تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۱۰۹۹۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با تشریح برنامه‌های نمایشگاه پژوهش و فناوری؛
مختاری: با خانواده بیایید برای همه سنین برنامه داریم
نمایشگاه پژوهش و فناری و فن‌بازار هر ساله با هدف مردمی‌کردن علم و پژوهش از سال 88 تاکنون خارج از دانشگاه شهید چمران برگزار شده است
دبیر اجرایی نمایشگاه استانی دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار در خوزستان با بیان این‌که امسال برنامه‌های ویژه‌ای اعم از برگزاری مسابقات، آزمایش‌های علمی، تئاتر خیابانی و ... برای تمام سنین از کودکان تا متخصصان در نمایشگاه در نظر گرفته شده است، دو ویژگی عمده نمایشگاه امسال را "مردمی‌تر کردن" و "واگذاری برنامه‌های جانبی به بخش خصوصی" عنوان کرد.

مختاری: با خانواده بیایید برای همه سنین برنامه داریم

دکتر بابک مختاری در نشست خبری ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری که روز شنبه 14 آذرماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه پژوهش و فناری و فن‌بازار هر ساله با هدف مردمی‌کردن علم و پژوهش از سال 88 تاکنون خارج از دانشگاه شهید چمران برگزار شده است.

وی دو ویژگی عمده نمایشگاه و فن‌بازار امسال را مردمی‌‌ترکردن پژوهش و فناوری و واگذاری برنامه‌های جانبی به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: نمایشگاه امسال صرف برپایی نمایشگاه میان مردم نیست بلکه از فعالان بخش خصوصی در حوزه علم، فناوری و نوآوری برای برگزاری برنامه‌های جانبی مناسب کودکان دو،سه ساله تا متخصصان در حوزه‌های ویژه کمک گرفته شده است به همین دلیل این نمایشگاه با این شعار برگزار می‌شود که "با خانواده بیایید برای همه سنین برنامه داریم".

رییس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: امسال 30 شرکت دولتی، دانشگاه و دستگاه اجرایی در فضایی به مساحت 800 متر مربع آخرین دستاوردهای پژوهشی و فناوری خود را به معرض نمایش می‌گذارند؛ همچنین 45 شرکت خصوصی در قالب سومین فن‌بازار استان در فضایی به مساحت 453 متر مربع محصولات و فناوری‌های خود را عرضه خواهند کرد که برای اولین‌بار در طول سال‌های گذشته تعداد شرکت‌های خصوصی در نمایشگاه و فن‌بازار از تعداد شرکت‌های دولتی بیشتر شده است.

مختاری خطرنشان کرد: امسال همچنین یک نمایشگاه کتاب‌های دست دوم در غرفه‌ای به مساحت 60 متر مربع برپا خواهد شد که البته به آن معنا کتاب دست دوم نیست بلکه بیشتر کتاب‌های قبل چاپ سال 90 و قبل از آن، با همان قیمت چاپ 90 به فروش می‌رسند که این کار با همکاری یکی از مؤسسات خصوصی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که در نمایشگاه امسال غرفه‌ای به مساحت 12 متر مربع برای اهالی رسانه و پوشش رسانه‌ای هفته پژوهش و فناوری اختصاص یافته است، تصریح کرد: امیدوارم اصحاب رسانه مبحث فرهنگ‌سازی در حوزه پژوهش و فناوری و هچنین مطالبه‌گری از دستگاه‌های بزرگ صنعتی در استان در موضوع بودجه‌ها و اعتبارات پژوهش و همچنین حمایت و معرفی شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان استان را در برنامه خود قرار دهند؛ امسال نیز 45 شرکت دانش‌بنیان در فن‌بازار استان حضور پیدا می‌کنند.

دبیر اجرایی نمایشگاه استانی دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار در خوزستان، افزود: همچنین در نمایشگاه غرفه‌ای به نام "علم برای کودکان" برنامه‌های ویژه علمی و آزمایش‌هایی برای کودکان ارائه می‌کند؛ بخش دیگری که در سال‌های گذشته خیلی به آن توجه نمی‌شد، پژوهش‌های ادبی است که امسال سه سخنرانی پژوهش ادبی با حضور نویسندگان و مترجمان برتر استان و کشور برگزار می‌شود؛ این سخنرانی‌ها در روزهای یک‌شنبه تا سه‌شنبه همین هفته ساعت 18 در محل نمایشگاه برگزار خواهد شد.

مختاری با بیان این‌که دو غرفه نیز آموزش و مسابقه رباتیک را ارایه خواهند داد، ادامه داد: همچنین تئاتر خیابانی با موضوع علم و فناوری یک‌شنبه و دوشنبه همین هفته برگزار خواهد شد؛ کار دیگری که در نمایشگاه به‌صورت ابتکاری انجام می‌شود اختصاص غرفه‌ای برای جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی به کتابخانه‌های مناطق محروم است که امیدواریم با همکاری رسانه‌ها به کمپین بزرگ اهدای کتاب تبدیل و طی مراسمی به‌صورت نمادین کتاب‌های جمع‌آوری شده به کتابخانه‌های مناطق محروم اهدا شود.

وی افزود: همچنین در غرفه‌های پارک علم و فناوری و انجمن علمی استارت‌آپ ویکند دانشگاه شهید چمران خدمات مربوط به تجاری‌سازی فن‌آوری و نوآوری و کسب و کار ارایه خواهد شد؛ در غرفه شهرداری نیز سخنرانی با موضوع مدیریت شهری و حقوق شهروندی برگزار می‌شود. برگزاری مسابقه نقاشی ویژه کودکان و همچنین انجام آزمایش‌های علمی برای کودکان و نوجوانان در غرفه انجمن‌های علمی دانشگاه شهید چمران از دیگر برنامه‌های جنبی نمایشگاه است.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان تصریح کرد: برنامه دیگر آغاز به کار بخش استانی جشنواره ایده‌های برتر است که سازمان آب و برق خوزستان متولی برگزاری آن خواهد بود؛ همچنین دومین دوره طرح المپیاد کسب و کار دانشجویی به‌عنوان زیرشاخه جشنواره بهایی که توسط شهرک علمی‌تحقیقاتی اصفهان و با همکاری وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان در جهت فرهنگ‌سازی برای تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه کارآفرین برگزار می‌شود، در این نمایشگاه کلید می‌خورد.

مختاری با بیان این‌که سال گذشته اولین دوره این المپیاد برگزار شد، اظهارکرد: سال گذشته خوزستان حائز یک طرح برگزیده استانی در این المپیاد شد اما در مجموع میزان مشارکت استان و دانشجویان چندان زیاد نبود؛ هماهنگ‌کننده اصلی بخش استانی المپیادهای کسب و کار، پارک‌های علم و فناوری استان‌ها هستند و دانشگاه‌های هر استان نیز در برگزاری و فرهنگ‌سازی برای تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه کارآفرین و ایجاد روحیه نشاط در دانشجویان همکاری می‌کنند.

وی بیان کرد: برپایی غرفه کتاب‌شناسی خوزستان نیز از برنامه‌های جدیدی است که امسال برای اولین بار برگزار می‌شود؛ برنامه‌ای نیز برای تقدیر از فعالان رسانه‌ای در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در طول یک‌سال گذشته در نظر گرفته شده است که اصحاب رسانه می‌توانند تا یک‌شنبه آینده، 22 آذر آثار خود را به پارک علم و فناوری استان ارسال کنند.

 همچنین در این نشست دکتر عبادی دبیر جشنواره دانش‌آموزی پژوهش و فناوری در خوزستان، با بیان این‌که در هفته پژوهش برپایی نمایشگاهی از آثار منتخب پژوهشی دانش‌آموزان در 40 منطقه آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است، گفت: جشنواره دانش‌آموزی مجموعه فعالیت‌هایی است که با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های شورای سیاستگذاری هفته پژوهش استان در حوزه پژوهش و فناوری برای دانش‌آموزان در مدارس منتخب هر منطقه به اجرا در می‌آید.

وی با تصریح بر این‌که این فعالیت‌ها در هشت محور انجام می‌شود، به برگزاری مراسم آغازین هفته پژوهش در مدارس استان اشاره و عنوان کرد: مراسم استانی هفته پژوهش به‌صورت نمادین ساعت هشت صبح روز 23 آذر در دبیرستان حضرت فاطمه(س) ناحیه 2 اهواز برگزار و متعاقب آن در ساعت 9 صبح زنگ پژوهش در همه مدارس استان نواخته می‌شود.

دبیر جشنواره دانش‌آموزی پژوهش و فناوری در خوزستان، افزود: همچنین نمایشگاهی از آثار منتخب پژوهشی دانش‌آموزان در بعضی مدارس منتخب در هر کدام از 40 منطقه آموزش و پرورش استان برپا خواهد شد؛ برنامه‌ریزی برای بازدید دانش آموزان از نمایشگاه‌های هر منطقه و همچنین نمایشگاه استانی پژوهش و فناوری، بازدید از مراکز و نهادهای پژوهشی دانشگاه در روز "دانشگاه با درهای باز" و برگزاری نمایشگاه کتاب در طول هفته پژوهش از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش در این هفته خواهد بود.

عبادی خاطرنشان کرد: همچنین یک نمایشگاه کتاب از امروز در محل آموزش و پرورش استان با ارایه تخفیف 40 درصد برپا شده است که دانش‌آموزان و عموم مردم می‌توانند از آن بازدید کنند؛ اعلام فراخوان پژوهشی میان همه دانش‌آموزان با درنظرگرفتن شاخص‌های علمی و پژوهشی برای جمع‌آموری ابتکارات و نوآوری‌ها در حوزه‌های علوم انسانی، ریاضی و فنی، علوم تجربی و فنی و حرفه‌ای و نمایش آثار در یک نمایشگاه، از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی ادامه‌داد: همچنین منتخبان در نمایشگاه منطقه‌ای شرکت داده و تجلیل خواهند شد و برگزیدگان مناطق نیز به استان معرفی می‌شوند؛ براین اساس قرار است هر منطقه آموزشی دو دانش‌آموز برگزیده به استان معرفی کند که در مجموع 80 دانش‌آموز در مراسم استانی تجلیل شوند.

دبیر جشنواره دانش‌آموزی پژوهش و فناوری در خوزستان تجلیل از پژوهشگران برتر دانش‌آموزی در سطح آموزش و پرورش و استان را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: همچنین حداکثر سه طرح از مجموع 80 طرح راه‌یافته به جشنواره استانی به‌عنوان طرح منتخب به دانشگاه شهید چمران معرفی خواهد شد.

همچنین در این نشست فریده کرم‌زاده نماینده سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به نحوه برگزاری جشنواره‌ ایده‌های برتر، اظهارکرد: این جشنواره در حال حاضر با اولویت ایده‌های آب و برق برنامه‌ریزی شده است که از 15 آذر نیز پوستر آن توزیع می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های خود را روی سایت جشنواره ثبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسابقه ایده‌های برتر نیز فروردین‌ماه 95 برگزار خواهد شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار