تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۲۶۹۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بيانيه 10 بندي رييس کميته‌ انضباطي عليه فردوسي پور
رييس کميته‌ انضباطي فدراسيون فوتبال با انتقاد از عادل فردوسي‌پور، درباره اتفاقات برنامه «90» توضيحات مفصلي را ارائه کرد.

اسماعيل حسن‌زاده که از ارتباط تلفني‌ هفته گذشته با برنامه «90» و سوالات مطرح شده در آن ناراضي به نظر مي‌رسد، مطالبي را ارائه داد.
 
رييس کميته‌ انضباطي فدراسيون فوتبال با بيان اين که قرار بوده تماس تلفني برنامه «90» صرفا جهت موضوع پيگيري محروميت داماش باشد، بيانيه‌اي مفصل را منتشر کرد. در اين بيانيه که «10» بند دارد، آمده است:
 
1- در تماس تلفني که عادل فردوسي‌پور در برنامه «90» با من برقرار کرد، قرار بود صرفا درباره موضوع محروميت تماشاگران داماش و راي کميته‌ انضباطي پرسيده شود، اما در ادامه طبق معمول بحث به جايي کشيده که سوال‌ها هماهنگ شده نبود. در طول حدودا دو سالي که من در کميته‌ انضباطي هستم، به من ثابت شده که رفتار فردوسي‌پور در برنامه «90» حداقل در قبال ما جوانمردانه نبوده است. اساسا ايشان به جذب مخاطب به هر قيمتي اعتقاد دارد. حال مي‌خواهد به قيمت خراب کردن افراد، اهانت، تخريب، توهين، جنگ آبي و قرمز باشد يا به تقابل کشيدن دو نفر و اين که خودش مساله‌اي را ببرد و بدوزد. من مستند دارم و کاملا مستدل اين حرف‌هايم را ثابت مي‌کنم. البته اگر شنونده‌اي باشد که بخواهد به اين حرف‌ها گوش دهد. اما خلاصه کلام اين که هدف برنامه «90» و عادل فردوسي‌پور جذب مخاطب است. هدف ايشان در اين برنامه که مجري هستند با هدف من که رييس کميته‌ انضباطي هستم تفاوت دارد.
 
2- اگر هدف اين برنامه روشنگري است، طبق روال معمول برنامه‌هاي تلويزيوني قبل از برنامه با کارشناس تماس گرفته مي‌شود، موضوع بحث و پرونده‌ و سوال‌هايي که قرار است پرسيده شود به او گفته مي‌شود، اما چرا در مورد من اين گونه نيست و دفعتا ساعت 2 بامداد با من تماس گرفته مي‌شود و در اين شرايط سوالي درباره يکي از 20 پرونده‌اي که ما‌ در کميته‌ انضباطي داريم، پرسيده مي‌شود. اين کار به عقيده من تخريبي است. مي توانست به من عصر زنگ بزند، سوال‌ها و موضوع بحث را بگويد و همچنين بگويد که چه کارشناسي قرار است درباره موضوع با من بحث کند. متاسفانه عادل فردوسي‌پور به دنبال روشنگري نيست. فقط به فکر پيش بردن سناريويي است که خودش نوشته که در اين سناريوها هميشه خودش قهرمان داستان است. فردوسي‌پور فکر مي‌کند ابوعلي‌ سيناي فوتبال است. اگر هدف روشنگري باشد، بايد شرايطي را فراهم کند که کارشناس يا ميهمان برنامه با آمادگي کامل پاسخگو باشد.
 
3- به نظر من به تقابل کشيدن افراد به هيچ وجه کار درستي نيست، قبل از تماس با من فردوسي‌پور دو سرهنگ عاليرتبه مملکت، يعني رويانيان و عاري را روبروي هم قرار داد و کلماتي در اين گفت و گو ردوبدل شد که فوتبال از آن ضرر کرد. من بارها گفته‌ام که برخي از قسمت‌هاي برنامه «90» حياي فوتبال را از بين مي‌برد، آن وقت همه مي‌گويند که پرخاشگري در استاديوم از کجا مي‌آيد؟ مدير و مربي چرا عليه هم صحبت مي‌کنند و از زدن حرف‌هاي نامربوط ابايي ندارند. وقتي در برنامه زنده‌اي که پربيننده است و ميليون‌ها نفر آن را تماشا مي‌کنند چنين حرف‌هايي زده مي‌شود اتفاق‌ ديگري هم که در فوتبال مي‌افتد طبيعي است. من از عادل فردوسي‌پور انتظار داشتم که به مردم بگويد آقاي براتي يک وکيل است و آخرين مراجعه ايشان براي وکالت يک فوتباليست در کميته انضباطي، در پرونده‌اي راجع به مسايل مالي فوتبال بوده که با برخي از همکاران بنده نيز مشاجره لفظي داشت که الحمد‌لله من موضوع را حل و فصل کردم. بيننده بايد بداند از بين اين همه کارشناس کدام وکيل انتخاب شده است، اصلا من يک سوال دارم، چرا در برنامه «90» قاضي و وکيل يک پرونده‌ بايد با هم بحث کنند؟ اين در شان قضاوت نيست.

 4- درباره ورود بازيکنان خارجي به ايران و به دنبال آن دلالان، ايجنت‌ها و افرادي که به عنوان حامي اين بازيکنان در ايران حاضر مي‌شوند بارها در کميته‌ انضباطي و حتي در ساير کميته‌ها نظير هيات رسيدگي به تخلفات اخلاق حرفه‌اي فوتبال، بحث و بررسي شده است. با توجه به مبالغ کلان دريافتي توسط اين بازيکنان که به دلار محاسبه مي‌شود مقوله‌ اين تخلفات موضوع مهمي است که هم باشگاه‌ها رنج مي برند و هم ما را اذيت مي‌کنند و آخر سر هم با شکايت به فيفا بنيان فوتبال را متزلزل مي‌کنند. ما در کميته‌ انضباطي به عنوان يک کميته‌ حافظ منافع ملي حساسيت بيشتري به خرج مي‌دهيم و با دقت بيشتري اين مسايل را بررسي مي‌کنيم تا منافع ملي و مصالح باشگاه‌هاي داخلي حفظ شود. متاسفانه اکثر بازيکنان خارجي که آمدند، حداقل از لحاظ مالي ضرر زيادي به فوتبال زدند. درباره مسايل فني هم که من نمي‌توانم اظهارنظر کنم. هر چند در بسياري از موارد پس از بررسي پرونده‌ مشخص شده که بازيکن خارجي بيچاره خودش نيز چيز زيادي از آن مبالغ نجومي نگرفته است و قسمت اعظم پول به دلال‌ها رسيده است.
 
5‌- در مورد تخلف بازيکنان خارجي بايد بگويم که سه باشگاه ذوب آهن، تراکتورسازي و استقلال به کميته‌ انضباطي شکايت کرده‌اند. ابراهيمي مديرعامل ذوب آهن کسي بود که بيشترين مراجعه را داشت و چندين بار تلفني و حضوري از من خواست که به پرونده‌ بازيکن خارجي‌اش رسيدگي کنم. آقاي جعفري مديرعامل تراکتورسازي نيز درباره دو بازيکن خارجي‌اش به نام‌هاي گونزالس و پدرو اعتراض داشت. استقلال نيز اعتراض مشابهي را درباره دو بازيکن خارجي به نام‌هاي توزي و ردي مطرح کرد. پس در کل کميته‌ انضباطي درباره پنج بازيکن به طور کلي در نيم فصل نقل و انتقالات حکم صادر کرد.
 
6- ما در جلسه کميته‌ انضباطي با تمام دوستان و همکاران نشستيم و با بررسي تمام ظرفيت‌ها يک راي کلي صادر کرديم. حالا اين راي چه درست و چه غلط توسط کميته‌ انضباطي صادر شد و فرصت اعتراض هم بود. اگر کسي اعتراض مي‌کرد کار به کميته‌ استيناف کشيده مي‌شد و روال پرونده‌ پيش مي‌رفت، اما من اينجا بايد اين را بگويم که واقعا تاسف مي خورم که در برنامه «90» به جاي پيدا کردن اصل راي، کارشناسي به برنامه آورده مي‌شود که اهداف خودش را دنبال مي‌کند. فردوسي‌پور اگر واقعا هدفش روشنگري بود راي را مي‌آورد و اگر ابهام و سوالي درباره آن داشت مي‌پرسيد.
 
7- براي کميته‌ انضباطي هيچ اهميتي ندارد که باشگاه‌هاي استقلال، تراکتورسازي و ذوب آهن پس از ديدن راي به جاي بازيکنان خارجي خود چه کساني را مي‌آورند. اين مساله نه به ما ارتباطي دارد و نه اهميتي. براي ما مهم نيست مجيدي به جاي ردي آمده يا توزي. اين که سازمان ليگ در ثبت قرارداد مجيدي درست عمل کرده يا نکرده به ما ربطي ندارد، اما براي برنامه «90» از اين جهت که هواداران تيم‌هاي رقيب را به چالش بکشد، مخاطبانش را بيدار نگه دارد و برنامه را با نمک کند مهم است. اين‌ها ترفند‌هاي ژورناليستي است که رسانه‌ها آن را انتخاب مي‌کنند، چون هدفشان چيز ديگري است، مثلا در همين سوال نظرسنجي زيباترين گل همه مي دانند که گل قاضي و بائو زيباترين نيست و مردم هم در نظرسنجي گل ديگري را انتخاب مي‌کنند، اما چرا اين دو گل در فهرست گزينه‌ها قرار گرفته مي‌شود؟ براي اين که 40 درصد از تماس گيرنده‌ها قرمز و آبي هستند. 40 درصد افزايش ترافيک پيامک سود مالي در پي دارد. مطرح کردن اسم مجيدي هم براي فردوسي‌پور مهم است، چرا که برنامه را جذاب و مخاطبانش را بيدار نگه مي دارد.
 
8- در سازمان ليگ کساني هستند که کار خودشان را انجام مي‌دهند و انصافا هم کارشان را بلد هستند، شخصي مثل علي کاظمي در سازمان ليگ کار مي کند که استاد همه ماست. من نمي‌دانم چرا در برنامه «90» مي آيند اين مساله را مطرح مي‌کنند که تيم‌هايي که مجيدي مقابل‌شان بازي کرد بروند شکايت کنند، از اين صحبت‌ها. اگر سازمان ليگ کسي را به شکل غير قانوني ثبت کرده به ما و ديگران ربطي ندارد. اگر تيمي اعتراض دارد به ما اعلام مي‌کند و ما بررسي مي‌کنيم، اما اين که به طور کلي اقدامات سازمان ليگ به ما مرتبط باشد، اصلا اين گونه نيست. اين که گفته شود مجيدي به جاي چه بازيکني ثبت کرده به ما ربطي ندارد و خلط مبحث است.
 
9 – ما در مورد پنج بازيکن با استناد به ماده قانوني‌ها با تمام ظرفيت‌هاي آيين‌نامه‌اي راي کلي داديم، فارغ از اين که چه بازيکني با چه باشگاهي، چه قرارداد داخلي و يا توافقي داشته است. شايد بعدا معلوم شود که وکيل يک بازيکن با باشگاه يک قرارداد داخلي داشته. اين مساله ديگر به ما ارتباطي ندارد. شايد ردي يا وکيلش با باشگاه استقلال قراردادي شخصي داشته باشند که آن قرارداد راي ما را نقض کند. اين مسايل براي ما اهميتي ندارد. ما به مجيدي و استقلال و تراکتورسازي و ... فکر نکرديم، ما راي خودمان را داديم و سعي کرديم تمام منافع ملي را در نظر بگيريم. باشگاه‌هاي شاهين و ذوب آهن مي‌توانند شهادت دهند که درباره پرونده‌ بازيکناني مانند جاسم کرار و هوار ملا محمد من خودم شخصا 30 ساعت وقت گذاشتم تا منافع ملي ما از بين نرود و بي نظمي‌هاي بازيکنان خارجي سازمان پيدا کند. حالا ساعت 2 نصف شب با من تماس گرفته مي‌شود و در مورد يک بند يا ماده از يکي از 20 پرونده‌اي که ما در حال بررسي آن هستيم سوال مي‌شود تا من به چالش کشيده شوم.
 
10 – لازم است در پايان تصريح کنم هر کسي که از آراي کميته‌ انضباطي متضرر شود نسبت به ما بدبين مي‌شود و ما هم به آن عادت ‌کرده‌ايم. حالا مي‌خواهد شمالي باشد، جنوبي باشد، آبي باشد، قرمز باشد، تيم مقابل باشد يا تيمي که هفته‌ بعد با آن بازي دارد. به هر حال ما عادت ‌کرده‌ايم. تيم يا کسي که ضرر مي‌کند عليه ما سم پاشي کند، اما با توجه به نحوه دسترسي برخي به رسانه‌ها خصوصا دلال‌ها اين سم پاشي و انتقادات بيشتر شده و درباره بازيکنان خارجي که قراردادهاي‌شان دلاري است نيز مدافعان سينه چاکي وجود دارد که آماده‌اند براي به نقد کشيدن ما.
 
رييس کميته‌ انضباطي فدراسيون فوتبال پس از اين بيانيه «10» بندي درباره برنامه «90» گفت: کاش عادل فردوسي‌پور به جاي اين همه جنجال و سر و صدا يک بار هم پاي صحبت ابراهيمي، جعفري و فتح‌الله‌زاده و ساير مديران بنشيند و درباره رفتارهاي غير قانوني بازيکنان خارجي، بي انضباطي آنها، رفتارهايي مانند شرکت نکردن در تمرين يا ترک اردو صحبت کند. بعد راي کميته‌ انضباطي را بخواند و به مردم شريف ايران بگويد که رايي که ما درباره پنج بازيکن صادر ‌کرده‌ايم ارتباطي به يک باشگاه يا فردي نداشته است.

 وي ادامه داد: من به عنوان يک ايراني براي اولين بار به عنوان نايب رييس کنفدراسيون غرب آسيا انتخاب شدم، حالا اين انتخاب به دليل توانايي من بود يا کيفيت آراي کميته‌ انضباطي و يا هر چيز ديگر، مهم نيست. اما فکر مي‌کنم اين که در کنار 13 کشور ديگر يک ايراني براي نخستين بار اين سمت را برگيرد، مساله مهمي است و پرداختن به آن خالي از لطف نباشد. در دو هفته‌ اخير سه برنامه «90» پخش شد که در هيچ کدام از آنها پرداخته نشد.
 
حسن زاده در گلايه از فردوسي‌پور عنوان کرد: من قبل از برنامه اول اين هفته، راجع به تشويق تيم گهر مطلبي را مي‌خواستم با فردوسي پور در ميان بگذارم که براي او پيام گذاشتم، ايشان فرداي برنامه اول با من تماس گرفت و گفت موضوع نايب‌رييسي من در غرب آسيا را مي‌دانسته اما فراموش کرده که تبريک بگويد و در برنامه بعد به آن مي‌پردازد، اما در برنامه بعد هم ديديد من را روي خط آورد و حتي يک تبريک خشک و خالي هم به من نگفت. من محتاج تبريک نيستم، اما فکر مي کنم اين مساله حداقل به اندازه جنجال‌هاي نقل و انتقالات و ماجراهاي حاشيه فوتبال اهميت داشت که در يک گوشه از برنامه به آن اشاره شود. البته در جلسه که در کويت برگزار شد غير از من آقاي عباس ترابيان نيز در کميته‌ بازاريابي راي آورد، اما در برنامه «90» ايشان حداقل پشت خط نبود و شايد ضرورتي نداشت که به او گفته شود، اما من پشت خط بودم و ايشان به اين مساله هيچ توجهي نکرد. آقاي فردوسي‌پور ديگر نمي‌تواند بگويد که نسبت به ما حسن نيت دارد يا عادي به ما نگاه مي‌کند. از يک طرف انتقاد مي‌شود که چرا ايران در مجامع بين‌المللي کرسي و نماينده ندارد، از طرف ديگر وقتي يک نفر سمتي به دست مي‌آورد با بي‌توجهي از کنار آن عبور مي‌شود.
 

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار