تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۳۰۰۷۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه‌اندازی دستگاه نمک‌گیر برقی در محدوده عملیاتی نفت و گاز مارون با هدف تولید نفت با کیفیت
مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون از طراحی، ساخت و راه‌اندازی موفقیت آمیز یک دستگاه نمک‌گیر برقی با ظرفیت ١٠ هزار بشکه در روز با بهره‌گیری از تخصص کارشناسان به منظور تولید نفت با کیفیت در محدوده عملیاتی این شرکت خبر داد.
 

قباد ناصری روز چهارشنبه در دومین نشست پیش بینی پنج ساله بهره‌دهی چاه‌های نفت، تولید، توزیع و تزریق گاز ''Forecast'' شرکت بهره برداری مارون با اشاره به تکنولوژی ساخت این تجهیز اظهار کرد: ساخت نمک‌گیر با ظرفیت بالاتر در شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون وجود دارد.

وی احداث خط لوله ١۵ کیلومتری ١٠ اینچ از مارون پنج به مارون سه جهت به حداقل رساندن کاهش تولید مارون پنج در زمان تعمیرات اساسی نمک گیر ثقلی نمک‌زدایی این مجتمع را از دیگر اقدامات نگهداشت و افزایش تولید برشمرد.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون از تحقق درصد دبی ۱۰۱.۲ در این شرکت خبرداد و اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت افزایش ظرفیت تولید و انتقال نفت از مخزن آسماری شادگان تا سقف ١٣٠ هزار بشکه در روز با انجام اقدامات ترمیمی، احداث ٣۶ کیلومتر خط لوله ١٠ اینچ و انجام ده‌ها اصلاحیه فرآیندی توسعه چند راهه در شرکت مارون جهت نگهداشت و افزایش تولید صورت گرفت.

وی بیان کرد: تکمیل و راه اندازی نمک‌گیر برقی با ظرفیت ۵۵ هزار بشکه در روز، تجهیزات تصفیه پساب در نمک زدایی مارون چهار، جلوگیری از گازسوزی به میزان ١۵ میلیون فوت مکعب در روز، راه اندازی توربو کمپرسور ردیف دوم ایستگاه تقویت فشار مارون ۶ با همکاری مدیریت تولید و مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین آلات فرآیندی نیز بخش دیگری از اقدامات شرکت مارون در جهت نگهداشت و افزایش تولید بود.

ناصری تصریح کرد: روزانه حدود ۶ میلیون فوت مکعب در روز گاز مشعل مارون پنج با راه‌اندازی تأسیسات فشار افزایی شرکت تامکارگار جمع‌آوری می‌شود.

وی در پایان به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای ایمن سازی تجهیزات و خطوط اصلی لوله نفت و گاز و برخی برنامه های در دست اقدام (تعمیرات و نگهداری) پرداخت.

بررسی وضعیت تولید چاه‌ها در ۶ ماه نخست، تصمیم‌گیری درباره وضعیت مخازن و چاه‌های نفت و گاز و پیش‌بینی بهره‌دهی آن‌ها در نیمه دوم امسال، بیان چالش‌ها، تنگناها، موانع و الزام‌های نگهداشت تولید و بررسی راهکارهای قانونی برای حل و کاهش آسیب‌های وارده از این نواحی به تولید از دیگر موارد مطرح در این نشست با حضور مدیر عامل مناطق نفت خیز جنوب بود.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در خوزستان عهده دار تولید از مخازن مارون آسماری، بنگستان، شادگان آسماری بنگستان و کوپال آسماری بنگستان است. ۲۸ کارخانه بهره‌برداری، نمک‌زدایی، ایستگاه‌های تقویت فشار تزریق گاز در مناطق عملیاتی این شرکت شامل شهرستان‌های رامشیر، رامهرمز و اهواز فعالیت دارند.

روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام در این شرکت تولید می‌شود، علاوه بر این روزانه ۵۸۵ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت در حوزه عملیاتی این شرکت جداسازی می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار