تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۳۰۰۳۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جنگ ۸ ساله دفاع مقدس طولانی‌ترین و پرافتخارترین نبرد نظامی در تاریخ ایران
فرمانده تیپ ۲۹۲ زرهی دزفول جنگ ۸ ساله دفاع مقدس را طولانی‌ترین و پرافتخارترین نبرد نظامی در تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی دانست.
 

،سرهنگ علی زنگنه باگرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: افتخارات دفاع مقدس حاصل همدلی و یکپارچگی ارتش، سپاه، بسیج و همه مردم ایران است، دفاع مقدس برکات زیادی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به ارمغان آورد و باید درس ایثار، شهادت و مقاومت شهدای ۸ سال دفاع مقدس را به نسل آینده منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه تاریخ سه هزار ساله ایران زمین از حوادث متفاوتی تشکیل شده که بخش اعظم این حوادث را نبرد‌های نظامی تشکیل می‌دهد، افزود: جنگ ۸ ساله دفاع مقدس طولانی‌ترین و پرافتخارترین نبرد نظامی در تاریخ پرفراز و نشیب این مرز و بوم محسوب می‌شود.

سرهنگ زنگنه با تاکید بر اینکه ارتش در کنار مردم و سایر نیرو‌های مسلح کشورمان تعریف می‌شود، ادامه داد: رژیم بعث عراق زمانی که تصمیم گرفت به مرز‌های غربی جمهوری اسلامی ایران حمله کند، ۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز کشورمان را برای نفوذ در سرزمین ما در نوردید و خیال باطلی داشت که می‌تواند در یک هفته خودش را به پایتخت برساند ولی با مقاومت غیور مردان کشورمان مواجه شد.

فرمانده تیپ ۲۹۲ زرهی دزفول اضافه کرد: رژیم بعث عراق تجاوز خود را با ۱۲ لشکر و ۴۵ تیپ مستقل آغاز کرد و در ابتدایی‌ترین روز‌های دفاع مقدس نیز پیشرفت‌هایی داشت، ولی ارتش به عنوان پرده پوششی در مرز‌های جمهوری اسلامی عمل کرد.  در چنین وضعیتی نیرو‌های تا بن دندان مسلح رژیم بعث از محور‌های مختلف نفوذ کردند که اگر دفاع جانانه نیرو‌های ارتش در مرز‌ها نبود دشمن با سرعت وقدرت توصیف‌ناپذیری می‌توانست نفوذ کند.

وی با بیان اینکه ارتش با همراهی ملت توانست حرکت دشمن را به شدت کُند و در مناطق شمالی و میانی در روز‌های آغازین نبرد متوقف کند، گفت: نیرو‌هایی که در جنوب کشورمان و خطه خوزستان حضور داشتند شامل نیرو‌های جان برکف تیپ ۳۹۳ در ۶۰ کیلومتر در ۶۰ کیلومتر مرز‌های جنوبی خوزستان در مقابل دشمن ایستادگی کردند این در حالی بود که دشمن مسلح قصد داشت به این خطه نفوذ و شهر‌های خرمشهر، آبادان و اهواز را از کشور جدا کند.  خیال دشمن برای تصرف خوزستان باطل بود، زیرا مردم به کمک ارتش شتافتند که با قدرت ارتش حرکت دشمن متوقف شد.

سرهنگ زنگنه افزود: ارتش بعث عراق با همه ظرفیت‌های استکباری جهان، پشتیبانی لجستیکی، تجهیزاتی و نیروی انسانی به محور فکه و آبادان و خرمشهر ورود کرد ولی با وجود تجهیزات فراوان در پل کرخه متوقف شدند.

وی ادامه داد: ۱۳ مهرماه سال ۵۹، رژیم بعث پشت رودخانه کرخه متوقف شد و با تدابیر نظامی ویژه فرمانده وقت ارتش مدیریت میدانی منطقه به دست ارتش افتاد و تیپ ۲ لشکر ۹۲ و گروه رزمی ۳۷ از پل نادری عبور و منطقه‌ای به طول ۹ و عرض پنج کیلومتر را به دست گرفته شد این در حالی است که عبور از رودخانه یکی از مشکل‌ترین عملیات‌های نظامی است که انجام چنین عملیاتی نشانه توانمندی نیرو‌های ارتش آن زمان است.

سرهنگ زنگنه با بیان اینکه تیپ ۲ به مدت ۱۰ روز از هجمه‌های دو لشکر یکم و ۱۰ زرهی و مکانیزه دشمن مقاومت کرد، ادامه داد: ۲۳ مهرماه سال ۵۹، تیپ یکم لشکر ۲۱ حمزه از همین منطقه به سمت عراق یورش برد و ۲ لشکر عراق را تا هفت کیلومتر به عقب راند که درسی برای رژیم بعث شد تا خیالی برای تصرف اندیمشک و دزفول نداشته باشند.

فرمانده تیپ ۲۹۲ زرهی دزفول گفت: موفقیت‌هایی که توسط لشکر و تیپ در این منطقه بود حاصل حضور مردم در کنارشان بود که باعث شد دلاورمردانه مقاومت کنند.

احداث ۵۱ بیمارستان صحرایی در مناطق جنگی کشور

سرهنگ زنگنه با اشاره به اقدامات انجام شده در طول جنگ تحمیلی گفت: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با شروع جنگ تحمیلی کار بزرگی کرد و برای طب رزم، ۵۱ بیمارستان صحرای را در مناطق جنگی احداث کرد که کمک زیادی به رزمندگان مجروح داشت.

وی ادامه داد: یکی از این بیمارستان‌ها، بیمارستان شهید مخبری است که در منطقه چنانه در محور فکه به اندیمشک مستقر شد، این بیمارستان خدمات بزرگی در جنگ و ۱۰ سال پس از جنگ به ملت ارایه کرد و افراد بزرگی، چون شهید آوینی و شهید باقری در این بیمارستان مداوا شدند.

فرمانده تیپ ۲۹۲ زرهی دزفول خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های صحرایی نقش موثری برای خدمات رسانی در طول جنگ و بعد از آن به مردم ایفا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جنگ نابرابری بین ایران و عراق اتفاق افتاد گفت: در این تقابل، ایران از نظر تجهیزات و آمادگی نظامی در سطح بسیار پایین‌تری نسبت به رژیم بعث عراق بود ضمن اینکه دروازه ورود تجهیزات به سمت عراق باز بود و ایران برای خرید سیم خاردار نیز تحریم بودو تجهیزاتی که از بین می‌رفت جایگزین نداشت.

سرهنگ زنگنه تصریح کرد: آنچه در این جنگ موجب پیروزی رزمندگان کشورمان شد قدرت ایمان، باور و اتکا به نفس، وحدت و تکیه به نیرو‌های ذاتی و امید به آینده بود.

ارتش جمهوری اسلامی ایران ۴۸ هزار شهید و تیپ ۲۹۲ زرهی دزفول نیز ۷۳۲ شهید تقدیم کرده است.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار