تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۲۹۴۳۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زنگ خطر فرو نشست زمین در خوزستان به صدا در آمد

 مسوول کمیته زیربنایی آب و خاک اتاق بازرگانی اهواز گفت: زنگ خطر فرونشست زمین در استان خوزستان به صدا درآمده است.

سید عطاالله ساکی  بیان کرد: حفر چاه‌های فراوان آب در نقاط مختلف استان مشکلات زیادی ایجاد کرده به گونه‌ای که طی ۳۰ سال اخیر تراز آبی خوزستان ۱۵۰ میلیارد متر مکعب منفی شده و به عنوان یکی از دلایل فرونشست زمین در سطح وسیع مطرح است.

وی با بیان اینکه در دیگر استان های کشور نیز موضوع فرونشست زمین رخ داده است اظهارکرد: بیشترین موارد فرونشست زمین در استان‌های مشهد، اصفهان، شیراز و تهران مشاهده شده و نشست‌ها به شهرها، آثار تاریخی، ملی، زیربنایی و خط آهن نیز سرایت کرده و زمینه بروز خسارت‌های زیادی را فراهم آورده است.

ساکی گفت: در استان خوزستان نیز به علت کاهش آب رودخانه‌ها، مردم برای تامین آب مورد نیاز در بخش های کشاورزی و دیگر کسب و کارها اقدام به حفر چاه می کنند به طوری که در یک دهه اخیر تعداد چاه‌های آب خوزستان حدود ۹ برابر افزایش یافته است.

مسوول کمیته زیربنایی آب و خاک اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: جالب اینجاست که بیشترین چاه‌های حفر شده در شهرهایی اتفاق افتاده که از آبهای سطحی رودخانه‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرونشست زمین علاوه بر تخریب‌هایی که ایجاد می‌کند به تاسیسات زیربنایی نیز خسارت وارد می‌کند گفت: این درحالی است که براساس سند امنیت غذایی کشور که از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده برنامه‌ریزی شده تا سال ۱۴۱۱، ۳۰ میلیارد متر مکعب از سهم آب کشاورزی کاهش یابد که مقدار زیادی است.

ساکی ادامه داد: کاهش حجم آب کشاورزی بیکاری‌های زیادی به همراه خواهد داشت ولی می‌توان به شرط توسعه تکنولوژی و کشت‌های فناورانه میزان مصرف آب کشاورزی را کاهش داد.

بر اساس این گزارش، سازمان آب و برق خوزستان سال ۱۴۰۱ تعداد چاه های غیرمجاز در استان را ۲ هزار و ۲۰۰ چاه اعلام کرده بود.

کارشناسان معتقد هستند که اگر در منطقه‌ای زلزله رخ دهد، می‌توان یک منطقه را بازسازی کرد اما زمانی که آب‌های زیرسطحی از یک نقطه تخلیه شود، دیگر آسیب وارد شده به این منطقه از جمله نشست زمین جبران ناپذیر است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار