تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۲۹۷۱۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاهده «عنکبوت بیوه کاذب» در بهبهان

عنکبوت بیوه سیاه کاذب که شبیه به عنکبوت‌های بیوه اما گزنده غیر کشنده است، در بهبهان مشاهده و شناسایی شده است؛ گزش این عنکبوت گاهی عوارضی به همراه دارد که بسیار کم اتفاق می‌افتد و عموما بی آزار هستند ولی باید توجه داشت که گاهی به ندرت گزش این عنکبوت‌ها باعث اتفاقات و عوارضی می‌شود.

عالیه چنگیزی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهبهان  اظهار کرد: در پی گزارش‌هایی مبنی بر دیده شدن «عنکبوت بیوه سیاه»، یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بهبهان به محل گزارش‌شده اعزام شد و پس از بررسی وضعیت، گونه «عنکبوت بیوه کاذب» مشاهده شد.

وی افزود: بیوه کاذب علی‌رغم ظاهر مشابه عنکبوت‌های بیوه، خطری برای انسان بالغ ندارند. بیوه‌های کاذب در مقایسه با بیوه‌های حقیقی، عموما بدنی براق‌تر، شکمی کشیده‌تر و پاهایی کوتاه‌تر دارند.

غلام‌حسن علیزاده مامور اجرایی حفاظت محیط زیست بهبهان هم در این خصوص گفت: عنکبوت‌های بیوه کاذب از خانواده  Theridiidae و جنس  Steatoda با عنکبوت‌های بیوه در یک خانواده هستند و تارهایی مشابه عنکبوت‌های بیوه ولی سست‌تر می‌تنند و در جاهای تاریک و نمناک و خنک لانه‌سازی دارند.

وی بیان کرد: عنکبوت‌های بیوه کاذب جثه کمی کوچک‌تر از عنکبوت‌های بیوه دارند ولی بسیار شبیه عنکبوت‌های بیوه هستند و در بیشتر نقاط دنیا و ایران با گونه‌های متنوع پراکندگی دارند. معروف‌ترین آن‌ها  Steatoda paykulliana است که بسیار به عنکبوت بیوه مدیترانه‌ای و پشت قرمز شباهت دارد؛ با رنگ سیاه براق و خطوط قرمز رنگ پشت و کنار شکم.

علیزاده گفت: گزش این عنکبوت گاهی عوارضی به همراه دارد که بسیار کم اتفاق می‌افتد و عموما بی آزار هستند ولی باید توجه داشت که گاهی به ندرت گزش این عنکبوت‌ها باعث اتفاقات و عوارضی می‌شود. با اینکه این عوارض و گزش‌های منجر به درمان پزشکی، بسیار محدود هستند، باید جانب احتیاط را در نظر گرفت.

وی بیان کرد: علائم گزش این عنکبوت مانند گزش زنبور است و در صورت شدت گرفتن سوزش، درد، سرخی تورم، تاول و عفونت در محل گزش، فرد به درمان و مراجعه به پزشک نیاز دارد و این عوارض با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای لازم رفع می‌شود. 

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار