تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۲۷۶۲۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهردار اهواز در پاسخ به سوال‌های شورا چه گفت؟
 شهردار اهواز با حضور در جلسه امروز شورای شهر اهواز، به شش سوال طرح شده از سوی سید محمدعلی پورموسوی، عضو شورای شهر اهواز به صورت حضوری پاسخ گفت.

 رضا امینی، شهردار اهواز در یکصد و نوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز که امروز (۲۰ تیرماه) برگزار شد، در خصوص سوالات مطرح شده از سوی سید محمدعلی پورموسوی، عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: در مدت ۲۱ ماه حضور در شهرداری اهواز همه اعضای شورای شهر درصدد رفع مشکلات شهر بودند و این موضوع را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم این موضوع منجر به تمرکز بیشتر بر حل مسائل شود.

وی افزود: تذکر، طرح سوال و استیضاح در قانون پیش‌بینی شده و حق قانونی اعضای شورای شهر است. در یک دوره بارها می‌توان شهردار را تغییر داد و این موضوع طبق صلاحدید منتخبان مردم است.

شهردار اهواز با بیان اینکه رعایت قانون و حفظ آرامش عموم باید مد نظر قرار گرفته شود، گفت: متاسفانه اهواز در دوره‌های گذشته کم حاشیه نداشته است. البته همه شهرها حاشیه دارند و این مساله در اهواز قدری بیشتر است و برای حل مشکلات نیاز به آرامش و همدلی داریم.

امینی عنوان کرد: نباید اجازه دهیم این فضا جولانگاهی برای افراد فرصت‌طلب شود که سال‌ها در سایه ایستادند و بر منافع مردم چنبر زدند و امروز دنبال این هستند به رویاهای خود برسند؛ کسانی که در هویت سیاسی و اجتماعی‌شان تردید جدی وجود دارد و این رفتارها موجب حل نشدن بسیاری از مشکلات شهر و شهرداری شده است.

وی بیان کرد: اگر در فضای مجازی به اتهامات پاسخ نمی‌دهیم به دلیل شأنیت و فرهنگ بالای مردم اهواز و خوزستان است و گرنه تک تک موضوعاتی که گاهی به ناجوانمردی مطرح می‌شود، پاسخ دارند اما ترجیح می‌دهیم وقت را صرف کار برای مردم کنیم زیرا آنچه می‌ماند فعالیت‌ها هستند.

شهردار اهواز با اشاره به طرح سوال عضو شورای شهر گفت: تاکنون هیچکدام از اعضای شورای شهر خواسته شخصی از من نداشته‌اند و همه خواسته‌ها در راستای رفع دغدغه‌های مردم بوده است و با توجه به انتظارات بحق مردم و نظرات متفاوت در سیاست‌گذاری و اجرا، اگر اختلافاتی وجود داشته طبیعی است.

وی عنوان کرد: اعتبارات لازم برای برخی از موضوعات مطرح شده، در بودجه پیش‌بینی نشده بود؛ بنابراین باید با اصلاح بودجه کار انجام شود یا منتظر بمانیم و موارد در بودجه سال آینده دیده شوند.

امینی در خصوص سوال عضو شورای شهر اهواز در مورد طرح‌های ۱۷ گانه بیان کرد: یکی از منابع درآمدی شهرداری، وضع عوارض است که یکی از راه‌ها در این زمینه از طریق پروانه ساختمانی املاک است و برای این کار باید هر پنج سال یک بار ممیزی املاک انجام شود که از ۱۵ سال پیش این کار انجام نشده است و این دغدغه مهم توسط شورا پیشنهاد شد. در اولویت نخست ۴۹ دستگاه شناسایی شده و تاکنون یک هزار و ۶۰۰ پلاک ثبتی از ۳۶ نهاد و دستگاه دولتی شناسایی شده و مبالغ خوبی در این خصوص ثبت شده است. کارهای دیگری در این زمینه نیز انجام شده است.

شهردار اهواز گفت: کار در این زمینه نسبتا قابل قبول است اما راضی نیستیم و باید سرعت بیشتری پیدا کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص قدرالسهم شهرداری از تفکیک اراضی، عنوان کرد: برنامه راهبردی عملیاتی شهرداری اهواز تدوین و تقدیم شورا شده است که خود را ملزم به اجرای آن می‌دانیم. رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری نیز بعد از پیگیری‌ها انتخاب شده و حدود ۲۰ پروژه پیش‌بینی شده که هر کدام در مرحله خاصی است.

امینی بیان کرد: اینکه در اهواز حرمت درخت مغتنم نیست، عارضه بزرگی است و باید کار فرهنگی در این زمینه انجام شود. یکی از عوامل نگهداشت درخت، تشتک‌گذاری درختان است که این اجرای این کار آغاز شده تا علاوه بر تضمین زیبایی شهر، درختان بهتر نگهداری شوند.

شهردار اهواز با اشاره به پرداخت بخشی از حق عوارض آلایندگی گفت: شناسایی و وصول مطالبات معوقه شهرداری اهواز جزو سیاست‌های اصلی شهرداری اهواز بوده که این موضوع در دستور کار و در حال پیگیری است.

وی عنوان کرد: فضای سبز اهواز از کیفیت خوبی برخوردار نیست و مردم گلایه بحقی دارند. تکمیل شناسنامه فضای سبز در این خصوص بسیار مهم است. احداث شبکه آب خام شهری به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. اگر درختکاری انجام شود اما با یک غفلت آبیاری عقب و جلو شود، شرایط نگهداری درختان سخت می‌شود بنابراین با وجود درختکاری و تلاش زیاد، مشکلات زیادی در این خصوص در شهر دیده می‌شود بنابراین بخشی از این کار در حوزه زیرساختی است.

امینی بیان کرد: تاکنون برای ۳ هزار و ۳۳۵ ملک شناسنامه فنی ساختمان صادر شده است. نام‌گذاری کوچه‌ها و معابر فاقد نام نیز در حال انجام است.

شهردار اهواز در خصوص تعیین تکلیف، تخلیه و تجدید ساخت بازار مرو گفت: در گذشته کمتر کارها به صورت سیستمی نهادینه شده است و این بلاتکلیفی در آمار و اسناد، عوارض منفی زیادی بر جای گذاشته و منجر به حیف و میل بیت المال شده است و باید سامانه‌هایی در این خصوص تعبیه شود. در این خصوص دستور ثبت سیستمی کار در اداره کل حقوقی و املاک داده شده است تا امکان سرقت و حذف این اسناد و اوراق نباشد.

وی بیان کرد: ۸۶ واحد در بازار مرو شناسایی شده‌اند. حدود ۴۰ سال است که این بازار با اجاره‌نامه‌های بسیار کم در اختیار این افراد است اما این اعداد کم هم پرداخت نشده است. سال گذشته در این خصوص ورود کردیم اما با توجه وضعیت اجتماعی سال گذشته، امکان کار در این خصوص نبود اما باید این حق شهرداری گرفته شود.

شهردار اهواز گفت: اداره املاک شهرداری در شش ماه گذشته ۲۰۰ سند مالکیت صادر کرده و پیگیری برای صدور سند به همین میزان نیز در حال انجام است.

امینی در خصوص عدم شفافیت مالی در ارائه آمار بیان کرد: جنس آمار، جنس صداقت نیست یعنی اساسا زمانی که به زوایای مختلف نگاه می‌شود، خروجی‌های مختلف حاصل می‌شود. حدود سه تا چهار ماه است که سامانه یکپارچه مالی شهرداری اهواز تدوین شده و فاز نخست آن آماده شده است.

وی با اشاره به برخی سوال‌های مطرح شده عنوان کرد: پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه شهید چمران اهواز با رقمی معادل ۴۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. ۴۰۰ پروژه شهید کجباف نیز در هفته دولت تکمیل می‌شود و تنها نورپردازی آن بعد انجام خواهد شد تا عنصر زیبایی نیز به شهر اضافه کند. 

شهردار اهواز با اشاره به اقدامات انجام شده برای خروج شهرداری اهواز از لیست سیاه بانک‌ها و حذف جرایم مالیاتی سازمان‌های تابعه شهرداری گفت: با اقدامات انجام شده تاکنون معادل بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت یا تسهیلات بانکی دریافت کرده‌ایم. ۱۲۹ اتوبوس خریداری شده نیز از طریق ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و مطالبات نفت خریداری شده است.

امینی با تاکید بر گرفتن حق خوزستان از پایتخت‌نشینان بیان کرد: اهواز به یک هزار و ۳۰۰ اتوبوس نیاز دارد. شهرهای دیگر نیمی از استاندارد تعداد اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل شهری را دارند اما اهواز تقریبا ۱۰ درصد اتوبوس‌های مورد نیاز را دارد. با پیگیری‌های انجام شده، وزارت کشور قول داده است بخش زیادی از اتوبوس‌های خریداری شده به اهواز تحویل داده شود. ۵۰ دستگاه ون نیز خریداری شده که تاکنون ۱۱ دستگاه تحویل داده شده‌اند و اگر بقیه ون‌ها نیز تحویل داده شوند، مرهمی بر زخم حمل و نقل شهری خواهند بود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار