تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۲۳۶۸۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا تحصیل در استرالیا تا این اندازه جذابیت دارد؟
 بدون شک برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور دیگر را دارند، کشور استرالیا از جمله گزینه‌هایی است که سخت می‌شود از آن گذشت. شرایط تحصیل در استرالیا به گونه ای است که روز به روز به جمعیت دانشجویان بین‌المللی در این کشور افزوده شده است. مزایایی همچون کیفیت سطح آموزش، اعتبار دانشگاه ها، فرصت‌های شغلی فراوان، امکان کار حین تحصیل و گرفتن اقامت پس از پایان تحصیل، جمع کثیری از دانشجویان علاقه‌مند را روانه این کشور کرده است.

تعداد افراد تحصیل‌کرده در استرالیا نسبت به کشورهای دیگر بالاست. سیستم آموزشی استرالیا از شهرت جهانی خوبی برخوردار است. از این رو به دلیل پذیرش دانشجو از سراسر جهان، استرالیا با افراد و فرهنگ‌های متعددی از سراسر جهان مواجه است. می‌توان گفت که در میان کشورهای انگلیسی زبان، استرالیا به عنوان سومین کشور برای مهاجرت تحصیلی شناخته شده است.

کیفیت بالا و شناخته شده سیستم آموزشی استرالیا، موجب شده فارغ‌التحصیلان دانشگاه های این کشور دغدغه کمتری برای پیدا کردن کار داشته باشند. اما با همه این تفاسیر، گفتنی است که شرایط تحصیل و پذیرش در دانشگاه های استرالیا متفاوت است.

خب حالا ببینیم برای تحصیل در استرالیا باید چه شرایطی داشته باشیم؟

بد نیست بدانید که هر موسسه آموزشی، قوانین و مقررات منحصر به خودش را برای پذیرش متقاضیان دارد. اما در این قسمت می‌خواهیم به شرایط کلی اخذ پذیرش تحصیلی استرالیا در مقاطع مختلف بپردازیم:

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در استرالیا

جهت اقدام به تحصیل در این مقطع، باید مدرک دیپلم داشته باشید. البته در بعضی از دانشگاه‌ها، با مدرک دیپلم ایران هم به سرعت وارد دانشگاه نخواهید شد، بلکه باید ابتدا دوره فاندیشن (معادل پیش دانشگاهی) را بگذرانید. گفتنی است که مدرک زبان معتبر مثلاً آیلتس 6 هم برای اپلای در این مقطع جزء ملزومات است. قبل از هر چیزی باید خاطر نشان کنیم که هر یک از مراکز آموزشی عالی استرالیا روابط و شرایط خاص خودشان را برای پذیرش دانشجو دارند، ولی به طور کل، شرط تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های استرالیا، به شرح زیر است :

· ارائه مدرک تحصیلی مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی

· کسب مدرک زبان (نمره 6 در آزمون آیلتس آکادمیک با حداقل 5/5 در هر مهارت رویا نمرات هم تراز آن در آزمون تافل)

· مدرک معادل سال 12 استرالیا در ایران، مدرک دوره پیش دانشگاهی است

· برخی از رشته‌ها مانند طراحی و موسیقی، ممکن است به مدرک بیشتری از قبیل پورتفولیو نیاز داشته باشند.

· دانشگاه‌ها دانشجوها را بر اساس معدل کلی آن‌ها در کشوری که در آن فارغ‌التحصیل شده‌اند بررسی می‌کنند. حداقل معدل ورود به این سطح، بهتر است بالای 15 باشد.

· در صورتی که دانشجو از لحاظ آکادمیک در سطح خوبی باشد ولی سطح زبان انگلیسی وی از حد مورد نیاز پایین‌تر باشد، ممکن است به صورت مشروط پذیرفته بشود.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در استرالیا

برای اقدام به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، باید مدرک کارشناسی داشته باشید. باید یادآوری کنیم که در برخی مواقع، رشته تحصیلی شما در مقطع کارشناسی باید با رشته ای که در مقطع کارشناسی ارشد برای آن اپلای می‌کنید مرتبط باشد.

همان طور که می‌دانید اکثر رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد به آیلتس 6.5 نیاز دارند. البته در اینجا باید به یک سری مدارک و شرایط مورد نیاز برای ورود به دانشگاه‌های استرالیا در مقطع کارشناسی ارشد اشاره کنیم:

· مدرک کارشناسی با معدل و نمرات قابل قبول

· مدرک بین‌المللی یکی از آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی ازجمله آیلتس آکادمیک، تافل یا PTE (حداقل نمره آیلتس آکادمیک ۶٫۵ تا ۷ است)

· توصیه نامه

· ارائه مقاله یا داشتن فعالیت‌های علمی

· رزومه کاری مرتبط (در قالب ارائه یک سی وی یا پورتفولیو برای برخی رشته‌های خاص)

· اثبات تمکن مالی

البته باید یاد آورشویم که شانس دریافت پذیرش تحصیلی ارشد در استرالیا، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مثلاً بالا بودن معدل کارشناسی، بالا بودن نمره آزمون زبان و یا سوابق علمی و پژوهشی می‌توانند شانس دریافت پذیرش را بالا ببرند.

شرایط تحصیل در مقطع دکترا

هر کدام از دانشگاه های استرالیا برای پذیرش در مقطع دکترا شرایط و ضوابط خاص خود را دارند. داشتن مدرک کارشناسی ارشد و ارائه آن به دانشگاه مورد نظریکی از الزامات پذیرش است. درقسمت زیر، به مدارک لازم برای دریافت پذیرش دکترا در دانشگاه های استرالیا اشاره شده است.

o مدارک مقاطع تحصیلی قبلی و ریز نمرات که به صورت رسمی ترجمه شده و دارای اعتبار است.

o پر و پو زال پیشنهادی دکترا

o توصیه نامه

o رزومه و انگیزه نامه

o مدارک مربوط به اثبات تسلط کافی به زبان انگلیسی (نمره آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس حداقل 7)

ویزای تحصیلی استرالیا شاه کلید دروازه استرالیا

اخذ ویزای تحصیلی استرالیا همواره جزء رویاهای افراد علاقه مند به ادامه تحصیل بوده و است. با داشتن ویزای تحصیلی شما از موقعیت‌های بسیاری برخوردار می‌شوید که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم:

· می‌توانید که در یکی از آموزشگاه های عالی و دانشگاه های معتبر استرالیا مشغول به تحصیل شوید.

· به مدت 20 ساعت در هفته کار کنید.

· خانواده خود را به استرالیا ببرید.

· بعد از پایان تحصیلات با انواع ویزاهای دیگری که در اختیار دارید، مدت اقامت خود را افزایش دهید.

· می‌توانید ویزای اقامت استرالیا را دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا

برای گرفتن ویزای تحصیل استرالیا، باید مدارک مورد نیاز را طبق لیست زیر آماده داشته باشید:

§ فرم‌های تکمیل شده

§ پذیرش تحصیلی یا offer letter از یکی از مراکز آموزشی معتبر در استرالیا

§ تأییدیه ثبت نام یا Coe Letter

§ بیمه درمانی دانشجویی یا OSHC

§ رزومه

§ انگیزش نامه

§ کارنامه آزمون‌های معتبر مثل IELTS

§ پاسپورت، کارت ملی، شناسنامه و سند ازدواج در صورت تا هل

§ واریز اپلیکیشن فی مرکز آموزش در صورت نیاز

§ دانشنامه هر مقطع تحصیلی با ریز نمرات

مدت زمان اعتبار ویزای دانشجویی

چنانچه دوره تحصیلی شما بیش از 10 ماه باشد و با پایان سال تحصیلی استرالیا (نوامبر، دسامبر) دوره شما هم به اتمام برسد، مدت زمان اعتبار ویزای دانشجویی شما تا پایان ماه مارچ سال بعد می‌شود.

اگر دوره تحصیلی شما بیش از ده ماه طول بکشد و در ماه غیر از پایان تحصیلی استرالیا تمام شود، ویزای تحصیلی شما دو ماه بیشتر از طول دوره تحصیل در استرالیا صادر می‌گردد.

برای دوره تحصیلی کمتر از ده ماه، معمولاً ویزای تحصیل یک ماه بیشتر از طول دوره صادر می‌شود. به طور مثال برای دوره 6 ماهه ویزای تحصیل 7 ماهه صادر می‌شود.

کلام آخر

دانشگاه های استرالیا به دلیل سیستم آموزشی با کیفیت و استاندارد همواره از شهرت و اعتبار جهانی برخوردار هستند. از این رو خیل عظیمی از دانشجویان در سراسر جهان روانه این کشور شده‌اند.

باید خاطر نشان کنم که استرالیا دری از فرصت‌های گوناگون را به روی مهاجرین تحصیلی باز می‌کند.

:
:
:
آخرین اخبار