تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۳۰۰۵۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علائم خرابی دسته موتور پنجه ای 206 تیپ 5و6+(وظایف)
علائم خرابی دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6،مزایای دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6،کاربرد دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6،نشانه های خرابی دسته موتور،دسته موتور چیست؟

علائم خرابی دسته موتور پنجه ای 206 تیپ 5و6+(وظایف)

دسته موتور چیست و چه وظایفی دارد؟

دسته موتور به دلیل اینکه یکی از مهم‌ترین قطعات هر خودرویی به شمار به شمار می‌رود، باتوجه‌به نوع و جنس خود از شکل ظاهری متفاوتی برخوردار است. به‌طورکلی، دسته‌موتورها از دو بخش اصلی تشکیل می‌شوند؛ یک صفحه فلزی که به موتور و بدنه خودرو متصل شده و وظیفه دارد تا وزن موتور و نیروهای وارده به آن را تحمل کند. به همین دلیل نیز باید مقاوم و محکم باشد تا در اثر فشارهای وارده آسیب نبیند. در مقابل یک بخش جاذب ارتعاش داریم که این بخش می‌تواند از جنس لاستیک یا مایع هیدرولیکی باشد و وظیفه جذب ارتعاشات و ضربات موتور را بر عهده دارد.

علائم و نشانه‌های خرابی دسته موتور

زمانی می‌توان با قطعیت گفت که دسته‌موتورهای موجود در خودرو دچار خرابی شده‌اند که علائم آسیب‌دیدگی را نیز بروز دهند. مهم‌ترین این علائم موارد زیر هستند:

  • لرزش شدید بدنه و کابین خودرو: این لرزش می‌تواند در هنگام شتاب‌گیری، ترمزگیری، دور موتور پایین یا رانندگی در ناهمواری‌ها رخ دهد. لرزش دسته موتور به دلیل ناتوانی در جذب ارتعاشات موتور ایجاد می‌شود.
  • به گوش رسیدن سر سروصدای آزاردهنده از ناحیه موتور: خرابی دسته موتور می‌تواند منجر به صداهایی همچون‌ تق‏تق، ضربه یا جیرجیر شود که در اصل در اثر تماس قطعات داخلی فرسوده و آسیب‌دیده با یکدیگر ایجاد می‌شود.
  • کاهش تعادل و پایداری خودرو در هنگام رانندگی: این مشکل به‌خصوص در پیچ‌ها و مانورهای ناگهانی مشهود است. دسته موتور معیوب به دلیل ناتوانی در ثابت نگه‌داشتن موتور در جای خود، تعادل خودرو را به خطر می‌اندازد.
  • مشاهده نشتی روغن یا مایع هیدرولیکی از دسته موتور: این نشتی می‌تواند از محل اتصال دسته موتور به موتور یا بدنه خودرو رخ دهد. نشتی دسته موتور به دلیل آسیب‌دیدگی یا فرسودگی واشرها و درزگیرها ایجاد می‌شود.
  • دشواری در تعویض دنده: گاهی اوقات به علت خرابی گسترده دسته موتور، ممکن است با مشکلاتی چون لرزش گیربکس و دشواری در تعویض دنده مواجه شویم.

دسته موتور پنجه ای 206 تیپ 5و6

  • افزایش مصرف سوخت: خرابی دسته موتور می‌تواند به کاهش راندمان موتور انجامیده و به دنبال آن افزایش مصرف سوخت را منجر شود.
  • آسیب به سایر اجزای خودرو: حتی وجود آسیب‌های جزئی در دسته موتور می‌تواند به موتور، گیربکس، شاسی و دیگر قطعات نیز صدمه بزند.

دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6 چیست؟

دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6 قطعه‌ای ظریف اما حیاتی است که نقشی اساسی در حفظ سلامت و عملکرد صحیح موتور خودرو شما ایفا می‌کند. این قطعه، به‌مانند یک ابرقهرمان پنهان، با وظایف مهمی که بر عهده دارد، از لرزش و تکان‌خوردن موتور جلوگیری می‌کند و به شما رانندگی نرم و بدون دردسری را هدیه می‌دهد. قیمت دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6 تحت‌تأثیر جنس، برند و درجه کیفی آن است.

بدنة این دسته موتور پنجه‌ای از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده و ازاین‌جهت استحکام و مقاومت کافی در برابر نیروها و فشارهای زیادی که به آن وارد می‌شود را دارد. در بدنه این محصول سوراخ‌هایی برای عبور پیچ‌ومهره‌ها با هدف نصب در محل خود و همچنین کاهش وزن آن تعبیه شده‌اند.

وظایف دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6

دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6 در قسمت جلویی و پایینی موتور، بین موتور و شاسی خودرو نصب می‌شود. به طور دقیق‌تر، یک سر آن به  بلوک موتور  و سر دیگر آن به سازه جلویی خودرو متصل می‌شود. وظایف اصلی آن نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • حفظ تعادل و ثبات: دسته موتور پنجه‌ای نقش کلیدی در ثبات موتور در جای خود، مخصوصاً در زمان عبور از دست‌اندازها، ترمزگیری و شتاب‌گیری داشته و کمک می‌کند تا فرمان‌پذیری خودرو عالی بوده و رانندگی ایمن‌تر و لذت‌بخش‌تر شود.
  • جذب لرزش و ارتعاشات: مهم‌ترین وظیفه دسته موتور پنجه‌ای، جذب لرزش‌ها و ضربات طبیعی موتور است. این لرزش‌ها می‌توانند به‌مرورزمان به سایر قطعات خودرو آسیب برسانند و رانندگی را برای سرنشینان سخت کنند. در این زمان دسته موتور به جذب این لرزش‌ها پرداخته و از انتقال آنها به بدنه و کابین خودرو جلوگیری می‌کند.
  • کاهش صدا و نویز: لرزش و تکان‌خوردن موتور از دلایلی هستند که می‌توانند باعث ایجاد صداهای ناخوشایندی در کابین خودرو شوند. دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6 به کاهش این لرزش‌ها کمک کرده و صدا و نویز در خودرو را نیز کاهش می‌دهد.

وظایف دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6

علائم خرابی دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6

دسته موتور پنجه‌ای یک قطعه مصرفی در خودرو شناخته می‌شود و  با  گذر زمان و به دلیل استهلاک، کارایی خود را از دست می‌دهد. نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان‌دهندة خرابی این قطعه هستند  که در صورت مشاهده آنها باید سریعاً نسبت به تعویض دسته موتور اقدام شود. برخی از این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • مشکل در هندلینگ خودرو: دشواری کنترل خودرو و کاهش فرمان‌پذیری آن 
  • لرزش و ارتعاش غیرمعمول و شدید موتور: لرزش‌های موتور در دور پایین سرعت و انتقال آن به کابین و اتاق خودرو
  • شنیدن صداهای غیرطبیعی: وقوع هر نوع صدای تق‌تق، تاپ‌تاپ یا ضربه‌هایی غیرمعمول در زمان شتاب‌گیری، استارت زدن و ترمزگرفتن 
  • ضربه‌زدن به هنگام تعویض دنده: احساس برخورد ضربات شدید به بدنه خودرو به‌خصوص در دنده‌های معکوس

علاوه  بر  نشانه‌های  ذکر  شده،  شما  می‌توانید  با  انجام  معاینات  فنی  منظم  خودرو  خود،  از  سلامت  دسته  موتور  پنجه‌ای آن  اطمینان  حاصل کنید. معمولاً توصیه می‌شود که این معاینات هر 6 ماه یکبار انجام  شود.

 

 

علائم خرابی دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6

 

 

عوامل موثر بر قیمت دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6: قیمت دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6

قیمت دسته‌ موتور پنجه ای  206 تیپ 5 و 6 به فاکتورهای مختلفی مانند کیفیت (برند، جنس، ساختار، گارانتی) و شرایط بازار (میزان تقاضا، موجودی، اوضاع اقتصادی، محل خرید) بستگی دارد. در حال حاضر (تیرماه 1403)، محدوده قیمت دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6، بین 400 هزار تومان تا 1 میلیون و 200 هزار تومان است که متناسب با برند و فروشگاه و خدمات پس از فروش تغییر می‌یابد. 

در هنگام خرید و بررسی قیمت دسته موتور پنجه‌ای 206 تیپ 5 و 6، حتماً دقت کنید که دسته‌موتور مناسب با مدل و برند خودرو شما باشد. می‌توانید از قبل به مقایسه قیمت‌ها از فروشگاه‌های معتبر پرداخته و سپس باتوجه‌به گارانتی و خدمات پس از فروش و مشورت با متخصص در صورت عدم آگاهی، برای خرید اقدام کنید. با انتخاب آگاهانه، خواهید توانست تا بهترین دسته‌موتور را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

https://javidemroz.ir/product/%D9%82%D8%A7%D8%A8-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%86/

:
:
:
آخرین اخبار