تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۲۹۶۲۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیشبینی‌ها از روند قیمتی سکه در ایران
در بازه بلندمدت و با توجه به وضعیت متغیرهای اقتصادی در ایران، قیمت سکه به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد. با این حال سرمایه‌گذاران بایستی در نظر داشته باشند که بازار سکه، حباب دارد و ممکن است افراد مبتدی را دچار ضرر و زیان‌های سنگین کند. به همین دلیل تسلط بر انواع استراتژی‌های بازار سکه و طلا در کنار تحلیل بنیادی و اقتصادی کاملا ضروری است.

در بازه بلندمدت و با توجه به وضعیت متغیرهای اقتصادی در ایران، قیمت سکه به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد. با این حال سرمایه‌گذاران بایستی در نظر داشته باشند که بازار سکه، حباب دارد و ممکن است افراد مبتدی را دچار ضرر و زیان‌های سنگین کند. به همین دلیل تسلط بر انواع استراتژی‌های بازار سکه و طلا در کنار تحلیل بنیادی و اقتصادی کاملا ضروری است.

سکه امامی در آخرین موج افزایشی خود (از مهر ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳) حدود ۷۳٪ بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران کرد اما این بازدهی تنها نصیب کسانی شد که توانستند پیش از موعد، روند افزایشی را در قیمت سکه پیش‌بینی کنند. با اینکه هم اکنون قیمت سکه طلا در حال اصلاح است اما این کاهش قیمت تنها به اندازه ۱۵٪ از موج صعودی قبلی است.

قیمت ابزارهای مالی همچون سکه و طلا در یک خط مستقیم رو به بالا یا پایین حرکت نمی‌کند. در واقع، قیمت از ترکیب موج‌های صعودی و نزولی کوچک که در دلِ یک موج بزرگتر قرار دارند، تشکیل می‌شود. حال اگر بتوان روند قیمت در این موج بزرگتر را شناسایی کرد، احتمال خرید به موقع سکه و کسب سود از روند افزایشی آن بیشتر خواهد شد.

بدین منظور افراد می‌توانند آموزش سرمایه گذاری در سکه را در برنامه‌های خود بگنجانند. با استفاده از این آموزش‌ها می‌توان در مرحله اول، بهترین سکه برای سرمایه گذاری در ایران را انتخاب کرد. به عنوان مثال، معمولا در روندهای صعودی خرید ربع سکه بازدهی بیشتری برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت چرا که میزان حباب آن بیشتر بوده در نتیجه در موج‌های صعودی، درصدهای بیشتری از افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. به عنوان مثال در همان بازه زمانی ابتدای متن، ربع سکه افزایش قیمت ۸۳ درصدی را به همراه داشته است.

حباب سکه، همچون یک شمشیر دولبه است. کسانی که می‌توانند استراتژی سرمایه گذاری خود در سکه را بر مبنای حباب سکه طراحی کنند، بازدهی بیشتری به دست می‌آورند. در عین حال، خرید سکه‌هایی که حباب بیشتری دارند (همچون ربع سکه) در زمان اصلاح قیمت یا شروع موج‌های نزولی، سرمایه‌گذار را متوجه زیان بیشتری (نسبت به سکه تمام) می‌کند.

علاوه بر این، باید اذعان داشت که حباب سکه مسئله‌ای نیست که از بین برود. سالهای زیادی است که سکه به دلیل تقاضای بالا در بین مردم با حباب، خرید و فروش می‌شود اما نکته اینجاست که باید روند حرکتی حباب سکه را نیز بررسی کرد و پس از آن اقدام به خرید کرد.

از طرف دیگر، برای پیش‌بینی روند قیمتی سکه باید شرایط فاکتورهای اقتصادی را در ایران و جهان بررسی کرد. ابتدا به بررسی فاکتورهای جهانی تاثیرگذار بر قیمت سکه یعنی اونس طلای جهانی می‌پردازیم. عمده پیش‌بینی‌های شرکت‌های مشهور جهان در زمینه خدمات مالی از جمله شرکت «جی پی مورگان» نسبت به اونس طلا، افزایشی است. بنابراین با افزایش قیمت اونس طلا، سکه در ایران نیز با افزایش قیمت همراه خواهد شد.

در سرتاسر دنیا جهت پیش‌بینی قیمت طلا از متغیرهایی همچون نرخ بهره، عرضه پول (نقدینگی) و ... استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در صورت افزایش نقدینگی یا چاپ پول، احتمال افزایش قیمت طلا قوت می‌گیرد. دانشی که به بررسی این فاکتورهای اقتصادی می‌پردازد، «اقتصاد کلان» نام دارد.

