سیده فرانک موسوی با اشاره به بررسی وضعیت آموزشی دانشآموزان ابتدایی در استان خوزستان، اظهار کرد: مهرماه گذشته ارزیابی اولیه از ابتداییها داشتیم و با توجه به اینکه نمرهدهی در دوره ابتدایی کیفی توصیفی است، به وسیله چکلیست معلمان نمرات و وضعیت آموزشی دانشآموزان استخراج شد.
وی با اشاره به اجرای طرح جهش کیفیت و عدالت آموزشی افزود: پس از دو سال کرونا و مجازی شدن آموزش، افت تحصیلی به وجود آمده بود و به منظور جبران آن، وضعیت آموزشی دوره ابتدایی استخراج و جمعآوری شد زیرا نیاز بود که در رشد شاخصها شتاببخشی ایجاد شود.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: با توجه به نظرسنجی انجام شده از معلمان استان خوزستان، چالشهای آموزشی در هفت محور تدوین شد که یکی از آنها توانمندسازی نیروی انسانی بود و بر این اساس، ۸۲۷ هزار ساعت کارگاه توانمندسازی ویژه معلمان دوره ابتدایی در استان خوزستان برگزار شده است.
وی افزود: شورای معلمان استان خوزستان نیز با موضوع تحلیل وضعیت آموزشی به تعداد بیش از ۱۶ هزار جلسه تشکیل شد و بیش از ۷ هزار نفر از معلمان نیز با هدف افزایش انگیزه بین معلمان تشویق شدند.
موسوی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته ۶۲۲ هزار و ۹۶۷ دانش آموز ابتدایی در ۵ هزار و ۴۳۰ مدرسه و ۲۷ هزار و ۶۱۶ کلاس درس در استان خوزستان مشغول به تحصیل بودند، گفت: در طرح جهش کیفیت و عدالت آموزشی، یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۴۵۰ نفرساعت کلاس جبرانی برای تقویت بنیه علمی دانشآموزان ابتدایی برگزار شد. برگزاری چنین دورههایی نیاز به نظارت بالینی دارد و به این منظور، حدود ۱۸ هزار و ۶۶۵ کلاس نظارت بالینی شدند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: با هدف بررسی وضعیت آموزشی، هر دو ماه یک بار دانشآموزان ابتدایی از طریق چکلیستها بررسی شدند و آمار استخراج شد. بر این اساس، دو دسته از دانشآموزان "نیاز به تلاش" و دانشآموزان "لازم التوجه" مورد بررسی قرار گرفتند. پس از اجرای طرح جهش، این دسته از دانشآموزان رشد بسیار خوبی داشتند و خروجی طرح جهش، رشد در کیفیت آموزشی بود.
موسوی یادآور شد: به منظور تقویت بنیه علمی دانشآموزان، طرح قلم تابستانه نیز در حال اجرا است اما از آنجا اعتبار نداشتیم به شکل مجازی برگزار میشود و معلمان خیر در این طرح تدریس میکنند.
وی افزود: برای افزایش کیفیت آموزشی، سال آینده معلمان ابتدایی بر اساس رشتههای تحصیلی سازماندهی میشوند؛ معلمان تحصیلکرده در رشتههای علوم انسانی و علوم تربیتی در دوره اول و معلمان علوم پایه در دور دوم به کار گرفته میشوند.
وی در پایان بااشاره به نقش مهم والدین در آموزش کودکان، گفت: حتما باید به اولیای دانشآموزان توجه میشد بنابراین بر تقویت نقش اولیا در مدارس کار کردهایم.