مدیرکل راه آهن جنوب گفت: ساخت راه آهن اهواز - ایذه - اصفهان بر اساس برآوردها یکصد هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که هم اینک در مرحله تامین اعتبار است.
عبدالکریم درویش زاده روز شنبه اظهار کرد: با توجه به قدمتی که این پروژه دارد و بحث هایی که پیش تر در ارتباط با آن بوده موافقت نامه کمیسیون ماده 215 پروژه دریافت شده است.
وی با اشاره به دو خطه بودن پروژه افزود: این خط آهن 535کیلومتر طول دارد که در مرحله نخست، یک خط به صورت بالاستی با تامین ناوگان احداث و در مراحل بعدی روسازی خط انجام خواهد شد.
* موافقت طرف عراقی با طرح اولیه پل خط آهن بصره - شلمچهمدیرکل راه آهن جنوب همچنین از تهیه طرح اولیه پل خط آهن بصره - شلمچه و موافقت طرف عراقی با آن خبر داد.
درویش زاده افزود: به منظور تامین اعتبار طرح، مکاتبات لازم با وزارت راه و شهرسازی و از آنجا با هیات دولت انجام و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی منعکس شده و راه آهن جمهوری اسلامی منتظر واگذاری اعتبار است که به محض واگذاری اعتبار عملیات اجرایی طرح شروع خواهد شد.
وی یادآوری کرد: در پی سفر وزیر راه و شهرسازی به عراق، توافق های لازم صورت گرفته و قرار بر این شده که پل روی رودخانه اروندرود به طول 700متر توسط ایران ساخته شود که یک پل بسیار خاص است.
درویش زاده توضیح داد: با توجه به این که دهانه وسط پل به منظور تردد کشتی ها به صورت بازشو ساخته خواهد شد از فناوری خاصی برخوردار خواهد بود و یک هزار و 500میلیارد ریال هزینه در برخواهد داشت.
مدیرکل راه آهن جنوب همچنین گفت: با توجه به این که ریل باس های موجود در خطوط درون استانی با آب و هوای منطقه زیاد سازگاری نداشت ناوگان جدیدی جایگزین شد که شامل شش دستگاه دیزل زیمنس و 11سالن دو طبقه با برخورداری از سیستم تهویه مناسب است.
درویش زاده افزود: ارزش ریالی طرح یک هزار و 175میلیارد ریال بود که برای رفاه حال مردم و جابجایی مسافران در زمان حاضر در حال خدمات رسانی هستند و با توجه به این که حدود یک ماه از این موضوع گذشته شرایط بسیار مطلوبی دارند.
* افزایش سرعت در خطوط ریلی جنوبدرویش زاده در عین حال از افزایش سرعت سیر در خطوط ریلی درون استانی راه آهن جنوب خبر داد.
وی توضیح داد: با مجموع عملیات روی خط در مسیر اهواز – بندر امام سرعت از متوسط یکصد کیلومتر در ساعت به 140کیلومتر ارتقا یافت؛ در این مسیر 160کیلومتر هم تست و جواب گرفته شد اما در مرحله نخست و به منظور حفظ ایمنی در این مسیر با سرعت 140کیلومتر سیر می شود.
درویش زاده گفت: در مسیر اندیمشک هم از 90کیلومتر در ساعت به 130کیلومتر در بخشی از مسیر ارتقای سرعت یافته و مابقی مسیر را هم در صددیم وضعیت خط بهبود یافته و سرعت افزایش یابد.
وی افزود: در مسیر اهواز - خرمشهر هم سرعت سیر از 90به 120کیلومتر در ساعت افزایش یافته است و در صددیم پس از اجرای عملیات بهسازی و بهبود وضعیت کیفی خط سرعت به 160کیلومتر برسد.