تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۲۹۳۹۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهره گیری از فناوری‌های نوین هسته ای در پالایشگاه آبادان
بهره گیری از فناوری‌های نوین هسته ای در پالایشگاه آبادان

  مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت: پالایش نفت آبادان افتخار دارد به‌ عنوان نخستین شرکت پالایشی برای بهره‌گیری از فناوری پیشرفته هسته‌ای کشور پیش‌قدم باشد.

 حکیم قیم یکشنبه در نشست مجهز شدن پالایشگاه آبادان به تجهیزاتی بر پایه فناوری اتمی با حضور کارشناسان سازمان انرژی هسته‌ای کشور ضمن گرامیداشت شهدای خدمت اظهار کرد: آیت‌الله رئیسی با اخلاص و پشتکار به مردم خدمت کرد و این درسی برای آینده همه ماست.

وی با اشاره به جایگاه ویژه پالایشگاه آبادان در ۲ سال اخیر به تامین نیازهای کشور به فرآوردهای نفتی افزود: این پیشتازی در مقابل دستاوردهای انرژی هسته‌ای همچنان راه بسیار دارد و با این‌ وجود شرکت پالایش نفت آبادان افتخار دارد به‌ عنوان نخستین شرکت پالایشی برای بهره‌گیری از فناوری پیشرفته هسته‌ای کشور پیش‌قدم شده و دیدارهای دوطرفه میان مدیران و روسای این شرکت و سازمان انرژی اتمی حاکی از وجود زمینه‌های مناسب همکاری است.

قیم با بیان اینکه گروه اعزامی نخستین گروه از سوی سازمان انرژی اتمی است که قرار است پیش‌ نیازهای عملیاتی شدن این هدف در پالایشگاه آبادان را ارزیابی کنند افزود: پالایشگاه آبادان به زودی میزبان دیگر گروه‌ها از سوی این سازمان خواهد بود و شرایط امضای قرارداد آغاز عملیات در کوتاه‌ترین زمان را فراهم می‌سازد.

مشاور معاون سازمان انرژی اتمی در سخنان خود به تنظیم سند راهبردی صنعت هسته‌ای به‌عنوان اقدامی شاخص از سوی دولت سیزدهم یادکرد و گفت: سند راهبردی صنعت هسته‌ای در صنعت نفت برای افقی ۲۰ ساله تنظیم و توسط آیت‌الله رئیسی در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد تا فعالیت گسترده دانش هسته‌ای در صنعت وزندگی مردم نمود یابد.

 پفضائلی با اشاره به اینکه در راستای تدوین این سند باید ۱۲ جفت سامانه پرتودهی در کشور راه‌اندازی شود که نخستین آن در اهواز نصب شد افزود: این سامانه در ۶ ماه بومی‌سازی و بر ظرفیت آن افزوده شد، در رابطه با فعالیت دانش هسته‌ای در صنعت نیز قرار است دانش آن‌، که از سال ۱۹۶۰ در جهان عملیاتی شده است به روش مهندسی معکوس در ایران نیز استفاده شود.

وی افزود: پالایشگاه آبادان به‌ عنوان نخستین شرکت پالایشی که آمادگی خود را برای بهره‌گیری از توان اتمی کشور اعلام کرده است و این علم برای ارتقای ایمنی تاسیسات نفتی با استفاده از سیم و کابل‌های بهبودیافته و مقاوم نسبت به حرارت، تبدیل فرآیندهای نفتی با استفاده از پرتودهی و ارتقای کیفیت فرآورده‌ها با فرآیندهایی همچون سولفور زدایی پیاده‌سازی خواهد شد.

مشاور معاون سازمان انرژی اتمی گفت: این سفر باهدف مطرح کردن موارد کارشناسی و آشناسازی با این فناوری انجام‌ گرفته است.

در سفر چندی پیش محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی به آبادان و حضور این هیات در پالایشگاه آبادان و متعاقب آن حضور مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان در سازمان انرژی اتمی کشور، مقدمه همکاری‌هایی را فراهم کرد که می‌تواند گامی بلند در راستای جهانی‌شدن صنعت پالایشی کشور با استفاده از دانش اتمی باشد.

 هیاتی از سوی سازمان انرژی اتمی در راس آن فضائلی مشاور معاون سازمان انرژی اتمی به آبادان سفر و در پی حضور در پالایشگاه آبادان، در نشستی با حضور مدیرعامل و مدیران و روسای بخش‌های مختلف این شرکت دیدار و گفت‌وگو کردند.

شناسایی نیازمندی‌های پالایشگاه آبادان به تجهیزاتی نوین بر پایه استفاده از انرژی اتمی و معرفی و آگاه بخشی در مورد آخرین تجهیزات هسته‌ای ساخته‌شده کاربردی در صنعت نفت، محورهای این نشست بود.

نصب شتاب‌دهنده‌های الکترونیک و تشریح روند انجام کار توسط این فرآیندها، تاکید بر امن بودن این فناوری و جایگزینی روش‌های تبدیل نفت سنگین به سبک بدون کاتالیست از دیگر موارد مطرح‌شده در این نشست بود.

پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌ های نفتی، گوگرد و نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار