با توجه به افزایش 25 درصدی کرایهها در سال 93، نرخ جابهجایی شهروندان با اتوبوس در شهر اهواز در یک سال یک و نیم برابر شده است
شهر اهواز به 1000 دستگاه اتوبوس نیاز دارد در حالیکه اکنون کمتر 300 دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال هستند؛ از سویی نیز شهرداری عنوان میکند به دلیل مشکلات مالی، توانایی خرید حتی یک دستگاه اتوبوس 500 میلیون تومانی را نیز ندارد و در این شرایط به تعمیر و بازگرداندن اتوبوسهای فرسوده به ناوگان شهری اقدام کرده است.
با توجه به مشکلات سیستم حمل و نقل شهری و شرایط اتوبوسرانی در اهواز و عدم رضایت شهروندان از خدمات حمل و نقل عمومی از جمله انتظار طولانی در ایستگاههای اتوبوس، عدم رضایت از وضعیت ایستگاهها، کمبود و فرسودگی اتوبوسها، از هفته گذشته کرایه اتوبوسهای شهری اهواز نیز به صورت میانگین 25 درصد افزایش یافته است.
بدین ترتیب و با توجه به افزایش 25 درصدی کرایهها در سال 93، نرخ جابهجایی شهروندان با اتوبوس در شهر اهواز در یک سال یک و نیم برابر شده است.
حسین حیدری، عضو شورای شهر اهواز، با اشاره به افزایش نرخ کرایه اتوبوسها در شهر اهواز اظهار کرد: با توجه به تفاوت مسافت مسیرها، افزایش کرایه اتوبوسها بر اساس کیلومتر محاسبه شده است. با توجه به این موضوع، ممکن است برخی از مسیرها افزایش کرایه نداشته و برخی دیگر از 10 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته باشند.
وی با اشاره به دلیل افزایش کرایه اتوبوسهای شهری اهواز عنوان کرد: هزینههای نگهداری اتوبوسها افزایش پیدا کرده است، از سوی دیگر هزینه حمل و نقل و جابهجایی یک مسافر باید از سوی مسافر و دولت و شهرداری تامین شود که یکسوم از آن از سوی مسافر، یکسوم از سوی دولت و یکسوم از سوی شهرداری پرداخت میشود. در این میان، دولت حدود 3 سال است که به طور کلی یارانه بلیط اتوبوس را پرداخت نکرده است.
حیدری ادامه داد: سال گذشته نرخ کرایه اتوبوسهای شهری اهواز، 25 درصد افزایش داشت و امسال نیز افزایش نرخ تورم موجب افزایش نرخ کرایههای اتوبوسهای شهری به میزان سال گذشته شد.
این عضو شورای شهر اهواز گفت: همانطور که هر سال تمامی دستگاههای خدماتی، نرخ خدمات خود را افزایش میدهند، اکنون کرایه اتوبوس شهری نیز به درخواست شهرداری و تصویب شورای شهر اهواز، به میانگین 25 درصد افزایش پیدا کرده است.