پس از مذاکرات و وعدههای مکرر برای افتتاح فاز نخست پروژه متروی، سرانجام مردم اهواز به فرجام رسیدن این پروژه را مشاهده میکنند!
پس از مذاکرات و وعدههای مکرر برای افتتاح فاز نخست پروژه متروی، سرانجام مردم اهواز به فرجام رسیدن این پروژه را مشاهده میکنند!
قصه تکراری "وعدههای بیسرانجام" مسئولان سر دراز دارد و گویی قرار نیست این کلاف سر در گم به سرنخ برسد و کلاغ بخت برگشته "داستان پروژههای نافرجام استان" نیز بلاخره زنگ خانهاش را به صدا درآورد.
پروژه قطار شهری اهواز را از آن دسته پروژههای کمنظیری میتوان برشمرد که رکورد وعدههای بیسرانجام مسئولان را زده است. بهمن ماه سال 85 عملیات اجرایی پروژه متروی اهواز آغاز میشود اکنون این پروژه فقط با 25 درصد پیشرفت فیزیکی ماههای پایانی یازدهمین سال عمرش را سپری میکند.
برنامه جامع اقدام مشترک دولت و شهرداری اهواز در احداث 23 کیلومتر خط متروی کلانشهر اهواز همچنان به فرجام نرسیده و در این بین وعدههای مسئولان برای راهاندازی متروی اهواز پایانی ندارد.
این پروژه به دو فاز دسته بندی و فاز نخست آن از فرودگاه تا مصلی همراه با 6 ایستگاه تعیین شده است و تا کنون برای راهاندازی و بهرهبرداری از این فاز تاریخهای زیادی از جمله آبان ماه 94، آذر ماه 96، پایان سال 96 و در آخرین آمار، اواسط سال 97 مطرح شده است.
تغییر سیاستهای اجرایی در متروی اهوازمدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز از راهاندازی مجدد پروژه متروی اهواز پس از تعطیلی دوماهه کارگاه به دلیل اعتصاب کارگران خبر داد و گفت: خوشبختانه پس از دوماه بسیاری از مشکلات حل شده و دوباره عملیات اجرایی آغاز شده است.
شهرام شاهینزاده بیان کرد: پس از روی کارآمدن شهردار جدید اهواز سیاستهای اجرایی پروژه قطار شهری اهواز تغییر پیدا کرده و برای بهره برداری از فاز نخست باید منتظر نهایی شدن این تغییرات باشیم تا بتوانیم تاریخ دقیقی را اعلام کنیم.
وی افزود: شهردار اهواز معتقد است که کار دیرتر به بهرهبرداری برسد ولی به خیابان اصلی( ایستگاه نادری) با هدف استفاده بهینه شهروندان از مترو ختم شود.
مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز عنوان کرد: وجود مشکلات مالی در روند عملیات اجرایی پروژه سبب میشود که اکنون نتوانم به صورت قطعی زمانی را برای بهره برداری از پروژه تعیین کنم اما امیدوارم که بتوانیم کار را طبق زمان پیش بینی تا ایستگاه مصلی پیش ببریم.
بهرهبرداری از فاز نخست مترو منتفی نیستوی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان قبلی اعلام شده برای بهره برداری از متروی اهواز منتفی شده، تصریح کرد: بحث بهرهبرداری از فاز نخست مترو منتفی نیست و فقط با توجه به مدیریت جدی نحوه کار تغییر کرده است.
شاهینزاده درباره بیانات برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه فاز نخست مترو در اواسط سال آینده به بهرهبرداری میرسد چنین اظهار داشت: فازبندی پروژه از نظر ما و اعضای شورای شهر متفاوت است و امیدوارم پس از بحثهایی که در این زمینه داریم، بتوانیم تا پایان مهرماه زمان قطعی بهره برداری از فاز نخست را اعلام کنیم.
بهره برداری از فاز نخست متروی اهواز تا پایان سال "بعید است"گرچه مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز برای بهره برداری از فاز نخست پروژه متروی اهواز تا پایان سال امیدوار است اما استاندار خوزستان نظری متفاوت با او دارد. غلامرضا شریعتی به تسنیم گفت: علیرغم اعتباراتی که برای متروی شهری اهواز تامین شد، متاسفانه پیمانکار به علت مشکلات قبلی آنگونه که باید، عمل نکرد.
استاندار خوزستان افزود: سوء تفاهم و یا به نوعی عدم هماهنگی که بین پیمانکار و سازمان مترو وجود داشت کار را معلق کرده است اما با مذاکرات اخیر استانداری و شهردار با پیمانکار، قرار بر این شد که تا تعیین تکلیف نهایی شورای فنی، برنامه ریزی کار پیش برود و خط اول فاز نخست را تا نظر نهایی شورای فنی فعال کنیم.
وی عنوان کرد: بعید است که تا پایان سال96 فاز اول خط اول فعال شود اما تلاش ما برای فعال کردن این خط تا پایان سال است و کار را تا جایی پیش بردیم. البته ممکن است بهره برداری از این خط تاخیر داشته باشد اما سعی ما بر این است که تا پایان سال96 یا نیمه اول97 ما فاز اول خط اول فعال کنیم.
مدیریت جدید شهری باید مشکل مترو را حل کندهوشنگ خنداندل، معاون عمران و توسعه امور شهری وزیر کشور که فروردین امسال مهلت یکماههای برای حل اختلاف بین کارفرما و پیمانکار پروژه متروی اهواز تعیین کرده بود، در سفر مردادماه خود به خوزستان گفت: پیمانکار این طرح عملکرد شایستهای نداشته و شهرداری به عنوان کارفرما باید هر چه زودتر تکلیف خود را با چنین پیمانکاری روشن کند چرا که پیمانکاران شایسته و متعهد دیگری در کشور فعالیت میکنند که میتوان اجرای متروی اهواز را به آنها واگذار کرد.
خندان دل همچنین با ابراز نارضایتی از عملکرد کارفرما (شهرداری اهواز به مدیریت شهردار وقت اهواز) افزود: مدیریت جدید شهری بعد از استقرار باید مشکل مترو را حل کند.
تصویب استفاده از 300میلیارد تومان اوراق مشارکتسید محسن موسویزاده، عضو شورای شهر اهواز گفت: شهردار جدید اهواز با مدیرعامل شرکت پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز در روزهای گذشته جلسهای داشتند که به توافقات اولیه برای پیش بردن کار رسیدند.
وی افزود: اجازه استفاده از 300میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط بانک مرکزی برای این پروژه داده شده بود که چندی پیش در صحن شورا این موضوع را مصوب کردیم.
این عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: اگر این میزان از اوراق مشارکت در پروژه قطار شهری اهواز به کار گرفته شود، قطعاً شاهد اقدامات مثبت و رو به جلو خواهیم بود.
چندی پیش بود که کارگران شرکت کیسون به دلیل عدم دریافت حقوق کارگاه قطار شهری اهواز را به نوعی متوقف کردند و قطار شهری اهواز را در ایستگاه "توقف" جا گذاشتند اما اکنون که چرخ این پروژه بار دیگر به چرخش درآمده باید منتظر ماند که پس از این مذاکرات و وعدههای مکرر برای افتتاح فاز نخست پروژه مترو، سرانجام مردم اهواز چه زمانی به فرجام رسیدن این پروژه را مشاهده میکنند.