تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۲۹۴۷۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده ایذه در مجلس عنوان کرد
تلاش برای عقد ‌قرارداد طرح آبرسانی «فدک» تا پایان دولت سیزدهم
تلاش برای عقد ‌قرارداد طرح آبرسانی «فدک» تا پایان دولت سیزدهم

 نماینده ایذه در مجلس شورای اسلامی از تلاش برای عقد قرارداد طرح انتقال آب شرب و کشاورزی از سد کارون سه برای مردم ایذه و باغملک خبر داد.

فرشاد ابراهیم پور در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تسلیت شهادت رییس جمهور به خدمات دولت سیزدهم در بخش آبرسانی در این حوزه انتخابیه اشاره و اظهار کرد: سید ابراهیم رییسی رییس جمهور شهید در آخرین سفر به استان خوزستان با حضور در شهرستان ایذه که اسفندماه ۱۴۰۲ انجام شد به درخواست مردم پاسخ داد و به مردم منطقه وعده انتقال آب شمال شرق را داد.

وی ادامه داد: طرح فدک یا طرح انتقال آب شمال شرق استان، در دستور کار دولت‌های مختلف بوده است. در دولت‌های نهم و دهم این طرح تصویب شد و توسط وزرای نیرو در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز آغاز به کار آن اعلام شد، اما علی رغم وضعیت منطقه و ضرورت رفع مشکل آب شرب، کشاورزی و ایجاد اشتغال، فرآیند اجرایی این طرح آغاز نشده است.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در سال ۹۲ وزارت نیرو طرح انتقال آب از تونل شماره سه سد کارون سه را تصویب کرد که یک خط به مخازن آب شرب ایذه متصل می‌شد و یک خط دیگر به قلعه تل، باغ‌ملک، صیدون، میداوود، هفتکل و رامهرمز متصل می‌شد. البته صیدون و میداوود اخیرا به این خط متصل شده‌اند و بنا است حدود ۱۱ متر مکعب آب از کارون سه منتقل شود که ۳ متر مکعب برای آب شرب و ۸ متر مکعب برای ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی ایذه و باغ‌ملک در نظر گرفته می‌شود.

ابراهیم‌پور عنوان کرد: پس از سفر رییس جمهور شهید به ایذه، تلاش بسیاری شد تا منابع مالی طرح مشخص و قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار تعیین شود. پس از انتخاب پیمانکار، رییس جمهور یک طرح جایگزین پیشنهاد داد که شامل ۱۴ کیلومتر تونل برای رسیدن به دریاچه سد کارون ۳ است. پس از ارایه پیشنهاد قرارداد خاتم بنا شد بررسی جامعی برای این پیشنهاد انجام شود. در دو هفته گذشته، با حضور تیم متخصص و کارشناسی در خصوص طرح انتقال آب جلسه‌ای برگزار شد که گزارش آن در حال جمع‌بندی و طرح نهایی در حال آماده‌سازی است. پس از نهایی شدن طرح، به وزارت نیرو ارایه می‌شود و پس از تصویب، باید برای تامین اعتبار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارایه و ترک تشریفات انجام شود و در نهایت نیز قرارداد منعقد می‌شود.

وی یادآور شد: تلاش می‌شود تا پایان دولت سیزدهم، قرارداد طرح انتقال آب فدک منعقد شود تا فرآیند اجرایی آن در دولت آینده آغاز شود و پس از سال‌ها وعده، شاهد انتقال آب کشاورزی و شرب برای ۷۰۰ هزار نفر از مردم باشیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار