تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۲۹۵۲۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماجرای عجیب دوقلوهای زنده در سردخانه بیمارستان امام سجاد یاسوج
ماجرای عجیب دوقلوهای زنده در سردخانه بیمارستان امام سجاد یاسوج

 د شنبه شب یک مادر باردار با دوقلوی پسر به بیمارستان امام سجاد یاسوج مراجعه می‌کند که برای او اتفاق عجیبی رخ می‌دهد،‌ که دو نوزاد دوقلو با این تصور که بی جان هستند و فوت کردند در کیسه مخصوص جسد در سردخانه گذاشته می شوند وقتی خانواده آنها برای انجام کارهای خاکسپاری به سردخانه مراجعه می کنند متوجه می شوند که نوزادان دوقلو زنده و در حال گریه کردن‌ هستند.

‌«محسن عادل‌خانی»، برادر شوهر این خانم که حدود ۲۲ سال است بچه دار نشدند در تشریح جزئیات این خبر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: خانم برادرم حدود ۲۲ سال است که ازدواج کردند اما دارای فرزند نشدند، جهت درمان به مراکز درمان ناباروری برخی شهرهای کشور مراجعه کردند که نهایتاً از طریق «آی.وی.اف» باردار شد و هفته گذشته جهت انجام سونوگرافی به بیمارستان امام سجاد یاسوج مراجعه کرده اما بدلیل نداشتن آسانسور و ویلچر مجبور شد از طریق راه پله به محل سونوگرافی برود و برگردد که با مشکل مواجه شد.

وی افزود: شنبه شب حالش بد شد و پزشکش جوابگوی تماس تلفنی ما نبود و خانم برادرم بستری شد و حالش بدتر شد تا اینکه کادر درمان اعلام کردند که دوقلوها فوت کردند و داخل کیسه مخصوص حمل جسد گذاشته شدند و پس از حدود ۴۰ دقیقه وقتی برای انجام کارهای خاکسپاری به سرخانه بیمارستان مراجعه می کنیم متوجه شدیم که دوقلوها زنده و در حال گریه کردن هستند که این موضوع را به سوپروایزر اطلاع دادیم.

عال‌خانی با بیان اینکه این سهل انگاری را از طریق مراجع قضایی و قانونی پیگیری می کنیم، اظهار کرد: از ما که گذشت و ما دوقلوهایی که ۲۲سال چشم انتظار آنها بوده ایم را از دست دادیم اما مسئولان و متولیان نظارتی کاری کنند که چنین مواردی و مسایلی برای پدران و مادران دیگر در اثر سهل انگار اتفاق نیفتند.

«سعید جاودان سیرت»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دستور فوری به تیم حراست، معاونت درمان و تیم بازرسی این دانشگاه جهت رسیدگی سریع، دقیق و قاطع در خصوص نوزادان دوقلوی تازه متولد شده در بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج را صادر کرد و گفت: این موضوع به صورت جدی در حال پیگیری است و به خانواده نوزادان اطمینان می دهیم تمام توان خود را برای بررسی و پیگیری این مسأله به کار خواهیم گرفت.

وی افزود: بعد از بررسی دقیق و کارشناسی، نتیجه بررسی ها را به افکار عمومی اعلام خواهیم کرد.

«محمود شهامت»، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص اتفاق اخیر در بیمارستان امام سجاد(ع)یاسوج با ابراز گلایه مندی از اصحاب رسانه اظهارکرد: برخی رسانه ها موضوعات را طوری جلوه می‌دهند که باعث زیر سوال بردن خدمات تیم درمان می شود و اعتماد مردم نسبت به کادر درمان را خدشه دار می کند.

وی افزود: مجموعه مدیریت درمان دانشگاه خود را هم به لحاظ انسانی و هم تخصصی نسبت به مسائل و اتفاقاتی که در مراکز درمانی برای هم استانی ها و نیز هموطنانمان رخ دهد، به صورت شفاف و صریح موظف به پاسخگویی می داند.

شهامت اظهار کرد: از نظر علمی و همچنین نظر متخصصان امر احیا و زنده نگهداشتن یک نوزاد زیر ۲۵ هفته به دلیل عوارضی که برای نوزاد به همراه خواهد داشت؛ نظیر مشکلات قلبی، سیستم عصبی، ریوی و گوارش در کل کلیه سیستم‌های حیاتی نوازد ناقص و احتمال زنده ماندن کم است بنابراین متخصصان تاکیدی دارند که احیای نوزاد زیر ۲۵هفته اتفاق نیفتد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: مادر به محض ورود به بخش زایشگاه بیمارستان توسط متخصص زنان ویزیت شد و به خاطر شرایط حادی که مادر داشته نظیر؛ کوتاهی طول دهانه رحم که منجر به نزدیکی به زایمان شده به مادر توصیه شده که سقط جنین و در واقع ختم بارداری انجام شود اما مادر به خاطر سوابق نازایی آی.وی.اف(IVF) و سقط هایی که داشت، جان خود را به خطر انداخته و نسبت به ختم بارداری متحمل نمی شود و چند روزی تحت نظر بوده اما متاسفانه با پیشرفت زایمان کیسه جنین کامل از بدن مادر خارج شده و در این لحظه مادر به همراه خانواده به ختم بارداری راضی شده اند.

شهامت تصریح کرد: وقتی ختم بارداری اتفاق افتاد، رزیدنت زنان براساس پروتکل کشوری به مادر اعلام می کند که نوزادان متولد شده بقایی ندارند یا به شکل دیگری که شما این‌ها را مرده لحاظ کنید، همین مسئله باعث شده که خانواده بعدا متوجه شدند که نوزادان قلب دارند و گفته رزیدنت و ماما را این گونه برداشت کردند که نوزادان زنده شدند در صورتی که چنین نیست و ممکن است نوزادان تا چند روز آینده قلب داشته و با زجر تنفسی تنفس داشته باشند، اما این جور نیست و در واقع شاید نوع گفتار و ادبیات کادر درمان در مواجه با مادر و همراهان مریض اخلاق حرفه‌ای رعایت نشده وگرنه به لحاظ مراقبتی و اصول علمی قصوری انجام نشده است.

وی ادامه داد: ۹۰درصد برداشت تا الان از این مساله برای اینجانب و تیم نظارتی دانشگاه صورت گرفته تنها بی تدبیری و رعایت نکردن اخلاق حرفه ای صورت گرفته است وگرنه بر اساس دستورالعمل‌ها و پروتکل علمی امیدی به بقا نیست و مطمئن باشید که کاهلی و سهل انگاری صورت نگرفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: بلافاصله بعد از اطلاع در خصوص اتفاق اخیر تیم تخصصی معاونت به بیمارستان مراجعه و از نزدیک در جریان مسائل قرار گرفته اند و در چند روز آینده با برگزاری نشست تخصصی در سطح معاونت درمان  اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار