تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۲۹۶۰۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزست‌عنوان کرد:
نقش اساسی انجمن دوستداران ‌میراث‌فرهنگی‌ در ثبت‌ میراث‌جهانی شوشتر

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان فعالیت‌های انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی شوشتر را عامل اصلی ثبت سازه‌های آبی‌تاریخی این شهر در فهرست میراث‌جهانی یونسکو خواند و گفت: پای کار بودن مردم و این انجمن نقطه قوتی در مسیر ثبت‌ آثار شوشتر در فهرست میراث‌جهانی بود.

محمدحسین ارسطوزاده در آیین جشن بزرگ مردمی پانزدهمین سالروز ثبت‌جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر که در محل قلعه‌سلاسل این شهر و با حضور مقامات محلی و استانی برگزار شد، با بیان این‌که به مناسبت سال‌روز ثبت میراث‌جهانی شوشتر و شوش در یونسکو، دو شب متوالی برنامه ویژه به مناسبت این روزها تدارک دیده شد، گفت: ویژگی اصلی این برنامه‌ها، مردم‌محور بودن آن‌ها است؛ به این معنی که مردم، بانی و برگزارکنندگان آن هستند و این سالروز را مردم و ساکنان این شهرها گرامی می‌دارند که این موضوع نشان از نهادینه شدن این رویدادها در میان مردم دارد و امید داریم به یاری خدا سال به سال این رویدادها باشکوتر و پرمحتواتر برگزار شوند.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ادامه داد: در حوزه حفاظت از میراث‌جهانی، همان‌گونه که در برنامه مدیریتی این محوطه‌ها و آثار جهانی درج شده است، باید برنامه سالیانه مشخص و تدوین‌شده را برابر برنامه زمان‌بندی پیش ببریم که خوشبختانه در این چندسال و طی این دو سه سال اخیر، در برنامه‌هایی که برگزار شد و براساس طرح‌هایی که در راستای نیل به این اهداف تعیین شده بود، ما به اهداف پیش‌بینی شده رسیدیم و در حال حاضر نیز تعداد قابل توجهی طرح در حوزه‌های حفاظت و مرمت، پژوهش و معرفی در این شهرستان درحال انجام هستند.

او در ادامه افزود: در حال حاضر بالغ بر ۹۶ کارگاه مرمت در سطح استان داریم که در این میان سهم میراث‌جهانی استان یعنی شوش، شوشتر و چغازنبیل متناسب با برنامه‌های از پیش تعیین‌شده مشخص و معین است که امیدواریم در سال جاری نیز بتوانیم برابر برنامه‌ریزی صورت‌گرفته به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

ارسطوزاده ضمن تبریک سال‌روز ثبت جهانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر و ابلاغ پیام تبریک عزت‌اله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مردم شهرستان، توضیحاتی درخصوص روند ثبت‌جهانی این اثر تاریخی ارائه کرد و گفت: موضوع مردم و بهره‌مندی مردم از آثار تاریخی و نقش آن در زندگی بسیار حائز اهمیت است.

او با بیان این‌که انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی در شوشتر پای اصلی کار در ثبت اثر بود افزود: تعدادی از آن نسل همچنان در قید حیات هستند و پای کار هستند، ضمن این‌که نسل جدید هم به آن اضافه شده است و این موضوعی است که در مسیر ثبت‌ آثار شوشتر در فهرست میراث‌جهانی نقطه قوتی بوده و هست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به فعالیت‌های مرحوم پروفسور عبدالکریم بهنیا عضو سابق هیأت‌علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز گفت: این مرد نیز پا به پای ما در حوزه‌های علمی کمک‌های بسیار در راستای ثبت میراث‌جهانی شوشتر انجام داد.

او گفت: مفاخر این شهر، داشته‌ها و سرمایه‌های ابدی این شهرستان هستند و یادشان موجب سرمشق قرار گرفتن برای آیندگان است.

ارسطوزاده با اشاره به اقدامات شهیدجمهور، آیت‌الله ابراهیم رئیسی عنوان کرد: اقدامات این مرد بزرگ در حوزه میراث‌ فرهنگی زبانزد بود و دو ماه پایان منتهی به نوروز ۱۴۰۳،  ۷.۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی در استان خوزستان به واسطه گردشگری شکل گرفت.

او تاکید کرد: مهمترین عامل پاسبانی از میراث‌معنوی و ملموس، حضور مردم است که ما در این شهر ستاد مردمی را داریم و از این بابت خیالمان راحت است که فعالیت‌های‌مان پایدار خواهد بود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار