تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۳۰۰۴۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیماری هاری، علل، علائم و راه‌های تشخیص و درمان
هاری نوعی عفونت ویروس دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقـال بیـن حیـوان و انسـان اسـت کـه معمـولا به واسـطه گـزش حیـوان هـار بـه انسـان منتقـل می‌شـود.
 

۲۸ سپتامبر برابر با هفت مهر مهر روز جهانی هاری نامگذاری شده است.  
در صـورت ابتلای انسان به هاری، بیماری صددرصد کشـنده خواهد بود اما خوشــبختانه در صــورت طی همه مراحــل پیشــگیری و درمــان بیمــاری از جملــه شست‌وشــوی صحیــح محــل گــزش بــا آب و صابــون و مــواد ضدعفونــی کننــده، واکسیناســیون و تزریــق ســرم ضــد هــاری به موقــع و کامــل می‌تــوان از مرگ بر اثر ابتــلا بــه هــاری پیشــگیری کرد.

بنابر اعلام رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت: افراد باید از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد و بدون صاحب بپرهیزند، چرا که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها رخ می‌دهد.

مراجعه سریع به مراکز بهداشتی پس از حیوان گزیدگی ضروری است و فرد گزیده شده باید به سرعت به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کند تا اقدامات واکسیناسیون بر روی وی انجام شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.  
۷۸۵ واحد مراقبت پیشگیری از هاری و حیوان گزیدگی در سراسر کشور فعال است. 
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: پارسال ۳۶۰ هزار نفر از هموطنان برای تزریق واکسن هاری ناشی از حمله سگ‌های بی‌صاحب به مراکز بهداشتی مراجعه کردند.

 سالانه ۵۹ هزار مرگ انسان به علت ابتلا به بیماری هاری در بیش از ۱۵۰ کشور در جهان رخ می‌دهد۵۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری، کودکان زیر ۱۵ سال هستند. 

بنابر اعلام آمار مرکز بهداشت خوزستان: پارسال حدود شش هزار مورد سگ گزیدگی در استان ثبت شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و پرسه آنها در کوچه پس کوچه‌های آبادان و خرمشهر علاوه بر ترس و نگرانی شهروندان به تهدیدی جدی برای بهداشت و سلامت مردم این ۲ شهر تبدیل شده است.
بر اساس آمار دانشگاه جندی شاپور استان خوزستان؛ سال گذشته بیش از ۶ هزار شهروند خوزستانی مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار گرفتند.
حیوان گزیدگی به علت خطر ابتلا به هاری، یکی از مشکلات اساسی بهداشت عمومی است.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار