تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۲۹۹۵۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیین نکوداشت دکتر ملک آسا چهره ماندگار طب سنتی و نوین دزفول برگزار شد
 

آیین نکوداشت زنده یاد دکتر محمدصادق ملک آسا چهره ماندگار طب سنتی و نوین دزفول روز جمعه با حضور جمعی از پزشکان، مسوولان و مردم این شهرستان برگزار شد. 

  رییس پژوهشکده دزفول شناسی در این آیین در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با گرامیداشت یادو خاطره دکتر ملک آسا و قدردانی از سالها خدمت وی به مردم دزفول گفت: دکتر ملک آسا توجه ویژه ای به طب سنتی داشت و اکنون با پیگیری پژوهشکده دزفول شناسی افرادی برای شناسایی و بازآفرینی گیاهان دارویی شهرستان دزفول تعیین شده است.

عباس چراغ چشم افزود: زنده یاد دکتر ملک آسا منزل خود در نزدیکی فرمانداری دزفول را برای فعالیت‌های پژوهشی در نظر گرفته بود و فرزندان وی به این وصیت عمل کردند و این منزل را که نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان ارزش داشت در اختیار پژوهشکده دزفول شناسی قرار دادند.

نهضت همکاری برای حفظ آثار ملموس و غیرملموس دزفول ایجاد شود

رییس پژوهشکده دزفول شناسی گفت: حفظ، احیا و نوآوری آثار گذشتگان نیازمند کار جمعی است و انتظار می‌رود شهروندان آثار ارزشمند فرهنگی خود را برای حفظ و ثبت در اختیار پژوهشکده قرار دهند.

وی افزود: اطلس‌های هفت گانه سازه‌های آبی، سازه‌های آجری، اماکن مذهبی، اماکن گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی و مشاهیر و مفاخر شهرستان دزفول در این پژوهشکده ایجاد شده است.

چراغ چشم با اشاره به وجود سه اثر ثبت جهانی در استان خوزستان شامل آبشارهای شوشتر، زیگورات و شهر باستانی شوش گفت: ۷۰۰ صفحه کار پژوهشی در راستای ثبت جهانی دزفول در پژوهشکده دزفول شناسی انجام شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان دزفول افزود: حدود ۷۰ صنعت دستی در این شهرستان وجود دارد که ۳۰ اثر مکتوب برای ۳۰ صنعت دزفول در حال تدوین است.

رییس پژوهشکده دزفول شناسی، ثبت جهانی کپوبافی را یادآور شد و اظهارکرد: راه انداری خانه ورشو در دزفول در حال پیگیری است و آموزش این صنعت به ۲۰ نفر در حال انجام است.

دکتر ملک آسا به سه نسل از مردم دزفول خدمات رسانی کرد

همایون ملک آسا فرزند زنده یاد دکتر ملک آسا نیز در این آیین گفت: دکتر ملک آسا برای سه نسل و بیش از ۶۰ سال به مردم خدمت کرد و پس از ۳۵ سال طبابت به طب سنتی رجوع کرد.

وی با قدردانی از متولیان برگزاری آیین نکوداشت دکتر ملک آسا افزود: پدرم اعتقاد داشت می‌توان از طب سنتی حداقل برای طب عمومی استفاده کرد.

محمدرضا سنگری پژوهشگر عاشورایی نیز در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد دکتر ملک آسا اظهارکرد: مطب زنده یاد گاه با صف ۵۰۰ نفری مواجه میشد ولی این پزشک با صبر و حوصله به همه بیماران رسیدگی می‌کرد.

وی مردمی، غمخوار و حاذق بودن را از ویژگی‌های دکتر ملک آسا دانست و افزود: شجاعت، محبوبیت، خلاقیت و بردباری از دیگر ویژگی‌های این طبیب بود.

جذب دانشجوی خارجی در دزفول ظرفیت دانشگاه باستانی جندی شاپور را احیا می‌کند

این محقق با اشاره به ظرفیت‌های دزفول به ویژه دانشگاه جندی شاپور گفت: پزشکی که بر بالین حضرت علی(ع) حاضر شده بود دانش آموخته دانشگاه جندی شاپور دزفول بود و پیامبر اکرم(ص) دانشجویانی به این دانشگاه اعزام کرده بودند.

وی با پیشنهاد جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های دزفول افزود: جذب این دانشجویان موجب احیای ظرفیت دانشگاه باستانی جندی شاپور می‌شود.

سنگری با بیان اینکه پزشکان کار خدایی می‌کنند، اظهارکرد: پزشک باید القا کننده نعمت‌ها و داشته‌ها باشد چراکه تمرکز بر نداشته‌ها باعث نا امیدی می‌شود.

دکتر ملک آسا در شرایط دشوار پس از جنگ جهانی طبابت در دزفول را آغاز کرد

سید احمد آقامیری از دوستان و همکاران دکتر ملک آسا نیز در این آیین گفت: دزفول بعد ار جنگ جهانی زخم‌هایی بر تن داشت و قحطی بزرگی به دلیل چپاول محصولات این منطقه توسط اشغالگران رخ داد.

وی افزود: بیماری‌های زیادی نظیر تیفوس، نابینایی و قارچ کچلی در این قحطی شایع و درصد زیادی از مردم به این بیماری‌ها گرفتار شدند.

آقامیری با اشاره به وضعیت بغرنج بهداشتی شهر دزفول در آن ایام اظهارکرد: دکتر ملک آسا و تعدادی دیگر از پزشکان در این روزهای سخت کار طبابت را در دزفول آغاز کردند.

وی با بیان اینکه دکتر ملک آسا در برهه‌ای مسوول بهداری تیپ ۲۹۲ زرهی ارتش بود، افزود: آوازه این طبیب به شهرها و استان‌های دیگر رسید و بیمارانی از مشهد، تبریز، تهران، رشت، بندرعباس، شیراز و سایر شهرها داشت.

آقامیری گفت: علی رغم میل دکتر ملک آسا باتوجه به ارتقای درجه، این پزشک ارتش به تهران منتقل شد ولی با پیگیری فراوان و بازنشستگی پیش از موعد دوباره به دزفول برگشت و کار طبابت را در این شهر از سر گرفت.

وی با بیان اینکه نظام پزشکی دزفول سال ۱۳۷۲ به همت دکتر ملک آسا و تعدادی دیگر از پزشکان تاسیس شد، افزود: فرزندان دکتر ملک آسا بنا به وصیت، مطب دکتر را به انجام فعالیت‌های پژوهشی اختصاص دادند و از این رو پژوهشکده دزفول شناسی در این مکان مستقر شد.

همایش نکوداشت یکصدمین سالروز تولد حکیم و چهره ماندگار حوزه سلامت دزفول ،مرحوم دکتر محمدصادق ملک آسا به همت پژوهشکده دزفول شناسی و با همکاری دیگر ادارات و سازمان‌ها برگزار شد.

اجرای گروه مارش تیپ ۲۹۲ زرهی ارتش، پخش کلیپ از طبابت دکتر ملک آسا و سخنان وی، به تصویر کشیدن چهره دکتر ملک آسا حین برگزاری مراسم توسط نازنین ایران منش، رونمایی از تمبر یادبود مرحوم دکتر ملک آسا، شعرخوانی با گویش دزفولی توسط امیر مهدی کاظم زاده، تجلیل از پزشکان پیشکسوت و پزشکان برگزیده شهرستان و رونمایی از سردیس دکتر ملک آسا از دیگر بخش‌های این آیین بود.

 حکیم فرزانه دکتر محمدصادق ملک آسا سال‌های عمر خود را صرف درمان بیماران کرده و به خاطر مردم داری، تبحر در درمان بیماری ها و استفاده از روش‌های سنتی و ابتکاری در درمان بیماران در استان خوزستان و استان‌های همجوار از محبوبیت و شهرت خاصی برخوردار بود.

دکتر ملک آسا در طول هشت سال جنگ تحمیلی شهر دزفول را ترک نکرد و همچنان در مطب و منزل خود پذیرای بیماران بود.

تبحر مرحوم دکترملک آسا در علم طبابت ، تجربه ، مطالعات گسترده وجدیت در بروزرسانی اطلاعات پزشکی تا آنجا بود که بیمارانی که به او مراجعه می‌کردند با همان نسخه اول درمان شده و کار درمان آنها به مراجعه و نسخه بعدی کشیده نمی‌شد.

دکتر ملک آسا در سال ۱۳۰۳ در دزفول به دنیا آمد و در سال ۱۳۹۳ در بیمارستان طالقانی شهر چالوس بر اثر ایست قلبی در گذشت.

پیکر این پزشک متعهد پس از انتقال به دزفول با حضور مردم و جامعه پزشکی این شهرستان تشییع و در آرامستان رودبند این شهر به خاک سپرده شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار