تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۹۶۳۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه آهن خرمشهر به بصره، فرصت ترانزیت کالا از آسیای میانه به اروپا را فراهم می‌کند
معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهرگفت: با اتصال خط آهن خرمشهر به بصره، علاوه بر برقراری ارتباط ریلی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای شرق مدیترانه، امکان ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اروپا نیز فراهم می شود.

ولی الله حیاتی شامگاه دوشنبه در نشست شورای اداری خرمشهر با بیان روند پیگیری و تکمیل طرح های عمرانی این شهرستان، گفت: با اجرا و تکمیل طرح راه آهن خرمشهر به بصره که روند اجرایی آن را در عراق انجام می شود، جابجایی مسافر از خرمشهر به عراق از طریق خط ریلی فراهم می شود.

وی با بیان پیگیری ها و مکاتبات فرمانداری ویژه خرمشهر و دیگر مسئولان اجرایی استان با وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در راستای تخصیص اعتبارات لازم این پروژه، گفت: در بخش حمل و نقل زمینی نیز، اتصال راه آهن بندر امام خمینی(ره) به شادگان و خرمشهر و ارتباط آن با آب های آزاد و مرز زمینی شلمچه، امکان صادرات کالا را فراهم می کند.

معاون استاندار خوزستان ادامه داد: به منظور سرعت بخشی حمل و نقل جاده ای نیز روند اجرایی بهسازی جاده امام جعفر صادق خرمشهر به اهواز آغاز شده و چهار خطه شدن آن در دستور کار دولت است.

حیاتی همچنین با بیان احیای اراضی کشاورزی خرمشهر، گفت: 10 هزار هکتار از اراضی خرمشهر و دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی مینوشهر بهسازی خواهد شد.

فرماندار ویژه خرمشهر در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت پنجم مردادماه سالروز برگزاری نخستین نمازجمعه تهران به امامت آیت الله طالقانی، گفت: نمازجمعه در نظام جمهوری اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مردم هر جمعه با حضور خود در میعادگاه های نماز، علاوه بر ارج گذاشتن به مسایل معنوی از اوضاع سیاسی مسلمانان مطلع می شوند.

وی گفت: نمازجمعه همواره در نظام جمهوری اسلامی سنگر محکم دفاع از آرمان ها بوده و در خرمشهر و مینوشهر نیز، نمازجمعه با شور و نشاط خاصی برگزار می شود.

وی در بخش دیگر از سخنانش با تبریک جمع بندی مذاکرات ایران و گروه 5+1، افزود: نظام جمهوری اسلامی قدرت های بزرگ را پشت میز مذاکره نشاند و این مهم نیز از مقاومت مردم و تدابیر راهگشای مقام معظم رهبری بود که مذاکره کنندگان با رعایت خطوط قرمز، از منافع ملی در قالب مذاکره دفاع کردند.

فرماندار ویژه خرمشهر همچنین با تاکید بر لزوم تامین زیرساخت های مرود نیاز برای تردد زائران عتبات عالیات و اربعین حسینی در مرز شلمچه، گفت: پیش بینی می شود امسال یک میلیون زائر از مرز شلمچه به عراق عزیمت کنند که برای خدمات رسانی به زائران، 10 کمیته در ستاد اربعین تشکیل شده است.

امام جمعه خرمشهر نیز در این نشست با گرامی داشت سالروز برگزاری نخستین نمازجمعه تهران دئر سال 58 به امامت آیت الله طالقانی، گفت:بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، خدمت به نماز جمعه خدمت به دین و تقواست، زیرا نمازجمعه برای گسترش تقوا و روح دینی مردم است.

حجت الاسلام سیدنبی موسوی افزود: به برکت انقلاب اسلامی و نگاه هوشمندانه امام خمینی (ره)، نماز جمعه به یک سنت پایدار در کشور تبدیل شده است.

بر اساس گفته های مسئولان راه آهن خوزستان، طرح اولیه احداث پل خط آهن بر روی اروندرود در مسیر شلمچه به بندر بصره ارائه شده است.

طرف عراقی نیز با طرح اولیه احداث پل خط آهن بر روی آبراه اروندرود از سوی کارشناسان ایرانی موافقت کرده است.

در پی سفر وزیر راه و حمل ونقل عراق به ایران، توافق های لازم صورت گرفته و قرار است پل روی اروندرود به طول 700متر از سوی متخصصان ایرانی ساخته شود.

بر این اساس، با توجه به این که دهانه وسط پل به منظور تردد کشتی ها به صورت 'بازشو' ساخته می شود، از فناوری پیشرفته دنیا برخوردار خواهد بود.

اعتبار لازم برای ساخت این پل یک هزار و 500 میلیارد ریال عنوان شده است.

هم اکنون خط آهن خرمشهر به شلمچه به طول 16کیلومتر به بهره برداری رسیده و مسیر ریلی شلمچه به بصره به طول 37کیلومتر در دست انجام است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار