تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۹۱۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تیم ملی والیبال ایران قهرمان آسیا شد/ کسب سهمیه جهانی و انتخابی المپیک
تیم ملی والیبال ایران در دیدار نهایی شانزدهمین دوره مسابقات قهرمانی مردان آسیا با برتری مقابل چین برای نخستین بار در طول تاریخ این رقابت‌ها به عنوان قهرمانی دست یافت.

به گزارش مهر، دیدار نهایی شانزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا امروز پنجشنبه در سالن 12 هزار نفری آزادی میان دو تیم ایران و چین برگزار شد.

در این دیدار که با حضور 12 هزار تماشاگر برگزار شد تیم ملی ایران موفق شد حریف خود را با نتیجه 3 بر یک شکست دهد و عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

نتیجه کامل دیدار تیم‌های ملی والیبال ایران و چین به این شرح است:

* ایران 3 - چین یک

(22 بر 25)، (25 بر 18)، (25 بر 19)‌، (25 بر 16)

در شبی که دفاع ایران مثل همیشه سازمان یافته نبود و فرصت را برای برابری کردن حریف در دفاع ایجاد کرده بود چینی‌ها موفق شدند در حمله برتری خود را نشان داده و گیم اول را با پیروزی تمام کنند. البته شرایط تیم ایران در دیدار برابر چین تقریباً شبیه دیدار مرحله نیمه نهایی مقابل کره جنوبی بود چون با آغاز گیم دوم و سازماندهی دفاع بازیکنان ایران، آنها توانستند از دفاع متزلزل حریف در داخل میدان برای برتری خود استفاده کنند.

امیر غفور و مهدی مهدوی از تعویض‌های طلایی خولیو ولاسکو در این گیم بودند که با آمدنشان قدرت تیمی ایران در زدن اسپک و گرفتن امتیاز از دریافت متزلزل حریف و به خصوص دفاع روی تور ضعیف این تیم بیشتر شد. تاثیر این دو تعویض سرمربی تیم ملی والیبال در ادامه بازی هم خود را نشان داد در مجموع چینی‌‌ها برای دریافت اول برابر سرویس‌های بلند ایران مشکل داشتند. در مقابل آنها سعی داشتند با ارسال توپ های بلند شرایط را برای امتیاز‌آوری خود مهیا کنند اما هرچه توپ های ارسالی آنها بلندتر می‌شد دفاع ایران قوی‌تر نشان می‌داد. این پوشش دفاعی ایران بود که زمینه اصلی برای پیروزی و قهرمانی امشب ایران را مهیا کرد.

دیدار امشب تیم‌های ایران و چین چهارمین دیدار دو تیم طی 4 ماه گذشته بود.

تیم‌های والیبال ایران و چین در سال 1974 برای نخستین بار با یکدیگر مسابقه دادند و تاکنون بیش از 20 بار در قالب مسابقات مختلف به مصاف هم رفته‌اند.

ملی پوشان والیبال ایران طی سال‌های 2008 تا 2010 در هیچ یک از دیدارهای برگزار شده برابر چین مغلوب نشدند. آنها حتی در مرحله مقدماتی مسابقات 2009 قهرمانی آسیا (مانیل فیلیپین) سه بر دو چین را شکست دادند ضمن اینکه تیم ملی ایران در هر دو دوره رقابت‌های AVCکاپ آسیا چین را شکست داد اما طی 4 ماه گذشته تیم ایران سه بار در قالب رقابت‌های گزینشی لیگ جهانی و دیدارهای دوستانه برابر چین مغلوب شد.

پیروزی امشب برابر چین اولین پیروزی ایران مقابل این تیم با مربیگری خولیو ولاسکو بود.

تیم ملی ایران تا پیش از این در 13 دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا شرکت کرده بود اما هرگز موفق به کسب مدال طلا نشده بود. اولین مدال ایران در مسابقات 2003 چین و با پیروزی برابر استرالیا در دیدار رده بندی به دست آمد.

تیم ایران دو سال پیش برای اولین بار به فینال مسابقات قهرمانی آسیا راه یافت اما با شکست برابر ژاپن نایب قهرمان شد. این برای اولین بار است که ایران صاحب جام قهرمانی والیبال آسیا شده است.

تیم ملی ایران با قهرمانی در دیدار امشب به عنوان قهرمان آسیا سهمیه حضور در مسابقات جهانی را به دست آورد. ضمن اینکه همراه با تیم‌های چین، استرالیا و کره جنوبی به عنوان 4 تیم برتر آسیا مجوز شرکت در رقابت های انتخابی المپیک را به دست آورد.

مسابقات جهانی 2011 والیبال آذرماه در ژاپن برگزار می‌شود.
:
:
:
آخرین اخبار