تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۲۶۴۲۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آشنایی با نحوه پرورش ریز سبزی یا میکروگرین ریحان
 
 پرورش  ریز سبزی یا میکروگرین ریحان یک فعالیت باغبانی سرگرم‌کننده و البته خوشمزه است که شما می‌توانید در خانه به‌راحتی آن را انجام دهید. ریز سبزی ریحان یکی از اجزای انواع سالاد ها و همچنین یک چاشنی لذیذ و دوست‌داشتنی برای انواع سوپ ها، دسرها و غذاها است

میکروگرین های ریحان در واقع گیاهان جوان و نابالغ گیاه ریحان هستند. برای تولید آن‌ها کافی است که بذرهای ریحان در خاک کاشته شوند و هنگامی که جوانه آن‌ها چهار برگی شد و به ارتفاع چند سانتی‌متر رسیدند، برداشت شوند. این بازه زمانی از کاشت تا برداشت، معمولاً چیزی در حدود دو تا سه هفته خواهد بود.  میکروگرین های ریحان برای استفاده در سالادها، ساندویچ‌ها و یا جهت استفاده به عنوان یک چاشنی منحصر به فرد در کنار وعده‌های غذایی فوق‌العاده هستند.

با توجه به مزایا و ویژگی های منحصر به فرد این ریز سبزی، ما در این مقاله به تمام نکات مربوط به نحوه پرورش میکروگرین ریحان می‌پردازیم.

پرورش میکروگرین ریحان

شروع کشت میکروگرین ریحان

بذرهای ریحان می‌توانند در یک محیط گرم خانگی جوانه بزنند و در حضور نور کافی، به راحتی برگ های سبز خوش‌طعمی را تولید کنند. برای انجام مراحل کاشت و پرورش ریز سبزی ریحان، ابتدا باید لوازم موردنیاز برای این کار را فراهم نمود. شما برای این کار به یک سینی کاشت یا گلدان، خاک مناسب، آب تمیز و همچنین نور کافی ( نور خوشید یا لامپ رشد) نیاز خواهید داشت.

مواد موردنیاز:

  1. خاک گلدان مناسب سبزی کاری و کاشت میکروگرین
  2. بذر سالم گیاه ریحان
  3. گلدان عریض دارای سوراخ زهکشی یا سینی کاشت نشاء
  4. نور خورشید یا لامپ رشد
  5. آب تمیز

نشاء ریحان

خاک مناسب میکروگرین ریحان

بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی، خاکی است که مواد مغذی کافی به همراه زهکشی مناسب داشته باشد. اما برای ریز سبزی ها به مواد مغذی زیادی نیاز نیست. برای مثال ترکیب پیت ماس و پرلیت با نسبت 3 به 1 ( پیت ماس به پرلیت)، می‌تواند یک ترکیب خاک مناسب برای میکروگرین ریحان باشد.

نکته: شایان ذکر است که امروزه برخی از باغبانان خانگی  ترجیح می‌دهند که برای برخی از گیاهان آپارتمانی نظیر : زامیفولیا، سانسوریا، بنفشه آفریقایی و غیره به جای خاک های عمومی موجود در بازار، از خاک های مخصوص به آن گیاهان استفاده کنند. این خاک ها با توجه به ویژگی‌هایی این گیاهان تهیه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به عنوان نمونه می‌توانید مقاله انگلیسی زبان مربوط به تهیه و تولید خاک زامیفولیا را از لینک زیر در وب سایت  Floristkidمطالعه نمایید: Best soil for zz plant

بذر ریحان

برای پرورش ریز سبزی ریحان می‌توانید از انواع بذرهای ریحان نظیر ریحان سبز یا بنفش استفاده نمایید. تنها نکته مهم آن است که بذرها را از مراکز معتبر تهیه نمایید تا بذرهای سالمی برای کاشت داشته باشید. اگر از بذرهای کهنه برای این کار استفاده نمایید، بازدهی پایین در برداشت میکروگرین ریحان خواهید داشت.

ریز سبزی ریحان بنفش

سینی کشت میکروگرین ریحان

میکروگرین‌ ریحان را می‌توان در گلدان های عریض مخصوص سبزی کاری و یا سینی های نشاء پرورش داد.  تنها نکته‌ای که برای ظرف پرورش ریز سبزی باید در نظر بگیرید آن است که سینی یا ظرفی انتخاب کنید که دارای سوراخ های تخلیه باشد تا آب اضافی خارج شود.

روش کاشت و پرورش میکروگرین ریحان

برای پرورش میکروگرین ریحان باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. ظرف سینی کشت یا گلدان را با خاک مناسب پر کنید به طوری که یک سانتی‌متر از بالای گلدان خالی باشد.
  2. در مرحله بعد، بذرهای ریحان را روی خاک بپاشید به طوری که سطح خاک پر از بذر شود. در کاشت میکروگرین ها ، بذرها به صورت متراکم کاشته می‌شوند.
  3. کم خاک رو بذرها بپاشید و به آرامی خاک را آبیاری کنید و سپس اجازه دهید آب اضافی از زیر گلدان یا سینی نشاء تخلیه شود.
  4. ظرف را در یک منطقه گرم به دور از نور آفتاب قرار دهید تا بذرها جوانه بزنند.
  5. خاک را مرطوب و گرم نگه دارید تا زمانی که بذرها جوانه بزنند. اگر محیط برای جوانه زدن خیلی خشک باشد، مشکلات جوانه زنی خواهید داشت. برای این کار می‌توانید روزانه آب را بر روی خاک اسپری نمایید و یا به صورت یک روز در میان خاک را آبیاری کرده و آن زیر آن را خالی کنید.
  6. پس از جوانه زدن، گیاهان را روزانه به مدت 6 الی 8 ساعت در معرض نور خوشید و یا به مدت 12 الی 18 ساعت در معرض لامپ رشد، قرار دهید و آبیاری را ادامه دهید.
  7. زمانی که جوانه ها چهار برگی شدند و یا گیاه ریحان بین 5 الی 10 سانتی‌متر رشد کردند، میکروگرین ریحان آماده برداشت است. با یک چاقو یا قیچی تمیز و تیز آن‌ها را از انتها ( نزدیک به سطح خاک) ببرید. حالا میکروگرین ریحان شما حاضر است و می‌توانید از طعم دلنشین آن ها در غذاهای خود لذت ببرید.

گیاه ریحان

نکات مهم در رابطه با شرایط محیطی پرورش میکروگرین ریحان

پرورش هر نوع گیاهی در داخل خانه نیاز به ملاحظات خاصی دارد. برای پرورش میکروگرین ریحان نیز باید به شرایط محیطی توجه ویژه‌ای کرد.  

نور

مهمترین نکته تأمین نور کافی است. اگر یک پنجره آفتابی  نظیر یک پنجره جنوبی دارید، سینی کشت ریز سبزی ریحان خود را در جایی قرار دهید که در طول روز نور زیادی دریافت کند. به یاد داشته باشید که ریحان عاشق 12 ساعت نور در روز است و برای رشد به حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد، بنابراین مطمئن شوید که پنجره خود را با دقت انتخاب می‌کنید.

اما اگر به چنین پنجره‌ای دسترسی ندارید، راه حل ساده است. یک لامپ رشد گیاه تهیه نمایید. حتی اگر به لامپ رشد گیاه نیز دسترسی نداشته باشید لامپ های مهتابی و یا لامپ های LED حبابی مهتابی نیز برای این کار مناسب هستند. گیاه ریحان را درست زیر لامپ در فاصله 20  الی 30 سانتی‌متری قرار دهید، تا بتواند تمام اشعه های نور را جذب کند.

توجه: پرورش دهندگان ریز سبزی ها معمولاً لامپ رشد را بین 12 تا 16 ساعت در طول روز روشن می‌کنند تا گیاه نور کافی را دریافت نماید. البته اگر لامپ را 24 ساعت شبانه روز هم روشن بگذارید برای گیاهان مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود.

میکروگرین ریحان

گرما

گیاه ریحان به سرما حساس است و اگر دمای محیط کاشت گرم نباشد، جوانه نمی‌زند و یا به کندی رشد می‌کند. به همین دلیل در زمستان مهم است که دمای محیط خانه گرم باشد تا بذر این گیاه به راحتی جوانه بزند.

جریان هوا

برای پرورش میکروگرین ها لازم است که هوای خانه به ویژه در قسمت پرورش میکروگرین ها جریان داشته باشد.برای ایجاد جریان هوا می‌توانید در نزدیکی سینی کشت یک پنکه کوچک قرار دهید تا هوای بالای سینی کشت جریان پیدا کند. اگر تهویه هوا مناسب نباشد، شاهد ایجاد آفت ها به ویژه قارچ ها در سطح خاک میکروگرین ها خواهید بود.

منبع:

www.homefortheharvest.com

:
:
:
آخرین اخبار