تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۱:۰۴
کد خبر: ۹۸۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بعد از گذشت 22 سال از جنگ تحمیلی صورت گرفت؛
شناورسازی نخستین کشتی مغروق جنگ تحمیلی در خور موسی
اولین کشتی مغروق در زمان جنگ تحمیلی و یکی از بزرگترین کشتی‌های غرق شده در منطقه غرب خلیج فارس، پس از ماه‌ها تلاش متخصصان داخلی به صورت کامل از کانال خور موسی در بندر امام خارج و به نقطه ایمنی منتقل شد.

به گزارش فارس خوزستان، کشتی «موئیرا» که در اوایل جنگ ایران و عراق بر اثر اصابت موشک رژیم بعثی غرق شده بود، پس از ماه‌ها تلاش متخصصان ایرانی در شرکت تایدواتر خاورمیانه به صورت کامل از کانال خور موسی خارج شد.
 بنابراین گزارش نیمه دوم این کشتی 2600 تنی به وزن تقریبی 1800 تن و طول 70 متر پس از حدود پنج ماه از خارج کردن نیمه اول آن،  با استفاده از حدود دو هزار تن تجهیزات شناور‌سازی از دل آب‌های خور موسی خارج شد.
 این در حالیست که آب و هوای نامناسب موجب شد در بیش از سه ماه از زمان فوق امکان انجام عملیات برای خارج سازی این کشتی فرآهم نباشد.
 نیمه اول کشتی «موئیرا» به وزن 800 تن و طول حدود 50 متر اوایل اردیبهشت ماه سال جاری توسط شرکت تایدواتر بیرون کشیده شده بود.
 با این موفقیت و خارج‌سازی کامل کشتی «موئیرا» که در بدترین نقطه کانال خور موسی از لحاظ کشتیرانی قرار داشت، کانال فوق تا حدود زیادی برای کشتیرانی ایمن شده است.
 در همین حال برای خارج کردن بخش دوم این کشتی غول‌پیکر بیش از 1500 تن عملیات لایروبی در اطراف و داخل آن انجام شد.
 نیمه دوم کشتی «موئیرا» با استفاده از دو فروند یدک کش به کنار بخش اول این کشتی در منطقه‌ای امن منتقل شده است.
 این کشتی در عمق 25 متری از سطح دریا قرار داشت.
با خارج‌سازی موفق کشتی «موئیرا» هم اینک عملیات تجهیز کارگاه برای خارج سازی دو فروند کشتی غول پیکر دیگر نیز در آبراه خور موسی آغاز شد.
بخش اول این کشتی غول پیکر اردیبهشت سال‌جاری خارج شده بود.
:
:
:
آخرین اخبار