خیابانها و معابر شهری دزفول و بافت مسکونی این شهر سالهاست که به توقفگاه خودروهای سنگین تبدیل شده است.

پارک دهها دستگاه کامیون سنگین و نیمه سنگین در مناطق مسکونی شهر دزفول علاوه بر ایجاد مزاحمت برای ساکنان این مناطق تردد خودروها در خیابانهای کم عرض این شهر را مشکل کرده و سوانح رانندگی را افزایش داده است.
شستشوی روزانه ، تعمیر و تعویض لاستیک چرخ ها ، گریسکاری و حتی تعمیر موتور کامیون ها در خیابانها و معابر شهری دزفول به رویدادی عادی تبدیل شده و استمداد مردم از مسوولان ذیربط برای حل این مشکل به عنوان یک مطالبه شهروندی نادیده گرفته شده است.
تعداد کامیون های سنگین و نیمه سنگین پارک شده در معابر شهری مناطقی از دزفول به حدی است که برخی مناطق این شهر به دیزل آباد معروف شده و موجب افت قیمت زمین و ساختمان در این مناطق مسکونی شده است.
رضا حسن نژاد از شهروندان دزفول گفت:خیابان ها و معابر مناطق شهری دزفول به توقفگاه دایمی کامیون هایی با 20 تن بار تبدیل شده و اعتراض همسایگان به مالکان این کامیون ها نیز نتیجه بخش نیست.
وی افزود:این کامیون ها در ساعات اولیه صبح و شب ها قبل از حرکت باید مدتی در جا روشن کار کنند و صدای گوش خراش موتور این کامیون ها آسایش همسایگان را سلب کرده است.
یک شهروند دیگر نیز با گله مندی از دستگاههای ذیربط که اقدامی برای جمع آوری این خودروهای سنگین از سطح خیابانها و معابر شهری دزفول نمی کنند گفت:مشکل توقف کامیون در معابر شهری دزفول سالهاست که شهروندان را آزار می دهد اما دستگاههای ذیربط از جمله فرمانداری، راهنمایی و رانندگی و شهرداری اقدامی برای حل این مشکل نمی کنند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول انتقال خودروهای سنگین به بیرون از محدوده شهری را ضروری دانست و گفت:تردد و توقف کامیونها و خودروهای سنگین در محدوده شهر دزفول علاوه بر مزاحمت و حوادث فراوان موجب تشدید آلودگی صوتی در سطح شهر دزفول شده است.
فرهاد قلی نژاد افزود:شهر دزفول به عنوان دومین کانون پر جمعیت استان خوزستان دارای پتانسیل فراوانی در تولید محصولات کشاورزی بوده که این امر موجب رونق تولید و عرضه محصولات کشاورزی و به دنبال آن فعالیت شرکت های حمل و نقل در محدوده شهری دزفول شده است.
وی افزود:استقرار شرکت های حمل و نقل در محدوده شهری دزفول آلودگی صوتی را به دنبال داشته و موجب نارضایتی عمومی شهروندان شده است.
قلی نژاد گفت:استقرار شرکت های حمل و نقل بار طبق قانون در مناطق مسکونی و محدوده قانونی شهرها ممنوع و غیر قانونی است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول افزود:فقدان پارکینگ و پایانه باربری مناسب برای خودروهای سنگین موجب تردد کامیون ها در محدوده شهری شده که این امر موجب سلب آرامش و آسایش شهروندان شده است.
وی از طرح موضوع ساماندهی کامیون های سنگین در کارگروه ساماندهی صنایع و مشاغل مزاحم شهری دزفول خبر داد و گفت: احداث پارکینگ و پایانه خودروهای سنگین جهت خروج کامیونهای سنگین از مناطق مسکونی دزفول در این کارگروه تصویب شد.
قلی نژاد افزود:احداث شهرک حمل و نقل و پارکینگ کامیون های سنگین سالهاست که در دزفول در حال پیگیری بوده اما نتیجه ای به دنبال نداشته است این در حالی است که بسیاری از شهروندان از پارک کامیون ها در محدوده مسکونی این شهر گله مند و معترض می باشند.
وی گفت:طبق قوانین و مقررات محدوده های شهر برای ورود کامیون ها ممنوع می باشد و پلیس راه و نیز راهنمایی و رانندگی باید از پارک و ورود کامیون ها به محدوده مناطق مسکونی جلوگیری کنند.
رییس کمیسیون خدمات شورای اسلامی شهر دزفول نیز از پیگیری برای راه اندازی پایانه خودروهای سنگین در این شهرستان خبر داد.
فرهاد جاموسی افزود:با توجه به اینکه مکانی برای استقرار خودروهای سنگین در شهرستان دزفول وجود ندارد و خودروهای سنگین در سطح معابر پارک می شوند این امر موجب اذیت و اعتراض شهروندان شده است.
وی با بیان اینکه احداث و راه اندازی پایانه خودروهای سنگین از چهار سال پیش در دزفول آغاز شده اظهار کرد:برای حل این مشکل مقرر شده 40 هکتار از اراضی کوی آزادگان به احداث پایانه خودروهای سنگین اختصاص یابد که این موضوع در دست پیگیری است.