تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۶
کد خبر: ۲۹۴۲۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درمان زود انزالی قبل از ازدواج به کمک دکتر متخصص
زود انزالی به وضعیتی گفته می شود که در آن فرد در کنترل انزال خود دچار مشکل است و انزال زودتر از موعد، یعنی قبل از برقراری رابطه جنسی کامل یا  کوتاهتر از زمان رضایت بخش برای خود و همسرش اتفاق می افتد. تعریف دقیق از زمان طبیعی برای انزال وجود ندارد، اما به طور کلی انزال زودتر از دو دقیقه بعد از شروع دخول را می توان زود انزالی در نظر گرفت. درمان زود انزالی قبل از ازدواج اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع مردانی که پیش ‌از تشکیل خانواده به‌ دنبال برطرف‌سازی این مشکل هستند می‌توانند اعتمادبه‌نفس خود ...

درمان زود انزالی قبل از ازدواج

زود انزالی قبل از ازدواج علاوه بر ایجاد مشکلات در رابطه جنسی، می تواند بر سلامت روان فرد و کیفیت زندگی او نیز تاثیر منفی بگذارد.

زود انزالی به وضعیتی گفته می شود که در آن فرد در کنترل انزال خود دچار مشکل است و انزال زودتر از موعد، یعنی قبل از برقراری رابطه جنسی کامل یا  کوتاهتر از زمان رضایت بخش برای خود و همسرش اتفاق می افتد. تعریف دقیق از زمان طبیعی برای انزال وجود ندارد، اما به طور کلی انزال زودتر از دو دقیقه بعد از شروع دخول را می توان زود انزالی در نظر گرفت. درمان زود انزالی قبل از ازدواج اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع مردانی که پیش ‌از تشکیل خانواده به‌ دنبال برطرف‌سازی این مشکل هستند می‌توانند اعتمادبه‌نفس خود را برای برقراری یک رابطه جنسی باکیفیت افزایش دهند و شریک عاطفی خود را راضی کنند. این موضوع تاثیر زیادی در حفظ بنیان خانواده دارد.

این مشکل می تواند به صورت دائمی یا موقت باشد. زود انزالی دائمی معمولا از ابتدای شروع فعالیت جنسی فرد وجود داشته است، در حالی که زود انزالی موقت می تواند به دلیل استرس، خستگی یا مشکلات مقطعی در رابطه زوجین ایجاد شود. در صورتی که احساس می‌کنید به کمک پزشکی نیاز دارید، می‌توانید از پزشکان متخصص کمک بگیرید. بسیاری از دکترهای اورولوژی در شهرهای خوزستان مانند اهواز، آبادان خرمشهر می‌توانند شمار ا راهنمایی کنند. برای دریافت وقت ویزیت حضوری از متخصص زود انزالی در آبادن از این لینک یک دکتر متخصص درمان زودانزالی پیدا کنید. تشخیص زود انزالی توسط پزشک متخصص اورولوژی (Urologist) یا روانپزشک (Psychiatrist) صورت می گیرد. تشخیص زود انزالی بر اساس شرح حال دقیق بیمار، معاینه فیزیکی و در صورت نیاز، انجام برخی آزمایشات انجام می شود.

زود انزالی قابل درمان است. با تشخیص و درمان به موقع، می توان بر عوارض روحی آن غلبه کرد

زود انزالی چطور درمان می شود؟

زود انزالی قابل درمان است و با انتخاب روش درمانی مناسب می توان کنترل بهتری بر انزال پیدا کرد و از رابطه جنسی رضایت بخش تری برخوردار شد. درمان زود انزالی بر اساس علت زمینه‌ای آن و شدت علائم صورت می گیرد. به‌طور کلی دلایل ایجاد این مشکل را در 2 دسته عوامل فیزیکی و هورمونی (اختلال در هورمون‌هایی مانند تیروئید، هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، پرولاکتین و اکسی توسین) و عوامل عاطفی یا روانی (مشکلات عاطفی، مشکلات عصبی، عدم ارتباط درست با شریک جنسی، فشار کاری، افسردگی و اضطراب) بررسی می‌شوند

درمان های رفتاری-شناختی (CBT)

این نوع درمان بر شناسایی و تغییر الگوهای فکری و رفتاری منفی که در بروز زود انزالی نقش دارند، تمرکز می کند. تکنیک های مختلفی در CBT برای درمان زود انزالی به کار گرفته می شوند، از جمله: آموزش توقف و شروع، تمرینات آرامش بخش مانند تنفس عمیق و مدیتیشن، و برقراری ارتباط موثر با همسر

دارو درمانی

انواع داروهای مورد استفاده در درمان زود انزالی عبارتند از: مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRIs) و داروهای بی حسی موضعی و داروهایی مثل قرص ویاگرا، کلومی پرامین، فلوکستین، پاروکستین، سیتالوپرام، سرترالین. بسیاری از داروهایی که برای درمان زودانزالی مورد استفاده قرار می‌گیرند تاییدیه‌ای از سازمان غذا و دارو ندارند. توجه داشته باشید که استفاده بی‌رویه و خودسرانه از برخی داروها شاید به‌طور موقت باعث درمان زود انزالی قبل از ازدواج شود اما به‌تدریج مشکلات دیگری به‌وجود می‌آورد. به همین دلیل نباید تنها به توصیه دیگران دارو مصرف کنید.

استفاده از راه‌کارهای ورزشی

برای درمان زودانزالی مثل تمرینات کگل، حرکت پل باسن، هیپ‌تراست نشسته، لانگز

افزایش زمان پیشنوازی

برای درمان زودانزالی پیشنوازی در واقع مرحله‌ای قبل‌از دخول است که در آن 2 شریک جنسی باید به لمس و نوازش یک‌‌دیگر بپردازند.  این راه‌کار از روش‌های درمان زود انزالی قبل از ازدواج محسوب نمی‌شود اما تاثیر زیادی در درمان این مشکل حتی بعداز ازدواج دارد. 

تحقیقات علمی کافی در مورد اثربخشی و عوارض جانبی داروهای گیاهی برای درمان زود انزالی وجود ندارد

تشخیص زود انزالی قبل از ازدواج

تشخیص زود انزالی توسط پزشک متخصص اورولوژی یا متخصص اعصاب و روان  صورت می گیرد. تشخیص زود انزالی بر اساس شرح حال دقیق بیمار، معاینه فیزیکی و در صورت نیاز، انجام برخی آزمایشات انجام می شود. دکتر متخصص اورولوژی در ابتدا با بیمار در مورد سابقه پزشکی، سابقه جنسی و علائم زود انزالی صحبت می کند. سوالات مطرح شده توسط پزشک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • الگوهای انزال: دفعات و الگوی بروز زود انزالی (همیشه، گاهی اوقات، با شرکای جنسی خاص)
  • مدت زمان انزال: زمان تخمینی بین شروع دخول تا انزال
  • تاثیر زود انزالی بر رضایت جنسی: میزان رضایت خود و شریک جنسی از رابطه
  • سابقه اختلالات نعوظ: وجود یا عدم مشکل در حفظ نعوظ
  • سابقه بیماری های زمینه ای: ابتلا به بیماری های مانند دیابت، فشار خون بالا و ...
  • مصرف داروهای خاص: مصرف داروهایی که می توانند بر عملکرد جنسی تاثیر بگذارند

معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص اورولوژی شامل بررسی اندام تناسلی خارجی، معاینه رکتال  برای بررسی پروستات و بیضه ها و در صورت لزوم، بررسی رفلکس های عصبی است. برخی آزمایشات معمولا برای تشخیص زود انزالی به صورت روتین انجام نمی شوند، اما در برخی موارد ممکن است برای بررسی علل زمینه‌ای زود انزالی تجویز شوند.

دلایل به وجود آمدن مشکل زودانزالی چیست؟

زود انزالی می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که به طور کلی به دو دسته علل جسمی و علل روانی تقسیم می شوند. درک علل زمینه‌ای زود انزالی قبل از ازدواج برای انتخاب روش درمانی مناسب اهمیت ویژه‌ای دارد.

علل جسمی (Physical Causes)

اختلالات در سیستم عصبی مرکزی، سیستم عصبی محیطی و دستگاه ادراری تناسلیمی توانند در بروز زود انزالی نقش داشته باشند.

  • اختلالات هورمونی : سطوح پایین تستوسترون یا عدم تعادل بین تستوسترون و سایر هورمون ها مانند پرولاکتین (Prolactin) می تواند منجر به کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد نعوظ و در نهایت زود انزالی شود.
  • مشکلات عصبی: آسیب به اعصاب حسی تناسلی که مسئول انتقال پیام های عصبی از آلت تناسلی به مغز هستند، می تواند منجر به افزایش حساسیت و کاهش آستانه انزال گردد. همچنین، اختلالات عصبی مانند نوروپاتی دیابتی می تواند بر عملکرد اعصاب محیطی تاثیر بگذارد.
  • عفونت های دستگاه تناسلی: عفونت هایی مانند اورتریت و پروستاتیت می توانند باعث التهاب و تحریک مجرای ادرار و پروستات شوند و در نتیجه حساسیت آلت تناسلی را افزایش داده و منجر به زود انزالی شوند.
  • بیماری های زمینه ای: برخی از بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری های تیروئید و افسردگی می توانند بر عملکرد جنسی و ایجاد زود انزالی تاثیر بگذارند. همچنین، مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد فشار خون و داروهای ضد افسردگی می توانند به عنوان عارضه جانبی، زودانزالی ایجاد کنند.

علل روانی

در بسیاری از موارد، زود انزالی قبل از ازدواج ناشی از عوامل روانی است. این عوامل می توانند بر ادراکات، احساسات و رفتارهای جنسی فرد تاثیر گذاشته و منجر به کاهش کنترل بر انزال شوند.

  • اضطراب عملکرد : نگرانی و ترس شدید از عدم برآورده کردن انتظارات شریک جنسی، ناتوانی در حفظ نعوظ (Erectile Dysfunction) یا زود انزالی می تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود. این اضطراب باعث افزایش برانگیختگی (Arousal) و در نهایت زود انزالی می گردد.
  • افسردگی: علائم افسردگی مانند کاهش میل جنسی، احساس بی ارزشی و ناامیدی می تواند بر عملکرد جنسی فرد تاثیر گذاشته و منجر به زود انزالی شود.
  • استرس: استرس های روانی ناشی از کار، مسائل مالی، مشکلات خانوادگی و ... می تواند بر تمرکز فرد در حین رابطه جنسی تاثیر گذاشته و منجر به زود انزالی گردد.
  • سابقه سوء استفاده جنسی: تجربیات تلخ و آسیب زای جنسی در گذشته می تواند باعث ایجاد احساس گناه، شرم و انزجار نسبت به رابطه جنسی شده و در نهایت منجر به زود انزالی گردد.
  • طرحواره های جنسی منفی: باورهای منفی و غیرمنطقی در مورد رابطه جنسی مانند "من به اندازه کافی خوب نیستم" یا "نمی توانم شریک جنسی ام را راضی کنم" می تواند بر عملکرد جنسی فرد تاثیر گذاشته و منجر به زود انزالی شود.
:
:
:
آخرین اخبار