تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۳۰۰۸۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تندیس نیکوکاری جشنواره ملی عکس به عکاس خوزستانی اهدا شد

 شایان حاجی نجف عکاس خوزستانی در نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری برگزیده شد.

 در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری که در تالار استاد جلیل شهناز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، مجموعه عکس «تداعی» اثر شایان حاجی نجف به عنوان برگزیده بخش هنری معاصرانتخاب و با اهدای تندیس نیکوکاری از وی تجلیل شد.

نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری به همت مرکز فرهنگ نیکوکاری خیرماندگار از اردیبهشت ماه امسال در بخش‌های مختلف هنری معاصر، مستند، ویژه و کودک و نوجوان برگزار و در مجموع سه هزار و ۸۶۴ اثر به دبیرخانه این جشنواره ملی ارسال شد.

همچنین در بخش هنری معاصر از میان آثار ارسالی ۶ مجموعه عکس به نمایشگاه این جشنواره راه یافت و از این میان، مجموعه عکس تداعی اثر شایان حاجی نجف که درباره گرد و خاک خوزستان و شرایط زیست محیطی این استان است به عنوان برگزیده انتخاب شد.

 

در بیانیه مجموعه عکس تداعی آمده است: « آلودگی هوا به دلیل ماهیت فرامرزی آن یک مشکل جهانی با اثرات گسترده است.

این مساله یکی از بزرگترین خطرات زیست محیطی برای سلامت انسان و یکی از چهار عامل اصلی علل مرگ و میر در جهان است.

سالانه حدود ۷ میلیون نفر در جهان در اثر مرگ منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس مطالعات انجام شده در ۲۷ شهر ایران در سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۰ هزار نفر مرگ منتسب به آلودگی هوا به ثبت رسیده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده و بنا بر اعلام رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت مبنای آلودگی هوا ذرات معلق و اندازه این ذرات PM۱۰ و PM۲.۵ است و جنس آنها در اثرگذاری در بدن انسان اهمیتی ندارد به این معنا که آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار و آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها و آلاینده‌ها تفاوتی در اثر گذاری در بدن انسان ندارند و خطر ناشی از این نوع آلودگی هوا می‌تواند سبب بروز مرگ زودرس شود.

"هوای پاک" از مهمترین حقوق کودکان و از شاخص‌های توسعه پایدار کشورها است. کودکان به عنوان نسل‌های آینده جوامع برای رشد و شکوفایی بیش از هر چیزی به هوای پاک نیاز دارند.

این مجموعه تصویری، تداعی تصویر ذهنی کودکان از هوای پاک است که ابتدا آن را نقاشی کرده‌اند و سپس با عکس‌های مستند از هوای آلوده محل زندگی آن‌ها در کلان‌شهر اهواز ترکیب شده است. تداعی یک پیوند روانی میان مفاهیم، رخدادها یا حالات ذهنی است که معمولا از تجارب خاصی که فرد آن‌ها را دیده، شنیده و یا به نوعی لمس کرده ریشه می‌گیرند.»

همچنین در بخش تک عکس مستند این جشنواره یک اثر از علی محمدی و یک اثر از شایان حاجی نجف به نمایشگاه راه یافت.

نمایشگاه آثار نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری از ۶ مهرماه در سالن استاد «مرتضی ممیز» خانه هنرمندان ایران برپا شده و تا ۱۶ مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برای بازدید علاقه مندان برقرار است.

این جشنواره به دبیری حسن غفاری برگزار شد و داوری بخش مجموعه عکس هنری معاصر بر عهده شادی قدیریان، مهدی وثوق نیا و مهدی مقیم نژاد بود.

نیکوکاری تمدنی از تمدن‌های بشری است که در تمامی ملل و با هر زبان و آیینی ستودنی و دارای تعاریف زیبای انسان دوستانه است.

مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار با توجه ‌به ظرفیت و توانایی عکس و عکاسی در کنار سایر فعالیت‌های خود در صدد است با برگزاری جشنواره ملی عکس نیکوکاری به پویایی، راهبری و گسترش هرچه بیشتر این فرهنگ کمک کند.

امید است، هنرمندان، عکاسان و دوست داران عکاسی ضمن ثبت و ارائه صحنه‌ها و لحظه‌های اثر بخش و ماندگار با نگاه ارج گذاری و فرهنگ سازی به یاری هرچه بهتر و بیشتر این مسئولیت اجتماعی بپردازند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار