تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۲۹۴۰۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محدودیت کشت برنج در حوضه آبی دز و کارون وجود ندارد
محدودیت کشت برنج در حوضه آبی دز و کارون وجود ندارد

  رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: وضعیت آبی در حوضه کارون و دز مطلوب است و محدودیت کشت برنج در این حوضه‌های آبی وجود ندارد ولی در کرخه و مارون، شهرهای بالادست بهره‌مندی بیشتری از آب دارند و در شهرهای پایین دست مشکلاتی وجود دارد.  

مجید نبی‌پور   با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی استان خوزستان گفت: الگوی کشت باید بر اساس برآوردهای اقتصادی تدوین شود و محور پذیرش الگوی کشت توسط کشاورز منافع اقتصادی است؛ اگر کشاورز تشخیص دهد کشت یک محصول برایش منافع اقتصادی دارد مبادرت به کشت آن محصول می کند در غیر این صورت دولت باید کمک کند.

وی در خصوص کشت گندم در خوزستان بیان کرد: سال گذشته ۷۵۴ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم اختصاص یافت و ۲۲۰ هزار هکتار از مزارع دیم بود.

نبی پور اظهارکرد: خوزستان بر اساس تقسیم‌بندی فائو به سه حوزه شمالی، میانی و جنوبی تقسیم شده به طوری که شرایط اقلیمی به گونه‌ای است که هنوز در دهدز به مرحله برداشت گندم نرسیده ایم در حالی که برداشت محصول در هندیجان، شادگان و امیدیه به پایان رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به تغییرات آب و هوایی فراوان در خوزستان اشاره کرد و گفت: در پاییزه گذشته، حدود یک میلیون هکتار زیر کشت محصول رفت ولی در الگوی کشت تابستانه به علت محدودیت‌های آبی حدود ۳۰۰ هزار هکتار کشت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت برنج در مناطقی چون دشت آزادگان، حمیدیه و هویزه محدود می‌شود تصریح کرد: سال ۹۴، تولید گندم در خوزستان به ۹۶۱ هزار تن رسید و بعد از آن به یک میلیون تن رسیده است.

نبی پور با بیان اینکه میزان تولید گندم در خوزستان در سال ۹۶ به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن رسید ادامه داد: سال ۱۴۰۰ میزان تولید گندم به یک میلیون تن کاهش یافت که عوامل زیادی در این کاهش عملکرد دخیل هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به تولید به یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن گندم در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال تاکنون یک میلیون و ۵۲۵ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس مطالعات، تغییرات اقلیم ۴۵ درصد بر عملکرد محصول تاثیرگذار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نبی پور اضافه کرد: میانگین درجه حرارت در مهرماه ۲۸.۹ درجه بوده که نشان می‌دهد دما از زمان مشابه خود در سال‌های قبل بیشتر بوده است؛ با افزایش دما رشد گیاه افزایش، مدت زمان غذاسازی گیاه کمتر و اندوخته طول دوره رشد اندک می‌شود؛ در واقع گیاه با بضاعت اندک وارد فاز زایشی خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به میزان بارندگی در زمان کاشت و داشت گندم اشاره کرد و گفت: از زمان کاشت گندم تا ۱۷ بهمن ماه سال گذشته، میزان بارندگی استان ۱۹۵ میلیمتر بوده این در حالی است که در این دوره زمانی میزان بارندگی در سال ۱۴۰۱، ۱۲۹ میلیمتر بوده است.

وی اظهارکرد: نباریدن باران در مهرماه تا آذرماه سال گذشته مزارع دیم خوزستان را نابود کرد و از سطح ۱۲۸ هزار و ۴۰۸ هکتار مزارع دیم گندم، فقط ۳۹ هزارو ۹۰۰ تن محصول خریداری شد که معادل ۳۰ درصد از عملکرد قابل پیش‌بینی بود.

نبی پور با بیان اینکه ۸۸ هزار تن گندم در خشکسالی در اراضی دیم از بین رفت توضیح داد: در حوضه کارون و دز وضعیت آبی مطلوب است و محدودیت کشت برنج در این حوضه‌های آبی وجود ندارد ولی در کرخه و مارون، شهرهای بالادست بهره‌مندی بیشتر دارند و در شهرهای پایین دست مشکلاتی وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: بارندگی کم در مهرماه موجب تعریق و دمای بالا شد، در انتها نیز با بارندگی شدید و طوفان مزارع دچار مشکل شدند و عملکرد کاهش یافت در واقع کم آبی قبل از عید و پرآبی بعد از عید برای مزارع دردسرساز شد.

وی بارندگی از اول مهر تا اسفندماه سال گذشته را ۴۴ درصد اعلام کرد و گفت: گیاه در مقابل هر حرکت واکنشی نشان می‌دهد و در عملکرد محصول خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، شرکت بهره‌برداری از سد، نیروگاه و شبکه‌های آبیاری مارون سازمان آب و برق خوزستان امروز یکشنبه ۶ خرداد اعلام کرد که کشت شلتوک (برنج) در فصل زارعی تابستانه ۱۴۰۳ در آن حوضه (مارون) ممنوع است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار