تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۲۸۵۰۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازدید از چغازنبیل به مدت ۲روز ممنوع شد
 مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت : به دلیل اجرای پاره‌ای عملیات حفاظتی و مرمتی در محوطه میراث‌جهانی چغازنبیل، بازدید از این اثر ثبت‌جهانی به مدت ۲ روز از سه‌شنبه تا چهارشنبه (۲۸ تا ۲۹ آذرماه ) ممنوع است.

 عاطفه رشنویی افزود: با اتمام عملیات حفاظتی، این محوطه از روز پنج‌شنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲، پذیرای گردشگران و علاقمندان به میراث کهن ایران‌زمین از سراسر کشور خواهد بود.

وی با معرفی موزه هفت‌تپه در جایگاه اتاق معرفی چغازنبیل و هفت‌تپه، گفت: به رغم تعطیلی میراث‌جهانی چغازنبیل در این دو شبانه‌روز، محوطه تاریخی و موزه هفت‌تپه طی این مدت، براساس روال عادی به کار خود ادامه خواهد داد و گردشگران می‌توانند برای بازدید به این محل مراجعه کنند.

رشنوئی اضافه کرد: همچنین بازدیدکنندگان گرامی می‌توانند قبل از حرکت به سوی چغازنبیل و هفت‌تپه، از صفحه پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه در اینستاگرام به نشانی @tchoghazanbilworldheritage و شماره تماس ۰۶۱۴۲۸۶۷۲۱۳ از وضعیت تعطیلی محوطه، اطلاع حاصل کنند.

  معبد زیگورات چغازنبیل به عنوان نخستین اثر باستانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت جهانی رسیده است؛ این اثر در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است.

خاورشناسان، چغازنبیل را نخستین ساختمان مذهبی ایران می‌دانند؛ در میان نیایشگاه‌ها در دوران باستان، زیگورات‌ها از والاترین آنها بوده‌اند.

زیگورات که به معنی بالا رفتن است، بر بلندای منطقه ساخته می‌شدند و در ساخت آنها از بهترین مصالح استفاده می‌کردند؛ جنس آنها از خشت یا آجر گلی و هرمی شکل بوده است.

همچنین موزه هفت تپه یکی از مهم‌ترین موزه‌های باستان شناسی ایران است که در نزدیکی محوطه باستانی هفت تپه شوش قرار دارد و در سال ۱۳۵۲ با هدف حفاظت، نگهداری و نمایش آثار تاریخی کشف شده از محوطه هفت تپه و چغازنبیل، راه اندازی شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار