شرایط جادهها، یکی از عوامل وقوع تصادفها است و متاسفانه کشور ایران از حیث آمار مرگبارترین حوادث جاده ای، جزو رتبههای اول در سطح جهان است.
جاده یکی از عوامل مهم در وقوع تصادفات است؛ وجود مشکل در جاده موجب افزایش آمار تصادفات و با رفع مشکل نیز آمار وقوع تصادفات کاهش مییابد، چنانچه در سالهای اخیر با بهبود جادهها و رفع نواقص خودروها، آمار تصادفات تا حدودی کاهش یافته است.
تاثیر رویه راه بر ایمنی جادههامراد مهری، معاون راهسازی ادارهکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به تاثیر وضعیت آسفالت بر وقوع حوادث جادهای بیان کرد: هرچه وضعيت رويه آسفالت نامناسبتر باشد بر ميزان تصادفات افزوده ميشود.
وی گفت: طبق تحقيقات انجام شده، بالا بودن کیفیت رويه راه، تاثير زيادي در ايمني راهها خواهد داشت.
مهری عنوان كرد: استان خوزستان از نظر حمل بار و كالا و همچنين حمل مسافر رتبه دوم را در كشور دارد، و در این شرایط وسايل نقليه نقليه عموما سنگين تردد زيادي در محورهاي خوزستان دارند. عبور وسايل نقليه سنگين موجب ميشود رويهها خيلي زود به مرز خستگي برسد كه در اثر اين خستگي قطعا جاده دچار شكستهايي ميشود و در نهايت شرایط نامطلوب جاده منجر به افزايش تصادفات خواهد شد.
وی اظهار کرد: در محورهايي مانند اهواز – انديمشك كه از نوع ترانزيتي بوده و از جنوب به شمال و مركز استان خوزستان امتداد دارد، روزانه حدود 11 تا 12 هزار وسيله نقليه تردد میکنند. در این محور با انجام اقداماتی مانند لكهگيري و روكش، سعي شده از ميزان تصادفات كاسته شود كه خوشبختانه این اقدامات موفق بوده است.
معاون راهسازی ادارهکل راه و شهرسازی خوزستان افزود: دومين محور پراهميت در استان خوزستان، محور اهواز – هفتگل – باغملك – ايذه به استانهای چهارمحال و بختیاری و اصفهان است كه از لحاظ ترافيكي بسيار مهم است. متاسفانه این مسیر، يك محور دوخطي است و ترافيك سنگين در آن وجود دارد. اين محور در اثر ترافيك سنگين دچار مشكلات رويي آسفالت شده كه این شرایط، نقش پررنگي در وقوع تصادفات در این محور دارد.
وي گفت: يكي ديگر از محورهاي مهم، محور رامهرمز به بهبهان به استانهای كهگيلويه و بوير احمد و بوشهر است كه شرايط آن مشابه محورهاي قبلي است.
مهری اظهار كرد: در آسفالت در مناطق گرمی مانند خوزستان با توجه به بالا بودن درجه حرارت بايد از قيرهاي 50/40 استفاده شود؛ این نوع قیر در مقابل گرما مقاومت بيشتري دارد و درجه نفوذ آن كمتر است و لايههاي آسفالتي که با اين نوع قير درست شدهاند، كمتر دچار قيرزدگي ميشوند ولي متأسفانه قیر 50/40 نه در پالايشگاه آبادان و نه در جاي ديگری از خوزستان توليد نميشود. در چند سال گذشته فقط پالايشگاه اصفهان این قیر را تولید کرده داشته كه از آن به ما نميداده است. به این ترتیب در جادههای خوزستان به اجبار از قير 70/60 استفاده شده كه در مقابل گرما درجه نفوذ بيشتري دارد.
وي عنوان كرد: اين نوع قير در مقابل گرما درجه نفوذ و نقطه رواني بيشتري دارد و عموما در فصل تابستان درجه حرارت آسفالت در برخی مواقع به بالاي 70 درجه سانتیگراد نیز ميرسد. این افزایش حرارت، موجب ميشود آسفالت حالت شلشدگي به خود گرفته و در اثر ترافيك و ترمزهاي ايجاد شده معمولا خرابيهاي از نوع قوسي يا هلالي و قيرزدگي به وجود آید.
مهري گفت: در مناطق سردسير كشور بهتر است براي آسفالت از قير 100/80 استفاده شود كه این نوع قیر در کشور توليد ميشود ولي قير 50/40 كه براي مناطق گرم بهتر است، متاسفانه توليد نميشود و مجبوريم از يك رده پايينتر يعني 70/60 استفاده كنيم.
وي افزود: نوع رويه آسفالت استفاده شده با توجه به منابع مالي حداقل 5 سال كارايي دارد و بعد از آن اقدام به ترميم و بازسازي مجدد ميشود.
آسفالت نامرغوب و تصادفات رانندگیسرهنگ عادل مجدمی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان نیز در این زمینه اظهار کرد: مناسب نبودن زيرساخت آسفالت جادهها منجر به تركخوردگي يا كندگي آسفالت ميشود و همين تركخوردگي، موجب انحراف خودروها به چپ يا راست و وقوع تصادفات ميشود.
وی با اشاره به نحوه وقوع تصادفات در اثر کندگی آسفالت بیان کرد: طبيعتا زمانی که رانندگان به كندگي آسفالت ميرسند، صرفا به خاطر اينكه خودروي آنها دچار مشكلي نشود، به چپ يا راست منحرف ميشوند كه در اين شرايط اگر خودروي ديگري كنار آنها يا روبهروي آنها باشد احتمال برخورد و وقوع تصادف وجود خواهد داشت.
مجدمی گفت: اگر آسفالت نامرغوب باشد به خصوص در فصل تابستان دچار مشكل خواهد شد؛ به اين صورت كه خودرو در صورت مواجهه با مشكل، به جاي اينكه در فاصله 10 متری خط ترمز، متوقف شود با توجه به لغزنده بودن سطح جادهها و عدم ايجاد اصطكاك لازم بين لاستيك و سطح جاده، مسافت بيشتري را براي توقف طي خواهد كرد که منجر به وقوع تصادف ميشود.
وی افزود: نامرغوب بودن آسفالت همچنين موجب ميشود عمر خطكشيها و علامتهاي موجود بر سطح آسفالت كاهش پيدا كند و پس از مدت كمي محو شده و تغيير رنگ دهد.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان با بیان این که در برخی از مناطق خوزستان، آسفالت جادهها بايد هر سال تجديد شود، اظهار كرد: اخيرا تجديد آسفالت كمتر اتفاق ميافتد و بيشتر ترميم ميشود.
لزوم استفاده از سیستمهای کنترل و مدیریت سرعتسرهنگ قاسم قدرتی، رییس پلیس راه خوزستان نیز بیان کرد: با توجه به تاثير جادهها در كاهش تصادفات، لازم است اقداماتي در قالب استفاده از سيستمهاي كنترل و مديريت سرعت انجام شود.
وي افزود: متاسفانه 2 بزرگراه در خوزستان از میان شهرها و شهركهايي در محور اهواز تا انديمشك میگذرند كه حتما باید اقداماتی جهت تغيير مسير اين بزرگراهها و تبديل آن به آزادراه و خارج كردن آن از حوزه منطقه مسكوني و شهري انجام شود. در غیر این صورت افزايش ترافيك و ترددهاي شهري، موجب افزایش تصادفات عابران، موتورسوارها و دوچرخهسوارها میشود.
قدرتی گفت: مسير ديگر ورودي و خروجي خوزستان در محور اهواز به هفتكل، باغملك، ايذه، و دهدز با توجه به دو طرفه بودن و عدم تفكيك مسير رفت و برگشت این جاده، خطرات بالقوه و تصادفات شاخ به شاخ زيادي را موجب ميشود كه تجارب ساليان گذشته نشان داده اين تصادفات با فوت و جرح بالا همراه بوده است. در اين مسيرها علاوه بر تقويت تيمهاي گشت و اعزام تيمهاي نامحسوس، از ظرفيتهاي مردمي نیز در قالب گشتهاي مردمي استفاده ميشود.
عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نیز پیش از این در نشست شورای ایمنی راههای خوزستان با بیان این که باید با ایمن سازی جاده های استان میزان مرگ و میر جاده ای در این استان به صفر برسد، گفته بود: براساس آمارها و اطلاعات موجود، کمبودهایی در خصوص تعداد کم ایستگاههای اورژانس بینراهی و پاسگاهها در جادههای استان وجود دارد.
وی با تاکید بر لزوم عمل دستگاههای مربوطه به تعهدات خود در زمینه ارتقا ایمنی و استاندارد جادههای استان بیان کرده بود: در این راستا ادارهکل راه و شهرسازی باید به خوبی بر روند اجرایی شدن این تعهدات نظارت دقیق داشته و کمیها و کاستیها را شناسایی کند.
استاندار خوزستان گفته بود: وضعیت جادهها و آمار تصادفات به فرهنگ عمومی مردم، میهمانان و فرهنگ افراد مختلف بستگی دارد که تعدد فرهنگها در استان به دلیل مهاجرپذیری قدری کار را دشوار کرده است.
با توجه به آثار زیانبار تصادفات ترافیکی بر پیکره جوامع، لازم است توجه بسیاری در حوزه ایمنی جادهها اعمال شود. متاسفانه سالانه رقم قابل توجهی در استان خوزستان جان خود را در تصادفات جادهای از دست میدهند. امید است در این شرایط، با تلاش مسئولان در بهبود وضعیت جادههای استان، روزی شاهد به صفر رسیدن میزان مرگ و میر جادهای باشیم.