تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۱۱۷۲۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارگران متروی اهواز خواستار حل مشکل بیمه بیکاری شدند
تعدادی از کارگران اخراج شده قطارشهری اهواز خواستار حل مشکل بیمه بیکاری خود شدند
تعدادی از کارگران اخراج شده قطارشهری اهواز خواستار حل مشکل بیمه بیکاری خود شدند.

این افراد شنبه با تجمع در مقابل استانداری خوزستان اعتراض خود را نسبت به عملکرد اداره کل تامین اجتماعی استان نشان دادند.

یکی از کارگران متروی اهواز در این باره گفت: حدود 390 کارگر این طرح چند ماه پیش از کار اخراج شده اند.

وی با اشاره به اینکه 130 تا 150 نفر از کارگرانی که بیکار هستند برای استفاده از بیمه بیکاری اقدام کرده اند، افزود: حدود سه ماه است که کارگران برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کل تامین اجتماعی استان مراجعه می کنند اما این اداره به بهانه های مختلف از این کار شانه خالی کرده است.

وی تصریح کرد: صندوق بیمه بیکاری برای این مواقع است و سازمان تامین اجتماعی موظف است که به بیمه شده ها خدمات بدهد اما این وظیفه خود را انجام نداده است.

وی اظهار کرد: اداره کل تامین اجتماعی مدعی شده که طرح متروی اهواز به اتمام رسیده و به دلیل پایان کار کارگران نمی توان به آنها بیمه بیکاری پرداخت کرد، این در حالیست که کارگاه مترو برقرار است و تعدادی زیادی از کارگران پیمانکار شرکت کیسون هنوز مشغول هستند.

به گفته وی، شرکت کیسون (پیمانکار متروی اهواز) تعداد زیادی از کارگران بومی را اخراج کرده و غیربومی ها هنوز بر سر کار هستند.

پیگیری خبرنگار برای مصاحبه با محمود یارعلیزاده مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان نتیجه نداد اما محمدرضا زلقی مسئول روابط عمومی تامین اجتماعی خوزستان در این باره گفت: سازمان قطارشهری برای کمک به 390 کارگر اخراجی این طرح آنها را برای دریافت بیمه بیکاری معرفی کرده، در حالی که قرارداد کاری این افراد متفاوت است.

وی افزود: قرارداد کاری بعضی از مشاغل در طرح مترو به اتمام رسیده و دیگر نیازی به این کارگران نیست به همین دلیل مشمول بیمه بیکاری نمی شوند.

زلقی اضافه کرد: این کارگران می توانند برای حل مشکل خود به صورت انفرادی به شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنند و این مساله را پیگیری کنند.

بر اساس این گزارش، شرکت کیسون (پیمانکار چینی قطار شهری اهواز) بیش از 600 کارگر دارد که بیش از 300 نفر آنها آبان امسال اخراج شدند.

از زمان آغاز این طرح کارگران بیش از 11 نوبت اعتراض صنفی برای پرداخت نشدن حقوق خود داشتند. اختلاف بین کارفرما و پیمانکار متروی اهواز به مشکلات کارگری این طرح دامن زده است.

طرح قطار شهری اهواز از سال 1385 آغاز شده و بر اساس آخرین وعده مسئولان، گام نخست متروی اهواز شامل هفت کیلومتر و شش ایستگاه قرار بود آبان ماه امسال به بهره برداری برسد اما این وعده محقق نشد.

پیش تر مجری این طرح وعده افتتاح گام نخست قطار شهری اهواز را در فروردین ماه 1393داده بود. شرکت چینی کیسون پیمانکار این پروژه و شرکت چینی نورینکو فاینانسور آن است. به دلیل پیشرفت نامناسب طرح متروی اهواز و اعلام نارضایتی، مسئولان استانی و وزارت کشور از این طرح خلع ید پیمانکار فعلی (کیسون) در دستور کار قرار گرفته است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار