تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۲۰۴۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارون در مقطع اهواز لایروبی می‌شود
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از آغاز لایروبی بخشی از رودخانه کارون در مقطع اهواز در سال جاری خبر داد.

فتح‌الله دهکردی گفت: در سال جاری لایروبی رودخانه کارون از 300 متر بالا‌تر از پل سوم تا پل ششم آغاز می‌شود.

وی حجم عملیات لایروبی کارون در این مقطع را 2 میلیون مترمکعب با قرارداد 20 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این پروژه طی دو سال به انجام می‌رسد، اما در صورت تأمین اعتبار لازم در مدت 18 ماه نیز قابل اجراست.

دهکردی اظهار کرد: با انجام لایروبی تعداد زیادی از جزایر به وجود آمده در رودخانه کارون حذف و سواحل جزیره شادی نیز ساماندهی می‌شود.

به گفته وی، جزیره شادی و یکی دو جزیره دیگر کارون، که لزومی به برداشتن آنها نیست در رودخانه باقی می‌مانند.

وی درباره اثرات لایروبی کارون گفت: با این عملیات چهره نامناسبی که رودخانه به دلیل رسوبات بیش از حد داشت تغییر می‌کند و مردم بعد از سال‌ها این رودخانه را در عرض خود و با آب مناسب خواهند دید.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با انجام لایروبی، سرعت آب در محدوده شهری افزایش می‌یابد و رودخانه امکان خودپالایی را خواهد یافت.

وی تصریح کرد: به موازات عملیات لایروبی، جلوگیری از ورود آلاینده‌ها از جمله فاضلاب به رودخانه کارون نیز پیگیری می‌شود و شرکت آب و فاضلاب اهواز موظف شده ورود تمام آلاینده‌ها را حذف کند.

دهکردی همچنین گفت: نخستین عملیات لایروبی کارون در مقطع شهری اهواز از سال 85 در بالادست پل هفتم آغاز و طی آن 200 هزار مترمکعب رسوب برداشته شد.

وی افزود: در سال 86 حدفاصل پل پنجم اهواز حدود 800 هزار مترمکعب از رسوباتی که خروج آب از مقطع شهری را با مشکل مواجه کرده بود، تخلیه شد.

معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه در مورد لایروبی کارون در محدوده شهری خرمشهر با بیان اینکه چهره نازیبای رسوبات و نی‌ها این محدوده را اولویت دار کرده، گفت: تا کنون یک میلیون و 200 هزار مترمکعب لایروبی صورت گرفته و امسال نیز لایروبی 500 هزار مترمکعب در دستور کار است.

وی افزود: لایروبی 350 هزار مترمکعب از رسوبات بهمنشیر در آبادان نیز دو ماه پیش به اتمام رسید و در صورت تأمین اعتبار کافی لایروبی 3 میلیون مترمکعب از رسوبات رودخانه بهمنشیر در آبادان را می‌توان آغاز کرد.

به گفته وی، رودخانه اروند تاکنون لایروبی نشده و باید در یک کمیته مشترک بین ایران و عراق اجرا شود.

دهکردی هزینه خروج هر مترمکعب رسوب را در سال 86، 3 هزار تومان عنوان کرد و افزود: با افزایش قیمت سوخت و مشکل تأمین قطعات یدکی و تجهیزات این مبلغ اکنون افزایش چشمگیری داشته، در مناطق بالادست اهواز بین 7 تا 10 هزار تومان برای هر مترمکعب و در آبادان و خرمشهر با وجود مغروقه‌ها و مواد ناریه به 15 هزار تومان هم می‌رسد.

وی اظهار کرد: لایروبی‌ها با اعتبارات داخلی انجام می‌شود و سرمایه‌گذاری خارجی و حضور کشورهای همسایه در این عملیات فعلا منتفی است.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
0
0
بدون هیچ جسارتی و علیرغم شناخت و احترامی که برای گوینده این خبر دارم، فقط میتونم بگم : بابا جوک نگید تورو خدا. هنوز حافظه مون یاری میکنه و یادمون هست که اون اسباب بازی رو انداخته بودن تو کارون و هروقت دور خودشو مثلا لایروبی میکرد، بلافاصله جاش پر میشد. بخدا خیلی خنده دار بود. تو این بدبختی که دیگه مرغ هم واسه ملت شاخ شده، باعث اندک انبساط خاطر شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
0
0
واقعا حرفتون بجاست
لایروبی ک هیچی بدترم شد
:
:
:
آخرین اخبار