تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۲۹۷۰۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سهمیه سالانه کود کشاورزی دزفول کمتر از نیاز کشاورزان است
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: حدود ۲۰ هزار تن کود کشاورزی به شهرستان اختصاص یافته که این میزان کمتر از ۵۰ درصد کود مورد نیاز سالانه کشاورزان است.
 
  بهروز قمرزاده با اشاره به نیاز سالانه ۴۵ هزار تن کود در دزفول گفت: حدود ۲۰ هزار تن کود کشاورزی به شهرستان اختصاص یافته که این میزان کمتر از ۵۰ درصد کود مورد نیاز کشاورزان شهرستان است،  کمبود نهاده‌های کشاورزی برای محصولاتی، چون سبزی و صیفی، ذرت بهاره و الگوی کشت تابستانه مشکلاتی ایجاد کرد که موارد به استان خوزستان اعلام شد.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای رفع این مشکل، افزود: با توجه به اینکه امسال به نام سال جهش تولید نامگذاری شده انتظار می‌رود نهاده‌های مورد نیاز برای کشاورزان تامین شوند تا شاهد رونق تولید و جهش در این حوزه باشیم.

قمرزاده با انتقاد از تامین ۵۰ درصدی کود موردنیاز سالانه کشاورزان دزفول، ادامه داد: این شهرستان سهم زیادی در تولید سبزی وصیفی و محصولات راهبردی دارد و تامین کود و نهاده‌ها باید به صورت ویژه در دستور کار مسوولان کشوری قرار گیرد. ۱۷ هزار هکتار زمین هیاتی کشاورزی در دزفول وجود دارد و این زمین‌های کلاس یک در قالب مشاع به کشاورزان واگذار شدند و ۳ هزار بهره بردار دارند، البته درخصوص شیوه گروه‌بندی این اراضی مشکلات زیادی وجود دارد که باید بازنگری و مشکلات از طریق امور اراضی کشور پیگیری شوند.

نمونه برداری آزمایشی کارخانه قند دزفول در سال ۱۴۰۴

مدیر جهاد کشاورزی دزفول در خصوص مشکلات کشاورزان چغندرکاران می‌گوید: حق کشاورزان چغندرکار دزفول با ۱۲ کارخانه قند کشور به خوبی دیده نشده که این موضوع در نشست با رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان مطرح و پیگیری شد و امیدواریم با راه اندازی کارخانه قند شهدای دزفول مشکلات کشاورزان در حوزه تولید، حمل و خرید برطرف شود و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این کارخانه سال ۱۴۰۴ به صورت آزمایشی راه اندازی شود.

وی در خصوص مشکلات مربوط به برق کشاورزی این شهرستان گفت: انتظار می‌رود با توجه به اینکه کشاورزی خوزستان چهار فصل است همانطور که از استان‌های سردسیر برای مصرف گاز حمایت می‌شود از خوزستان نیز در فصل تابستان برای مصرف برق حمایت شود.  استان‌های سردسیر باید همکاری لازم را برای صرفه‌جویی در مصرف برق در تابستان داشته باشند تا برق کشاورزی خوزستان تامین شود و خللی در تولیدات ایجاد نشود.

قمرزاده درخصوص قطعی برق کشاورزی اضافه کرد: مواردی از قطعی برق در حوزه کشاورزی در تابستان امسال داشتیم که امیدواریم با پیگیری نماینده و فرماندار و همکاری اداره برق قطعی برق کاهش یابد و تاثیری در میزان تولیدات کشاورزی نداشته باشد.

سالانه حدود ۲.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شهرستان دزفول تولید می‌شود و این شهرستان سهم بسزایی در رشد تولید در منطقه ایفا می‌کند.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار