تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۲۹۲۲۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هر روز شاهد تخریب بخشی از حمام تاریخی «جلودار» هستیم

یک دوستدار میراث ‌فرهنگی می‌گوید: حمام تاریخی جلودار (خانه سبز هنرمندان شوشتر) به دلیل بی‌توجهی‌ها و سهل‌انگاری در معرض تخریب جدی قرار گرفته است.

ابوالفضل مهدی‌پور با اشاره به این‌که حمام تاریخی جلودار (خانه سبز هنرمندان شوشتر) در تملک اداره‌ کل راه‌ و شهرسازی است، تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی کمترین توجه و رسیدگی را به این حمام تاریخی دارد تا جایی که هر روز شاهد تخریب بخشی از این اثر تاریخی می‌باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی چند سال قبل در تملک اداره‌کل راه‌ و شهرسازی درآمد و از همان زمان امید به مرمت و نگهداری آن بیشتر شد. اما این اداره نیز همچون بسیاری از ادارات دیگر که خانه‌های تاریخی در تملک آنها است کمترین رسیدگی را به این بنای تاریخی دارد.

او با اشاره به این‌که این بنای تاریخی از سه سالن  شماره یک (انتظار)، سالن شماره ۲ (حمام جلودار با قدمت‌ تاریخی سیصد ساله) و سالن شماره سه (نمایش) تشکیل شده یادآوری کرد: این بنای تاریخی با توجه به قدمت مکان و با پیگیری‌های زیاد و همراهی مهندس محمدی مدیر وقت میراث فرهنگی شهرستان و تنی‌چند از هنرمندان شوشتر در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مهدی‌پور اضافه کرد: حمام تاریخی جلودار نزدیک به ۱۰ سال پیش با همکاری فرماندار و شورای شهر برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری به تعدادی از هنرمندان شهرستان شوشتر تحویل داده شد.

این فعال میراث فرهنگی گفت: حمام تاریخی جلودار به صورت ساختمانی متروکه رها شده بود ولی به دست هنرمندان مرمت، تعمیر و بازسازی شد.

او یادآور شد: در حمام تاریخی جلودار که به خانه هنرمندان شوشتر معروف است برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوع و گسترده‌ای از جمله برگزاری جشن ثبت جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر، دوره‌های آموزشی و تمرین ده‌ها نمایش با موضوعات متنوع و... در آن اجرا شده است.

مهدی‌پور عنوان کرد: سال‌های سال است که به صورت مستمر از این اثر بازدید شده و قول مساعدت برای مرمت و بازسازی این بنا داده‌اند اما متاسفانه تاکنون هیچ یک از وعده‌ها  نتیجه‌بخش نبوده است.

وی معتقد است: به طور قطع تعطیلی این مکان باعث رکود در فعالیت‌های فرهنگی و هنری بخش عظیمی از هنرمندان و فعالان فرهنگی این شهرستان خواهد شد و صدمات جبران‌ناپذیری را به این مکان تاریخی خواهد زد.

مهدی‌پور گفت: از مسئولان ذی‌ربط تقاضا داریم قبل از بروز پیامدهای منفی و جبران‌ناپذیر چاره‌اندیشی کنند و با حداقل حمایت خود چراغ امید را در خانه هنرمندان ناامید روشن کنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار