تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۸۵۸۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دکتر مهتدی:
طرح تحول نظام سلامت همچنان رو به تحول است
مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با اجرای این طرح رضایتمندی بسیار بالایی میان بیماران ایجاد شده است
طرح تحول نظام سلامت همچنان رو به تحول استخوزنیوز: مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: قطعاً چنانچه نقاط ضعفی در طرح تحول نظام سلامت و یا در اجرای آن وجود داشته باشد، در حین اجرا شناسایی و رفع خواهد شد و در مجموع باید گفت با اجرای این طرح رضایتمندی بسیار بالایی میان بیماران ایجاد شده است.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر احمدرضا مهتدی گفت: به برکت تلاش هایی که در تیم وزارت بهداشت انجام شده است، طرح تحول نظام سلامت در سراسر کشور عرضه شده و شاهد هستیم که رضایت بیماران جلب شده و مراحل مختلف این طرح یکی پس از دیگری در حال اجرا شدن است.

وی افزود: با اجرای این طرح سهم پرداختی مردم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و به 6 درصد برای بیماران شهرنشین و 3 درصد برای بیماران روستایی رسیده و علاوه بر این، وضعیت سردرگمی بیماران در بیمارستان ها نیز بهبود یافته است.

مدیر گروه بیهوشی دانشگاه ادامه داد: با اجرای این طرح دیگر نیازی به تهیۀ دارو و ملزومات پزشکی توسط بیمار یا همراهان وی نیست و بیمارستان ها این مهم را برعهده گرفته و ملزم شده اند تجهیزات پزشکی و داروهای مورد نیاز را در اختیار بیماران قرار دهند و این در حالیست که پیش از این بیماران خود می بایست این اقلام را تهیه نمایند که بعضاً به دلیل وجود واسطه ها این موارد با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت واقعی خریداری می شد و البته باید گفت که در حال حاضر این مشکل رفع شده است.

وی درهمین رابطه ادامه داد: مشکل دیگری که با اجرای این طرح مرتفع شد این بود که بیماران بعضاً برای تهیۀ دارو یا انجام تعداد معدودی از آزمایشات که بیمارستان امکان انجام آن را نداشت، چندین روز سرگردان بودند، ولی درحال حاضر بیمارستان دارو را در اسرع وقت تهیه و در اختیار بیمار قرار میدهد و همچنین در صورت نیاز به  انجام آزمایش، بیمارستان موظف است بیمار را جهت انجام آزمایش همراهی کند و حتی در صورتی که امکان انجام برخی آزمایش ها را نداشته باشد باید بیمار را به دیگر آزمایشگاه‌های دانشگاهی ارجاع دهد.

مهتدی افزود: دیگر خدماتی که در قالب طرح به بیماران ارائه می شود یکی تامین ملزومات شخصی بیماران بستری توسط بیمارستان و دیگری رایگان شدن زایمان طبیعی است که با توجه به عوارض انجام سزارین، مورد اخیر سهم بسیار بالایی در ترغیب مادران باردار به انجام زایمان طبیعی دارد.

وی ادامه داد: طرح تحول سلامت حوزه های مختلفی را در بر داشته و تحت پوشش قرار داده است ولی یکی از نکات قابل ذکر این است که، متناسب با بزرگی طرح لوازم و زمینه های اجرای طرح نیز باید به همان اندازه بزرگ دیده شود.

مهتدی اظهار کرد: به عنوان مثال طبیعتاً وقتی در بیمارستان های دولتی با کاهش هزینه های درمان بیماران روبرو هستیم، حجم مراجعه بیماران به بخش دولتی بسیار بالا خواهد رفت و متناسب با این افزایش مراجعه ها، می بایست امکانات لازم و کافی نیز وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: مشکلی که در حال حاضر در بسیاری بیمارستان ها علی الخصوص بیمارستان حضرت امام خمینی(ره) دیده می شود، کمبود فضای فیزیکی برای پوشش دادن حجم گسترده بیماران است و در این مورد باید هرچه سریعتر تدابیری اتخاذ شود.

وی در پایان به یکی دیگر از مشکلات طرح اشاره داشت و گفت: یکی دیگر از مسایلی که بیمارستان ها با آن روبرو هستند در بخش تجهیزات است و متناسب با بزرگی طرح، تجهیزات لازم نیز باید فراهم شود و البته باید گفت که در این زمینه دانشگاه در حال بررسی تجهیزات مورد نیاز بخش ها و خریداری آنهاست.
:
:
:
آخرین اخبار