا به شهادت رسید و اکنون در محوطه پایگاه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آرمیده است.

قدمت بنای رادیو نفت آبادان بیش از یک قرن است این بنا جزو نخستین ساختمان های مدرنی است که همزمان با تأسیس شهرک مسکونی "بریم" توسط شرکت نفت ایران و انگلیس در شهر آبادان ساخته شده و مالکیت آن به شرکت ملی نفت ایران تعلق دارد. در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، علاوه بر انعکاس اخبار درون مرزی و برون مرزی مربوط به جنگ تحمیلی، برنامه هایی را برای فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برگزار می کرد، اما پس از مدتی تعطیل شد.

در شهرستان خرمشهر ۲۱ اثر ثبت ملی و در شهرستان آبادان ۱۰۲ اثر ثبت ملی وجود دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار