تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۲۶۰۵۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حمل دریایی کالا برای واردات از چه کشورهایی مناسب است؟
 حمل دریایی کالا برای واردات از چه کشورهایی مناسب است؟

مقدمه

با یکی دیگر از مقالات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در خدمت شما باشیم. در نتیجه لازم است در ابتدا با این سوالات که تا به حال به حمل باردریایی بین المللی فکر کرده‌اید؟ یا اینکه بهره گیری حمل و نقل دریایی از واردات کالا در ایران از چه زمانی آغاز گردید؟ در نتیجه در این مقاله پاسخ تمامی سوالات خود را پیدا خواهید کرد. در نتیجه به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت اطلاع یافتن از هزینه حمل بار دریایی و واردات کالا و خرید از سایت های خارجی تا انتهای مقاله همراه ما باشید. امید است تا مطالب این مقاله به شما بازرگانان و تاجران کمک نماید.

حمل دریایی کالا چگونه انجام میشود؟

در مورد چگونگی حمل بار دریایی در اولین مرحله به طریق دریا و آب های سطح آزاد، جمع‌ آوری کردن مدارک و اسناد مورد نیاز کالای ارسالی در نظر گرفته می‌شود. پس از انجام این مراحل و هنگامی که این اسناد و مدارکات به اداره گمرک ارائه گردید، مدارکی مانند کارت بازرگانی تاجر، پروانه گمرکی کالا، بارنامه کالا و نیز مدارک مورد نیاز از سمت نهاد های قانونی حمل بار دریایی برای افراد صادر می‌گردد. پس از این که مدارک و اسناد مورد نیاز جهت واردات کالا صادر گشت، اکنون نوبت به بارگیری و بسته بندی کالاها می‌باشد. در واقع می‌توان گفت این مراحل مربوط به صادرات کالا بود. چرا که مرحله واردات کالا کمی کار پیچیده‌ تر و سخت تر می‌باشد؛ به گونه‌ ای که هنگام ورود کشتی حامل کالا به انواع بندر، ماموران اداره گمرک و بهداشت جهت بررسی بارها وارد عرشه کشتی خواهند شد. بعد از این مرحله می‌توان گفت اگر کشتی ها خارجی باشد بعد از بررسی انواع کالاها و سایر مواردی مانند نام کاپیتان کشتی، انواع کشتی، تعداد پرسنل کشتی، نوع پرچم کشتی، کالاهای ممنوع مواردی مانند مشروبات الکلی بررسی می گردد .

همچنین در صورت مشاهده کالاهای ممنوعه در صورت وجود آنها که از کالاها تفکیک شده‌اند، هر کدام به انبار ویژه ای انتقال داده می گردد. در این مرحله صاحب کالا بایستی از چگونگی مراحل ترخیص کالا و هزینه های حمل و نقل دریایی اطلاعات مفیدی داشته باشد. شما عزیزان می‌توانید جهت انجام این مراحل از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بهره بگیرید. این خدمات شامل حمل بار دریایی، زمینی و هوایی و موارد مشابه می‌باشد.

حمل بار دریایی از چه کشورهایی به مقصد ایران انجام میشود؟

در واقع می‌توان گفت یکی از کشور های فعال جهت حمل بار دریایی از ایران کشور ایتالیا و چین می‌باشد. بطور کلی کشور ایتالیا و چین به عنوان صادر‌ کننده‌ های بزرگ محصولات در سطح جهان شناخته می‌‌شود. این نکته حائز اهمبت است که از این کشورها به علت مناسب بودن هزینه حمل و نقل دریایی انواع کالاها و محموله ها نظیر انواع ماشین‌ آلات، انواع مواد شیمیایی، انواع ابزارآلات حمل و نقل، فلزات گوناگون، انواع منسوجات، انواع مواد غذایی و پلاستیک را به دیگر کشورها صادر می‌کند. خوشبختانه روابط کشور ما ایران و کشور ایتالیا و چین به‌ نحوی است که واردات کالا از این دو کشور به ایران هیچ نوع محدودیتی ندارد چرا که واردات و حمل با دریایی از ایتالیا به ایران امری مقرون به صرفه و مناسب می‌باشد.

ترخیص بار دریایی در کدام گمرکات کشور انجام میشود؟

جنوب کشور ایران به علت مجاورت به یکی از گلوگاه‌ های شناخته شده در سطح جهان با عنوان خلیج فارس دارای چند بندر بازرگانی مهم است. لازم است بدانید بیشترین واردات کالا کشور از این بنادر انجام می گررد که در ادامه به چند مورد آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • بندرعباس

بندرعباس هرگز برای افراد کشور نامی ناشناخته نبوده است و همگی افراد این بندر را می‌شناسند. در واقع این بندر یکی از مهمترین بنادر تجاری ایران در حمل بار دریایی کشور ایران به شمار می‌رود و در طی روز شاهد عبور و مرور سیل بسیار بزرگی از کشتی‌های غول‌ پیکر و عظیم الجثه ترانزیتی می‌باشد. این نوع کشتی ها جهت جا به جایی انواع کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین علت نامگذاری این بندر به دوران صفویه برمی‌گردد. در نهایت می‌توان گفت به علت مناسب بودن هزینه حمل و نقل دریایی در این بندر، این بندر همواره مورد توجه عموم بوده است.

  • بندر امام خمینی

بندر امام خمینی پس از بندرعباس به عنوان یکی از بزرگترین و اصلی ترین بندر حمل بار دریایی در ایران در نظر گرفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت این بندر در سال 1310 با عنوان بندر شاهپور تاسیس شده است و در نهایت این بندر به لقب پر رفت و آمدترین و مهمترین بنادر ایران جهت ترخیص بار دریایی را به خود اختصاص داد. البته لازم است در این زمینه این نکته را بدانید که بندر امام خمینی در زمان 8 سال جنگ تحمیلی که بندر های جنوب غربی مخم کشور درگیر جنگ و نزاع بودند، بسیار مورد استقبال و رونق گرفته است و تا نهایت تبدیل به مهمترین و اصلی ترین منطقه بازرگانی کشور شده است.

  • بندر شهید رجایی

بندر شهید رجایی نیز به عنوان یکی دیگر از بزرگترین بنادر تجاری ایران در نظر گرفته می‌شود که این بندر نیز در بندرعباس واقع شده است. لازم است این نکته را بدانید که این بندر امکانات و تجهیزات بسیار خوبی را به تاجران ارائه می‌دهد، همچنین از جمله مهمترین دلایل و مواردی که گمرک بندر شهید رجایی به عنوان منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته می‌شود، موقعیت مناسب جغرافیایی آن و مناسب بودن هزینه حمل و نقل دریایی می‌باشد.

  • سایر بنادر فعال در سطح کشور

لازم است این‌ نکته را بدانید که علاوه بر بنادر تجاری ایران که نام برده شد ، کشور ایران دارای بنادر دیگری نیز هست، مانند بندر بوشهر، بندر بزرگ خرمشهر، بندر بزرگ آبادان، بندر بزرگ شهید باهنر، بندر بزرگ عسلویه، بندر بزرگ لنگه، بندر بزرگ خارک و بندر بزرگ گوارتر . بنادر تجاری ایران در طی روزانه شاهد رفت و آمد بسیار کشتی‌ های ترانزیتی و حمل بار دریایی بسیاری زیادی می‌باشد و این بنادر مسئولیت صادرات و واردات کشور را بر عهده خواهند داشت.

هزینه و مدت زمان حمل بار دریایی به چه صورت است؟

محاسبه دقیق هزینه حمل و نقل دریایی بار سایر کشورهای خارجه به ایران هنگامی میسر خواهد شد که تاثیر هر کدام از عوامل و موارد زیر را در حتما در نظر داشته باشید. این موارد عبارتنداز:

  • نوع عقد قرارداد

لازم به ذکر است شما با توجه به نوع عقد توافقنامه و قراردادی که با فروشنده جهت واردات کالا منعقد می‌‌نماید، هزینه حمل و نقل دریایی بار گوناگون خواهد بود. در این‌ میان اگر نوع عقد قرارداد شما از نوع قرارداد FOB باشد، هزینه حمل بار دریایی و واردات کالا از کارخانه تا بندر مربوطه، تحت نظر گمرک روی عرشه کشتی با فروشنده بسته می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید در صورتی که نوع قرارداد شما با فروشنده کالا از نوع Ex Works باشد، هزینه حمل و نقل دریایی از کارخانه تا بندر مربوطه، اداره گمرک ، بارگیری شده و روی کشتی از هنگام حمل از کشور مربوطه به ایران با شما همراه خواهد بود.

  • وزن بار

وزن بار در حمل بار دریایی بر هزینه حمل و نقل دریایی از سایر کشور ها به ایران موثر می‌باشد و با افزایش آن هزینه حمل و نقبپل دریایی و در نتیجه واردات کالا کاهش پیدا خواهد کرد.

  • هزینه بنادر تجاری

هزینه تخلیه و بارگیری از کشتی مبدا که به آن THC می‌گویند، در بندر مربوطا هر کشور متفاوت خواهد بود. این هزینه تا حدی تعیین کننده هزینه حمل و نقل دریایی به ایران خواهد بود. در نهایت می‌توان مدت زمان حمل و نقل دریایی و واردات کالا بسته به اینکه بار به چه شیوه و از چه کشوری وارد و یا صادر می‌گردد، متفاوت است که در این زمینه شما عزیزان می‌توانید از خدمات شرکت های حمل و نقل به سان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس استفاده نماید. تا در هنگام حمل و نقل دچار ضرر و زیان نشوید.

جمع بندی

در این مطلب از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به طور کامل شما را با نحوه حمل بار دریایی و هزینه حمل و نقل دریایی در ایران آشنا ساختیم. لازم است بدانید کشور ایران به علت داشتن موقعیت مناسب جغرافیایی و نیز شرایط حمل و نقلی ایده‌آل، این فرصت را برای تاجران و بازرگانان مهیا می‌ سازد که از تمام ظرفیت‌های ترانزیتی و حمل و نقلی کشور جهت درآمد زایی و اشتغال بهره ببرد. در ضمن روزانه حجم بسیار زیاد و انبوه از کشتی‌ های حمل و نقل دریایی خارجی وارد بندر های تجاری کشور کشور می‌گردد که همین امر بیان کننده جایگاه بسیار مهم ترانزیتی و حمل و نقلی ایران در سطح بین المللی می‌باشد. خوشبختانه به تازگی مسئولان کشور از این امر آگاهی کاملی داشته و با اخذ نمودن تصمیم‌ های هوشمندانه سعی در بهره گرفتن از این فرصت های طلایی هستند.

همچنین در پایان مقاله توجه شما را به خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس جلب می‌کنیم، گروه تجاری حمل و نقل بین المللی ققنوس با سابقه درخشان در زمینه انواع حمل و نقل اعم از حمل بار دریایی، حمل بار زمینی، حمل بار هوایی و درب به درب می‌تواند انجام امورات حمل و نقل را برای شما عزیزان آسان خواهد کرد. همچنین جهت کسب اطلاع بیشتر می‌توانید به آدرس ما به نشانی www.fnxcargo.com مراجعه نمایید. با تشکر از همراهی شما عزیزان

:
:
:
آخرین اخبار