به گزارش ایرنا علی فرهمندپور درخصوص توسعه مرز هوایی و صادرات مستقیم گفت: طبق کنوانسیون بین المللی، برای ایجاد یک فرودگاه یا مرز بین المللی باید فاصله قانونی رعایت شود؛ باتوجه به نزدیکی فرودگاه بین المللی اهواز به دزفول عملا این موضوع به علت فاصله موردنظر امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه به علت این محدودیت پرواز صادراتی خارجی از طریق فرودگاه دزفول مدنظر قرار گرفت، ادامه داد: دغدغه ما فروش و صادرات محصولات است زیرا در حال حاضر صادرات محصولات دزفول از مرز آستارا یا کشورهای حوزه خلیج فارس انجام میشود.
فرماندار ویژه دزفول با اشاره به پیگیریهای انجام شده برای صادرات محصولات کشاورزی گفت: پس از تایید استاندار وقت خوزستان در روز چهارم خرداد، این موضوع طی نامهای با وزیر کشور نیز مطرح شد تا پرواز بین المللی کارگو از طریق فرودگاه دزفول برقرار شود.
وی افزود: همه ملاحظات، میزان صادرات، تولیدات شرکتهای روهینا و خمیرمایه نیز بیان شده و اکنون در آخرین مرحله باید در هیات دولت مطرح و مجوز گیرد.
فرهمندپور با تاکید بر اینکه نبود زیرساختهای فرودگاهی مانع این کار نشده است، بیان کرد: با پیگیریهای انجام شده هشت هکتار زمین برای ترمینال دزفول گرفته و تملک و دیوارکشی شد؛ شرکت مشاور در حال طراحی بوده و قرار است سردخانه و انبار احداث شود.
فرماندار ویژه دزفول درخصوص گمرک دزفول نیز گفت: گمرک دزفول یک ایستگاه است یک اداره نیست؛ برای راه اندازی اداره گمرک دزفول زمینی به وسعت پنج هکتار حوالی کارخانه فولاد درنظر گرفته شد که اگر توسط گمرک خوزستان تایید شود اقدامات بعدی انجام خواهد شد.
وی افزود: برای انجام پرواز هواپیماهای کارگو، شرکت هواپیمایی ایران ایر و چهارم شکاری مجوز پرواز تعبیه کرده که با این امکانات نیز میتوان صادرات انجام داد.
فرهمندپور درخصوص پروازهای مسافربری فرودگاه دزفول نیز بیان کرد: شرکتهای هلدینگ پروازی ساختارهایی برای خود دارند و در واقع باید پرواز برایشان به صرفه باشد؛ پرواز دزفول به مشهد به علت نبود مسافر تداوم نیافت ولی پروازهای تهران با ظرفیت ۱۰۰ و ۱۱۰ درصدی از طریق شرکتهای کارون، قشم ایر و ایران ایر برقرار هستند.
وی افزود: استاندار خوزستان نیز نگاه مثبتی در خصوص توسعه پروازهای فرودگاه دزفول دارد زیرا این فرودگاه علاوه بر این شهرستان، شهرهای جنوبی لرستان و ایلام را نیز تحت پوشش دارد.
فرهمندپور با اشاره به مشکلات پیرامون پرواز هواپیماهای مسافربری در دزفول داریم گفت: فرودگاه دزفول نظامی است از این رو رمپ تعبیه شده برای هواپیماهای نظامی آماده شده و قدرت مانور هواپیماهای بزرگ برای این شرکتهای هواپیمایی را ندارد؛ اکنون توسعه رمپ در دستور کار است.
وی با بیان اینکه آسفالت رمپ فرودگاه فقط ساخت آمریکا است و برای واردات با مشکلات تحریم مواجهیم، افزود: تلاش براین است یا شرکت عقاب عسلویه مشکلات خود را حل کند یا اینکه فرودگاه دزفول زیرنظر هواپیماهای کشوری قرار گیرد.
فرماندار ویژه دزفول بیان کرد: طبق قانون، فرودگاههای نظامی زیرنظر شرکت هواپیمایی هستند اما با الحاق هشت هکتار ترمینال به فرودگاه دزفول امیدواریم تحت نظر شرکت هواپیمایی کشوری قرار گیرد تا مشکلات کمتر شوند.
کارخانه قند دزفول بین ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت دارد
فرماندار ویژه دزفول گفت: کارخانه قند دزفول بزرگترین کارخانه قند خاورمیانه و یک ظرفیت بزرگ است که در سه فاز احداث میشود.
وی افزود: تمام قطعات کارخانه قند دزفول متعلق به زیمنس آلمان است که خریداری و منتقل شدهاند و پیگیری برای نصب این قطعات در حال انجام است.
فرهمند پور با بیان اینکه قرار است ۷۰۰ تریلر در روز در این کارخانه تخلیه و بارگیری شود که مشاغل غیرمستقیم زیادی را به همراه دارد، اظهار کرد: اگر تحریمها نبود سال ۱۴۰۲ پیش قرارداد کشت و تست اولیه بسته میشد ولی این اقدام احتمالا در سال ۱۴۰۳ انجام شود.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۷۰ درصدی این کارخانه افزود: انبارها آماده و دیگهای بخار نیز نصب شده اند؛ نمونه این کارخانه تمام صنعتی که در آلمان فعال است قابلیتهای زیادی دارد.
فرماندار ویژه دزفول بیان کرد: وظیفه داریم زیرساختهای لازم برای این کارخانه را فراهم کنیم که برق و آب آن تامین شده است.
وی افزود: احداث تقاطع غیرهمسان نیز برعهده مسوولیتهای اجتماعی کارخانه قند است که با اجرای آن مشکل تردد خودروهای سنگین فولاد و کارخانه قند برطرف میشود ضمن اینکه احداث این تقاطع، نقطه قوتی برای فاز دوم بزرگراه است.
فرهمندپور گفت: کارخانه قند ۲ گروه پرسنل خواهد داشت که یک گروه نیروهای تخصصی در حوزه نیشکر و گروه دیگر نیروهای تخصصی در حوزه تاسیسات است که از طریق آزمون پذیرفته میشوند؛ نگاه ستاد اجرایی فرمان امام داخلی بودن مدیریت کارخانه است.
وی ادامه داد: زمین، جاده کشی و تقاطع کارخانه قند دزفول معارضانی دارد ولی مشکلات در دست پیگیری است تا کارخانه هرچه سریعتر به مرحله بهره برداری برسد.
وی اضافه کرد: تلاش شده سرمایه گذاران به سمت تکمیل چرخه تولید چغندرقند سوق داده شوند؛ وظیفه شورای اشتغال، تسهیل امور وزیرساختهای اشتغال است.
نظارت کافی بر نحوه ارائه تسهیلات اشتغالزایی صورت میگیرد
فرماندار ویژه دزفول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وظیفه شورای اشتغال یا سامانه رصد، تسهیل امور و فراهم کردن زیرساخت های اشتغال است به همین منظور برای هر شغل تسهیلات خاصی در نظر گرفته میشود.
وی با بیان اینکه تسهیلات طبق مصوبه کشوری ارائه میشوند، افزود: نظارت کافی روی نحوه عرضه و پرداخت تسهیلات صورت میگیرد.
فرهمندپور اظهار کرد: توبیخ و درج در پرونده برای بانکها و ادارات و معرفی سازمان بازرسی در شورای اشتغال دزفول مطرح شده و قرار است ادارات فعال در زمینه اشتغال نیز تشویق شوند.
وی درخصوص تکریم ارباب رجوع در ادارات دولتی نیز گفت: ۱۷۰ اداره در دزفول داریم که فرمانداری در ۲ حوزه محسوس و نامحسوس از این ادارات و نهادها بازرسی میکند، مجموعه مدیریتی شهرستان بدرفتاری با ارباب رجوع را نمیپذیرد؛ اگر موارد اطلاعرسانی شوند برخورد لازم انجام میشود.
فرماندار ویژه دزفول اضافه کرد: مقرر شده گروه جهادی مطالبه گران راه اندازی شده و قرار است اقداماتی نظیر آموزش و شکایتهای وارده را بررسی کنند.
فرهمندپور درخصوص نگهبان محله نیز گفت: اقداماتی از جمله ثبت شرکت انجام و نقطهای به عنوان پایلوت انتخاب شد ولی مغازه داران همکاری نکردند.
وی افزود: برای آپارتمانها و اماکن مختلف نرم افزار طراحی شده که به شهر هوشمند متصل میشود.
فرماندار ویژه دزفول درخصوص عرضه بنزین نیز گفت: بنزین سوپر فقط در مراکز استانها توزیع میشود؛ بنزین یورو چهار نیز فقط در پمپ بنزین پایگاه چهارم شکاری که شرایط لازم را دارد عرضه میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خواستار ارائه عملکرد توسط مدیران ادارات به رسانه ها شد و افزود: برای استفاده از ظرفیت رسانهها باید فرهنگ سازی شود ضمن اینکه یکی از مطالبات جدی فرمانداری این بوده که مسوولان جوابگوی رسانهها و افکار عمومی باشند.
طرح جاده احمدفداله در مرحله مناقصه است
فرهمندپور درخصوص مصوبات سفر رئیس جمهور به منطقه محروم احمدفداله دزفول نیز گفت: یکی از مصوبات این سفر، توزیع آرد بود که انجام شد؛ برای حل مشکل جاده نیز طرح در مرحله مناقصه است، برخی مصوبات اجرا نشده که طی هفتههای آینده باید در نهاد ریاست جمهوری بررسی شوند.
وی با اشاره به طرح تعریض جاده محمد ابن جعفر افزود: ۵۰ درصد احداث این جاده انجام شده و زیرسازی مابقی نیز انجام شده است.
فرماندار ویژه دزفول بیان کرد: تعریض جاده صفی آباد، امام و میانرود نیز در حال اجرا است البته مشکلات وجود دارد که در دست بررسی است.
وی افزود: معارضان برای طرح چهارخطه جاده شوشتر خیلی اذیت کردند که از ماده ۵۶ استفاده کردیم و بانک رفاه در حال اجرای آن است.
فرماندار ویژه دزفول درخصوص سرقت در این شهرستان نیز گفت: شورای تامین دزفول یکی از فعال ترین شوراهای تامین استان است و از ابتدای امسال تاکنون حدود ۷۰ جلسه برگزار کرده و به موضوعات ورود شده تا امنیت حفظ شود.
۷۰ درصد شبکه توزیع برق دزفول کابل خودنگهدار است
فرهمندپور بیان کرد: ۷۰ درصد شبکه توزیع برق دزفول از کابل خودنگه دار استفاده شده و ۳۰ درصد هنوز مسی است؛ شبکه برق کوی سعدی نیز باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه اخیرا شبکه برق خیمه گاه و کرناسیون نیز اصلاح شده است، افزود: آمار سرقت در شهرستان دزفول در ۶ ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش یافته است.
فرماندار ویژه دزفول با بیان اینکه اجرای طرح نگهبان محله میتواند در کاهش سرقتها مفید باشد، گفت: درجه نیروی انتظامی دزفول از ۱۵ به ۱۶ ارتقا یافته ولی امکانات بالا نرفته است.
وی افزود: کلانتری مهرشهر نیز به علت نبود اعتبار راه اندازی نشده؛ این موضوع با مسوولان کشوری مطرح و مطالبه گری شده است.
ستاد کرونا در دزفول فعال شد
فرماندار ویژه دزفول درخصوص وضعیت کرونا گفت: ستاد کرونا در دزفول فعال شده و تابع ستاد کرونای کشوری است.
فرهمندپور در بخش دیگری از سخنانش درخصوص سرمایه گذاری در شهرستان دزفول نیز بیان کرد: مجوزهای زیادی برای اجرای طرحهای سرمایه گذاری باید اخذ شود؛ گر مجوزهای لازم گرفته نشود بعدا مشکل ایجاد خواهد شد.
وی افزود: برای اجرای برخی طرحها مراحل به درستی طی نمیشود که این موضوع در برخی موارد مشکل ایجاد کرده و بعد از بهره برداری به جای افزایش تولید مجبور به حل این چالشها هستیم.
فرماندار ویژه دزفول گفت: اگر برای اجرای طرحهای سرمایه گذاری سخت گیری میشود به خاطر این است که بعد از بهره برداری مشکلی گریبانگیر تولیدکننده نشود.
زمین برای واگذاری به صنعتگران نداریم
فرهمندپور به فعالیت چهار شهرک صنعتی و سه ناحیه صنعتی در دزفول اشاره و بیان کرد: اکنون هیچ زمینی برای واگذاری نداریم ولی واگذاری ۷۰ هکتار برای شهرک صنعتی شماره ۲ و ۱۰۰ هکتار با عنوان شهرک صنعتی فناوری در دست بررسی است که به حوزه صنعت اضافه خواهند شد.
وی افزود: ۹۰ درصد شهرکهای صنعتی دزفول فعال هستند و ۱۰ درصد دیگر در حال خلع ید هستند تا دوباره واگذار و فعال شوند.
اعضای بسبج رسانه شهرستان دزفول نیز در این نشست دغدغههای شهروندان را مطرح کردند و فرماندار ویژه دزفول به آنها پاسخ داد.