تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۲۱۰۰۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماجرای قطع درختان بیشه عباس‌آباد دزفول چه بود؟ /تصاویر
تصاویری از قطع گسترده درختان بیشه عباس آباد دزفول در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشته است.
‌‌ماجرای قطع درختان بیشه عباس‌آباد دزفول چه بود؟ + فیلم

 تصاویری از قطع گسترده درختان بیشه عباس آباد دزفول که بخشی از جنگل‌های ملی دز بوده با عنوان‌های «قاچاق چوب، قتل عام درختان، تخریب شدید فضای سبز و درختان دزفول» در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که واکنش کاربران زیادی را به همراه داشته است.

خبرنگار تسنیم برای علت و چرایی قطع درختان در محل حضور یافته و با رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول در این باره به گفت‌و‌گو پرداخته است.

علیرضا فتح الهی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول در این‌باره، اظهار داشت: بیشه عباس آباد دزفول همجوار با رودخانه دز است. در سال 72 شروع به کشت درخت کردیم که اغلب درختانی که در این مکان کشت شده است درخت "جغ" هستند و تعدادی کمی هم اکالیپتوس کشت شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه این پارک جنگلی در حاشیه رودخانه  دز قرار داشته و در معرض سیلاب است، گفت: درختان اکالیپتوس نسبت به درختان "جغ" رشد سریع‌تری داشته که گاها ارتفاع این درختان به بیش از 30 متر هم رسیده است.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول، با بیان اینکه در سیلاب‌های قبلی تعدادی از درختان بر اثر سیل تخریب شده‌اند، عنوان کرد: درختانی که بر اثر سیلاب تخریب می‌شوند ریشه‌های این درختان قطع می‌شود و از بین می‌روند؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه این درختان ارتفاع‌شان زیاد است بر روی دیگر درختانی که ارتفاع آنها 5متر هم نیست افتاده و درختان را از بین برده و به نابودی می‌کشانند.

فتح الهی درباره علت قطع درختان بیشه عباس آباد دزفول،گفت: برای جلوگیری از این قضیه و با توجه به اینکه گفته شده احتمال وقوع سیلاب است در این باره سریع اقدام کردیم؛ تا درختانی که ارتفاع آنها زیاد است را از ارتفاع 2متری قطع کنیم، تا درختان دیگر صدمه نبینند و هم اینکه ریشه درختان قطع نشود تا بتوانیم طی دو سال بازسازی کنیم تا سبز بشود.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول، یادآور شد: درختانی هستند که از بر اثر سیل سال قبل افتاده‌اند؛ بعد از گذشت یک سال خشک شدن و هر کاری کردیم که سبز بمانند نتوانستیم چرا که ریشه این درختان  قطع شده بود.

وی در ادامه به خسارات جبران‌ناپذیر سیل به درختان اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه هم درخت و هم ریشه درخت  از بین می‌رود و نیز هم  درختی که با ارتفاع زیاد بر روی دیگر درختان می‌افتد تمام درختانی که در مسیر آن درخت است را هم از بین می‌برد. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول، در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه این روش  تنها راه حل است، اظهار داشت: هر کاری که برای بازسازی درختانی که مربوط به سیلاب قبلی بودند انجام دادیم که بازسازی بشوند، نشد و خشک شدند؛ از نظر کارشناسی تنها راه حل این است که ارتفاع درختان را کوتاه کرده تا هنگام طوفان، باد و سیلاب نیافتند.

وی در ادامه افزود: باتوجه به اینکه  پارک جنگلی عباس آباد دزفول همجوار رودخانه دز است و سطح آب‌های زیرزمینی بالا است ریشه‌ها سطحی بوده، همین امر سبب می‌شود درختان بیفتند و نیز به دیگر درختان صدمه می‌زند. هیچ راه حلی دیگر جزء اینکه هرس کنیم نیست.

 بیشه عباس آباد بخشی از جنگل‌های ملی دز بوده که در جنوب شهر دزفول است. شهرستان دزفول حدود 470 هزار هکتار منابع طبیعی دارد که 350 هزار هکتار آن منابع ملی است ضمن اینکه 230 هزار هکتار جنگل در دزفول وجود دارد که پوشش گیاهی آن بلوط، کلخونگ، بادام و کیکوم است.
یک چهارم از 900 هزار هکتار جنگل‌های استان خوزستان در شهرستان دزفول واقع شده‌اند. پنج هزار هکتار بیشه‌زار نیز در حاشیه رودخانه دز وجود دارد که بازمانده جنگل‌های گرمسیری است. 110 هزار هکتار مرتع و بیش از 300 هکتار جنگل دست کاشت در شهرستان دزفول وجود دارد که منابع طبیعی وظیفه حفاظت، توسعه و بهره برداری از آنها را بر عهده دارد.

این شهرستان با داشتن حدود 230 هزار هکتار جنگل دومین میزان جنگل را در استان خوزستان بعد از ایذه دارد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار