مدیرکل بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: همکاری نهادهای خصوصی و دولتی و حضور همزمان این دو بخش با توجه به فهم و درک مشترکی که دارند، میتواند به افزایش فعالیتهای صادراتی کشور کمک کند.
فرزاد پیلتن در اولین میز تخصصی عمان که امروز 4 شهریورماه با هدف بررسی مشکلات و راهکارهایی توسعه صادرات نفتی از خوزستان، در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: بحث صادرات مانند فرش بزرگی است که باید تمام بخشها اعم از خصوصی و دولتی با همکاری یکدیگر آن را بلند کنند؛ در غیر این صورت در این زمینه دچار مشکل خواهیم شد.
وی افزود: دبیرخانه شورای عالی صادرات در سازمان توسعه تجارت ایران متولی مدیریت و نظارت بر صادرات استانها است و این دبیرخانه از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیر طراحی برنامه جامع برای صادرات استانها و کمک به برنامه ریزی برای صادرات آنها است.
وی در خصوص نقش اتاقهای بازرگانی برای توسعه صادرات استانها اظهار کرد: اتاقهای بازرگانانی باید با تهیه و تدوین برنامههای میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت در صادرات استانها نقش داشته باشند و به توسعه صادرات محصولات استانها کمک کنند.
پیلتن تصریح کرد: با توجه به مزیتهای فراوان خوزستان در زمینه فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و جایگاه ویژه این استان از نظر جغرافیایی و وجود آبراههای فراوان، باید از این مزیتها در زمینه توسعه صادرات، افزایش رفاه و اشتغالزایی بهره برد؛ همچنین در چارچوب اقتصاد مقاومتی درصدد متنوعسازی مبادی صادرات و واردات در کشور هستیم و میخواهیم از وابستگی به یک کشور خارج شویم.
مدیرکل بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: وجود زیر ساختهای تجاری، فیزیکی و حقوقی در کشور عمان موجب میشود که بستری مناسب برای افزایش روابط میان دو کشور پدید بیاید و میتواند فرصت مناسبی را برای افزایش صادرات در این کشور فراهم کند.
وی با تاکید بر تهیه یک برنامه جامع صادراتی در استان اظهارکرد: ضرورت دارد تا یک برنامه جامع برای توسعه صادرات در استان تهیه شود که در این برنامه بر اساس ظرفیتها، موانع و مشکلات، کشورهای هدف صادراتی را اولویتبندی کنیم و با همافزایی میان بخشهای خصوصی و دولتی بر توسعه صادرات استان کمک کرد؛ این برنامه جامع باید با همکاری دانشگاه، سازمان صنعت و معدن و اتاق بازرگانی تدوین و تهیه شود.
کسب جایگاه مطلوب در بازار عمان مستلزم همکاری بخش خصوصیهمچنین شهلا عموری، رییس اتاق بازرگانی اهواز در این نشست اظهار کرد: بخش خصوصی باید ارتباطات لازم را ایجاد کند تا بتوانیم جایگاه مطلوبی در بازارهای صادراتی کشور عمان پیدا کنیم؛ وجود پتانسیلهای مختلف در حوزه صنعت، توریسم، خدمات درمانی، اشتراکات فرهنگی و فاصله نزدیک بازارهای عمان، اهمیت این کشور را در روابط تجاری با استان چند برابر میکند.
وی افزود: تولید ناخالص داخلی 94 میلیارد دلاری، درامد سرانه 29 هزار و 800 دلاری و نرخ تورم 1.6 درصدی برخی از شاخصهای کلان اقتصادی این کشور است که میتوان بر اساس این شاخصها برای صادرات به این کشور برنامه ریزی کرد.
عموری با اشاره به عمده محصولات تولید شده در عمان تصریح کرد: محصولات کشاورزی مانند خرما، لیمو ترش وموز، محصولات صنعتی مانند نفت خام و فرآوردههای آن، مصالح ساختمانی، مسی و محصولات معدنی مانند سنگ مرمر و سنگ آهک از جمله تولیدات این کشور است.
وی گفت: عمده محصولات وارد شده توسط عمان در سال 2013، وسایل نقلیه، تجهیزات الکتریکی، آهن یا فولاد بوده که عمدتا از کشورهای آمریکا، پاکستان، عراق، عربستان سعودی، چین و هند وارد این کشور شده است.
عموری با اشاره به حجم مبادلات تجاری عمان با جهان عنوان کرد: میزان صادرات این کشور در سال 2007، 23.1 میلیارد دلار بوده که در سال 2013 این مقدار به 56.2 میلیارد دلار رسید. همچنین میزان واردات نیز در سال 2007، 11 میلیارد دلار بوده که این مقدار در سال 2013 به 30.7 میلیارد دلار رسیده است.
رییس اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: مهمترین اقلام صادراتی ایران به کشور عراق در سال 92 شامل محصولات آهن، فولاد، قیر، نفت، شمش، آهن اسفنجی، فرش دستباف، فرآوردههای تغذیه کودکان، گل کلم و کلم بروکلی بوده است.
وی با اشاره به برخی مشکلات در مناسبات صنعتی ـ تجاری دو کشور عنوان کرد: سطح پایین آمار مبادلات تجاری دو کشور، عدم بهرهبرداری مناسب از موقعیت استراتژیکی دو کشور در زمینه ترانزیت کالا، اطلاعات ناکافی بخش خصوصی و دولتی از فرصتها و شرایط اقتصادی بازار عمان، عدم امضای موافقتنامه همکاریهای گمرکی میان دو کشور و قاچاق گسترده کالا از مشکلاتی هستند که باید به آنها رسیدگی و برای رفع آنها تلاش کرد.
عموری درباره اقدامات و راهکارهایی که میتوان برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور ارائه کرد، گفت: اطلاع رسانی مستمر از توانمندیها در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، توسعه همکاری مناطق آزاد جمهوری اسلامی ایران و مناطق تجاری عمان، اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری بازاریابی، حضور فعال در نمایشگاههای کشور عمان و برگزاری نمایشگاه تخصصی در ایران از اقداماتی است که میتوان به توسعه روابط اقتصادی 2 کشور کمک کند.