«معلم بازنشسته مشکلات جسمی و سلامتی بسیاری دارد و نیازمند امکانات درمانی است، نیاز به عصا و عینک دارد؛ معلم به همه خدمت كرده، چرا توجهي به او نيست؟»
این صحبتهای یک معلم بازنشسته است. میگوید که اهل اعتراض کردن نیست اما گلایه دارد، او معلم جامعه بوده و قطعا هر معلمی از شاگردان خود انتظار دارد.
انتظارات او زیاد هم نیستند، بیمه معتبری می خواهد تا در سالهای پیری و ناتوانی به یاریاش بیاید و حقوقی مانند حقوق دیگر بازنشستگان؛ همین!
چند ماهی از مطرحشدن مطالبات فرهنگیان میگذرد؛ از رییس جمهور و وزیر آموزش و پرورش تا مجلس همه ، این خواستههای معلمان را بر حق دانسته، تایید کرده و وعده تحقق آن را دادهاند؛ در بین مطالبات فرهنگیان صحبتهایی از بازنشستگان و مشکلات آنها نیز به میان میآمد. اما معلمان بازنشسته چه مشکلاتی دارند؟
رییس هیأت مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به مشکلات معلمان بازنشسته، مشکل اول را معیشت آنان می داند و در این خصوص میگوید: مشکل اول یک معلم بازنشسته در معیشت و دریافت حقوق است و مشکل مهم دیگر وضعیت خدمات درمانی است.
حبیبالله کردونی ادامه میدهد: موضوع دیگر تبعیض بین بازنشستگان آموزش و پرورش و دیگر دستگاههای دولت و تبعیض بین خود کارکنان آموزش و پرورش است؛ در حال حاضر حقوق فردی که امسال بازنشسته میشود متناسب با وضعیت اقتصادی روز تعیین میشود اما معلمی که 15 سال پیش بازنشسته شده، همان حقوق 15 سال گذشته را دریافت میکند.
بیمه معلمان بازنشسته معتبر نیست!
وی با بیان اینکه بیمه فرهنگیان بازنشسته معتبر نیست، تصریح میکند: معلم بازنشسته مشکلات جسمی و سلامتی بسیاری دارد و نیازمند امکانات درمانی است، نیاز به عصا و عینک دارد؛ با این حال اما متاسفانه بیمه خدمات درمانی بازنشستگان فرهنگی پاسخگوی این نیازها نیست و در هیچ جا معتبر نیست.
کردونی در مورد مشکلات بیمههای بازنشستگان آموزش و پرورش این گونه توضیح میدهد: هنگامیکه یک معلم به مراکز درمانی مراجعه میکند به او گفته میشود که بیمه بازنشستگان آموزش و پرورش طرف قرارداد نیست و آن را نمیپذیرند؛ بیمه تکمیلی نیز تنها در صورت بستریشدن هزینه درمان را قبول میکند. در دوره گذشته مسئولان بیمه خوزستان به معلمان بازنشسته که پیگیر وضعیت بیمه خود میشدند، جواب منطقی نمیدادند.
رییس هیأت مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه 30 هزار نفر عضو این کانون هستند، میگوید: ما در این کانون هیچ حقوقی دریافت نمیکنیم و حتی در مواقعی از جیب خود هزینه میکنیم. صندوقی در کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان راهاندازی کردیم که وامهای بدون بهره و بدون نیاز به ضامن به اعضای کانون اعطا میکند و این صندوق با استفاده از حق اشتراک اعضا راهاندازی شد.
وی ادامه میدهد: تقاضا برای وام بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان بسیار بالا است به طوریکه تا اسفندماه سال جاری نوبت دریافت این وام تکمیل است. صندوق کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان از سوی هیچ نهاد یا فردی حمایت نمیشود.
از حقوق کم تا نبود مراکز رفاهی
کردونی معتقد است که بین آنها و دیگر بازنشستگان تبعیض وجود دارد و بیان میکند: اختلاف فاحشی میان حقوق یک معلم بازنشسته و بازنشسته هر ارگان دولتی دیگر وجود دارد؛ حقوق دیگر بازنشستهها سه برابر حقوق یک معلم بازنشسته است.
وی با اشاره به اینکه هیچ مرکز رفاهی برای معلمان بازنشسته وجود ندارد و تسهیلاتی نیز به آنها ارائه نمیشود، ادامه میدهد: یک کارت با عنوان کارت منزلت به بازنشستگان آموزش و پرورش اعطا میشود تا از مراکز و امکانات رفاهی استفاده کنند اما در واقع با این کارت هیچگونه امکاناتی به بازنشستگان ارائه نمیشود.
کردونی با بیان اینکه خواسته ما این است که فرزندان فرهنگیان در اولویت استخدام آموزش و پرورش باشند، اظهار میدارد: جوانی که مسائل و مشکلات پدر یا مادر معلم خود را دیده و با وجود این شرایط به کار معلمی علاقهمند شدهاست، قطعا میتواند وظیفه خود را بهتر از هر فرد دیگری انجام دهد.
این چه فرهنگی است؟!
رییس هیات مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان در ادامه بیان میکند: یک سالمند برای مراجعه به یک پزشک باید دهها پله را طی کند و بعد از آن باید منتظر نوبت خود بماند. این چه فرهنگی است که یک سالمند با آن شرایط باید 6، هفت ساعت برای یک معاینه پزشکی منتظر بماند؟ در تمام دنیا امکانات ویژهای برای معلولان و سالمندان در نظر گرفته میشود و حتی در اتوبوسها تعدادی از صندلیها ویژه آنها منظور میشود، چرا معلمان بازنشسته در جامعه ما نباید هیچگونه امکاناتی داشته باشند؟
کردونی معتقد است که معلم به همه خدمت کردهاست و این انتظار زیادی نیست که مراکز رفاهی دیگر دستگاهها و سازمانها برای استفاده بازنشستگان آموزش و پرورش اجازه دهند. اگر به ساحت این بازنشستگان احترام گذاشته شود، معلم امروز نیز با مشاهده این احترام به شأن آموزگاران، رسالت خود را بهخوبی انجام میدهد.
رییس هیات مدیره کانون بازنشستگان آموزش و پرورش خوزستان بیان میکند: معلمان بازنشسته اکنون علاوه بر مشکلات معیشتی و درمانی، بار مسائل ناشی از بیکاری فرزندان تحصیلکرده خود را نیز به دوش میکشند؛ کمتر معلم بازنشستهای وجود دارد که فرزند فارغالتحصیل دانشگاهی او شاغل باشد.
وی با اشاره به مهاجرت معلمان بازنشسته از خوزستان، اظهار میکند: بازنشستگان آموزش و پرورش تجربیات بسیار ارزشمندی دارند؛ چرا نباید از این تجربیات استفاده شود؟ اگر 10 درصد این تجربیات مورد استفاده قرار گیرد میتوانیم بهترین آموزش و پرورش را داشته باشیم.
40 درصد شورای شهر اهواز معلم هستند، اما ...
کردونی یادآوری میکند: دولت اخیرا اقداماتی در جهت حل مشکلات بازنشستگان آموزش و پرورش انجام دادهاست اما بسیاری از مشکلات را میتوان با استفاده از ظرفیت دستگاههای محلی برطرف کرد؛ اگر دستگاهها بدهی آموزش و پرورش را پرداخت کنند، بسیاری از مشکلات معلمان قابل حل است.
وی با گلایه از عدم توجه مسئولان به مسائل معیشتی معلمان بازنشسته ابراز میکند: به شورای شهر اهواز که 40 درصد اعضای آن معلم هستند، نامه ارسال کردیم و از آنها دعوت شد که در جلسات ما شرکت کنند اما قبول نکردند؛ درخواست کردیم که ما در شورای شهر حاضر شویم و مشکلاتمان را مطرح کنیم، باز هم نپذیرفتند. درخواست میکنیم که معلمان بازنشسته از امکانات شهری بهرهمند شوند اما با این هم موافقت نمیشود!
کردونی با اشاره به حضور استاندار خوزستان در مراسم تقدیر از معلمان بازنشسته، مییگوید: بعد از 14 سال این برای نخستین بار بود که استاندار در مراسم تجلیل از بازنشستگان حضور یافت که این اقدام جای تقدیر دارد.
تاكيد دولت بر رفع مشکلات معلمان است
همچنین استاندار خوزستان در این خصوص معتقد است كه رفع مشکلات معلمان با بردباری صورت میگیرد، او در این خصوص میگوید: تاکید دولت و وزارت آموزش و پرورش بر رفع مشکلات جامعه معلمان است و این مشکلات با بردباری و صبوری حل میشود.
عبدالحسن مقتدایی به مطالبات فرهنگیان هم اشاره و اظهار میکند: تعیین حقوق و عمده مزایای فرهنگیان در محدوده اختیارات استان نیست بلکه پرداخت یا افزایش آن ملی است؛ فرهنگیان و معلمان خوزستانی مطالبات و خواستههای خود را بسیار نرم و آرام و منطقی مطرح کردهاند و در استان مشکلی در این خصوص نداشتهایم.
وی اضافه میکند: معلمان استان مباحث خود را بهصورت منطقی مطرح میکنند و بهترین راه حل مشکل نیز همین است که در فضای منطقی طرح مشکل شود تا مسئولان با توجه به شرح وظایف خود این مشکلات و گرفتاریها را رفع کنند.
مقتدایی با بیان اینکه در استان خوزستان اساسا توجه ویژهای به فرهنگیان و آموزش و پرورش داشتهایم، تصریح میکند که بیشترین جلسات و پیگیریهای استانداری در مورد وضعیت آموزش و پرورش در استان بودهاست.
مجلس نسبت به مطالبات معلمان حساس است
سید حسین دهشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، نیز در مورد مطالبات فرهنگیان اظهار میدارد: در اين مدت تمام نمايندگان مجلس نسبت به مطالبات فرهنگيان حساس بوده و در حال پيگيري آن هستند.
وي ادامه میدهد: از سوي ديگر از فرهنگيان انتظار داريم مطالبات خود را از مسير قانوني آن پيگيري كنند.
دهدشتي با تأکید بر اینکه مطالبات معلمان از سوی مجلس در حال پیگیری است، اضافه میکند: لازم است معلمان و فرهنگيان مطالبات خود را از طريق قانوني منعكس و پيگيري كنند تا رسانههاي بيگانه و دشمنان فرصت سوءاستفاده نداشته باشند؛ مجلس هم بهطور كامل از اين معلمان حمايت ميكند.
موفقیت امروز آحاد جامعه حاصل تلاش معلمان دیروز است؛ انصاف و اخلاق به ما میگوید که حق استادی را باید ادا کرد. فارغ از تعهد اخلاقی، شرعی و قانونی همه ما نسبت به معلمان بازنشسته، توجه به آنها خود عاملی برای داشتن معلمانی با انگیزه و آموزش و پرورشی پویا خواهد بود که قطعا نتیجه آن جامعهای موفق و مطلوب است.
برابری خواسته ذاتی هر انسان است؛ قانونی مقدس و مهم در جامعه بشریت که همواره عدم رعایت آن زیانبخش و وجود آن همیشه موجب رشد، ترقی و کمال انسان بودهاست.
از همین رو نباید معلمانی که زمانی عمر خود را پای تختهسیاه و گچ گذراندند احساس بیتوجهی یا تبعیض کنند و این تعهد اخلاقی و قانونی نسبت به آنها بهویژه بازنشستگان باید در جامعه، در عمل نهادینه شود؛ البته تا آن زمان، رسیدگی به کمترین مطالبات و خواستههای آنان میتواند بسیاری از بار مشکلات معلمان عینک به چشم و عصا به دست را کم کند.