اقتصاددانان از علم اقتصاد کلان برای پیش‌بینی روند اقتصاد یک کشور استفاده می‌کنند اما سرمایه‌گذاران از اقتصاد کلان برای پیش‌بینی قیمت طلا، سهام، ارزها، ارزهای دیجیتال، ملک و ... استفاده می‌کنند. با استفاده از یک دوره اقتصاد کلان، تمام آحاد جامعه با هر سطحی از دانش و سواد می‌توانند استفاده کاربردی از این دانش را برای سرمایه گذاری کردن یاد بگیرند. سرمایه‌گذارانی که به خوبی در این زمینه آموزش دیده‌اند می‌توانند روندهای کلان اقتصادی را تشخیص داده و به تناسب، سرمایه خود (چه بزرگ و چه کوچک) را بین بازارهای مالی جابه‌جا کنند. به عنوان مثال، در اغلب موارد با انتشار افزایش نرخ بهره آمریکا توسط فدرال رزرو، قیمت طلا و سایر دارایی‌های مالی کاهش یافته و در عوض شاخص دلار یا قیمت دلار در برابر سایر ارزها افزایش می‌یابد. البته در بسیاری از مواقع، به دلیل تاثیر سایر متغیرهای اقتصادی، رابطه معکوس میان نرخ بهره و قیمت طلا از بین می‌رود. به همین دلیل یادگیری اقتصاد کلان با تمرکز بر کاربرد آن در سرمایه گذاری، اهمیتی دوچندان می‌یابد.

قیمت دلار در ایران، دیگر متغیر مهم تاثیرگذار بر قیمت سکه است که انتظارها برای افزایش آن در آینده وجود دارد. از جمله مهمترین دلایلی که در آینده منجر به افزایش قیمت دلار خواهد شد می‌توان به رشد نقدینگی و تورم در ایران اشاره کرد. بنابراین تا زمانی که در این زمینه اقدامی صورت نگرفته نمی‌توان به کاهش قیمت دلار و در نتیجه طلا و سکه امیدوار بود. بازار ایران حتی شرایطی را نیز به خود دیده است که قیمت دلار با عرضه ارز توسط بانک مرکزی کنترل شده اما طلا و سکه بدون توجه به این مسئله روند افزایشی خود را ادامه داده است.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که صرفِ پیش‌بینی افزایش قیمت سکه نباید مبنای معاملات سرمایه‌گذاران قرار گیرد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران تحلیل شرایط اقتصادی و تکنیک‌های خرید و فروش انواع سکه را آموزش ببینند. به عنوان مثال، می‌توان به ریسک‌هایی که خرید سکه فیزیکی از بازار برای مبتدیان به همراه دارد، اشاره کرد. برخی از سکه‌ها به صورت وکیوم‌دار و برخی دیگر توسط بانک مرکزی بدون وکیوم به فروش می‌رسند. اما ممکن است سرمایه‌گذاران به جای سکه‌های بانکی بدون وکیوم، سکه‌های غیربانکی را خریداری کنند. برخی از این سکه‌ها وزن و عیار استانداردی نداشته و به اندازه سکه‌های بانکی حباب ندارند. بنابراین نباید با قیمت مشابهِ سکه‌های بانکی خرید و فروش شوند.

سرمایه گذاری کوتاه‌مدت و بلندمت در سکه با یکدیگر متفاوت هستند. در اغلب موارد، بررسی نمودارهای انواع سکه نشان می‌دهد که سکه تمام در بازه‌های بلندمدت چندین ساله، بازدهی بیشتری داشته اما در بازه‌های کوتاه‌مدت، ربع سکه افزایش قیمت بیشتری داشته است. با این حال، این موضوع بدین معنی نیست که در آینده نیز این رابطه حفظ خواهد شد. در واقع، مسئله مهم دیگر تاثیرگذار بر قیمت سکه میزان تقاضا برای آن است. در سالهای اخیر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، ربع سکه خواهان بسیاری پیدا کرده است. از آنجایی که این وضعیت چندین سال است که ادامه پیدا کرده، منجر به افزایش قیمت و بازدهیِ ربع سکه نه فقط در کوتاه‌مدت بلکه در بازه‌های بلندمدت نیز شده است. بنابراین دیگر ارتباط قدیمی خرید سکه تمام برای نگهداری در بلندمدت و ربع سکه در کوتاه‌مدت وجود دارد.

در نهایت می‌توان گفت فاکتورهای اقتصادی و نوع تقاضای مردم برای انواع سکه‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند. بنابراین سرمایه‌گذاران باید به صورت هوشمندانه این فاکتورها را بررسی کنند تا بتوانند بیشترین بازدهی را از بازار طلا به دست بیاورند. به عنوان مثال، اشخاصی که در بازه یک سال و سه ماه پیش سکه امامی خریداری و نگهداری کرده‌اند ۳۶٪ سود به دست آورده‌اند اما اشخاص دیگر در در همین مدت، بازدهی ۷۰٪ کسب کرده‌اند. به این نکته دقت داشته باشید که سرمایه‌گذاران دسته اول بازدهی‌ مشابه با نرخ تورم داشته‌اند. در واقع آنها فقط توانسته‌اند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند در حالی که دسته دوم توانسته‌اند حدود ۳۰٪ سود واقعی (بازدهی ۷۰٪ منهای ۴۰٪ نرخ تورم) کسب کنند. این سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند بیشترین بهره را از موج‌های صعودی بازار ببرند چرا که می‌دانند هر موج صعودی، یک موجی نزولی به دنبال خواهد داشت.

:
:
:
آخرین اخبار