وی افزود: اولین قانون مهم قانون احکام دائمی لوایح بودجههای سنواتی بود که بخش مهمی از وضعیت بودجه در سالهای آینده را مشخص میکند که تبعا برای تنظیم آن باید شرایط اقتصادی کشور و مسائل دیگر در نظر گرفته میشد، قانون مهم بعدی لایحه خروج از رکود بود که بالاخره امروز با اصلاح ایرادات شورای نگهبان، تعیین تکلیف شد که به نظرم دیگر شورای نگهبان ایراد خاصی به این مصوبه مجلس نخواهد داشت، لایحه خروج از رکود از قوانینی بود که متناسب با اقتصاد مقاومتی توسط دولت به مجلس ارائه شد و در کمیسیون مشترک مربوطه مدتها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در این قانون حمایتهای بانکی و نحوه استفاده از صندوق توسعه ملی با توجه به شعار سال که اقتصاد مقاومتی است، مورد تاکید قرار گرفته است.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قانون مهم دیگر لایحه بودجه سال 94 بود که روز گذشته با اصلاح ایرادات شورای نگهبان و تایید آن توسط آن شورا، انشالله تا ساعاتی دیگر به دولت برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: دولت طبق قانون میبایست تا 15 آذر ماه لایحه بودجه 94 را تقدیم مجلس میکرد که این کار را انجام داد و این لایحه در کمیسیونهای تخصصی نیز مورد رسیدگی و توجه قرار گرفت و کمیسیون تلفیق هم وقت زیادی برای رسیدگی به بودجه 94 اختصاص داد و انشاءلله از اول سال 94 بودجه سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه میزان اتکای نفت در بودجه سال 94 به طور جدی کاهش یافت و به 25 درصد رسید در حالی که این رقم در سه سال گذشته 50 درصد بود، این کاهش اتکای بودجه به نفت رویکرد بسیار مهمی در بودجهنویسی است که امیدواریم در سال آینده اتصال به بودجه به نفت کاملا قطع شود چرا که اتکای بودجه به نفت نوعی بیماری است.
لاریجانی یادآور شد: دولت لایحه بودجه 94 را با قیمت هر بشکه نفت حدود 50 دلار تقدیم مجلس کرده بود که ما قیمت هر بشکه نفت را 40 دلار در نظر گرفتیم که البته همین الان هم قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از مصوبه مجلس است، ما درآمدهای نفتی در بودجه 94 را 2 سقفی کردیم و اگر در 6 ماهه دوم سال آینده قیمت نفت بیشتر شود، دولت باید درآمد مازاد کسب شده را صرف کارهای عمرانی کند، در بودجه 94 اعتبارات پروژههای عمرانی را رقمی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم که دولت باید این رقم را اجرایی کند، پیشبینی میشود که با این اوصاف انشالله سال آینده رشد اقتصادی دو درصد، سرمایهگذاریها 4 درصد و تورم 14 درصد خواهد بود.
رئیس مجلس بر همین اساس یادآور شد: در بودجه 94 در بخش قانون هدفمند کردن یارانهها رقمی بالغ بر 5 هزار و 200 میلیارد تومان برای بخش تولید و حمل و نقل و بهینهسازی مصرف انرژی اختصاص دادیم که طی سالهای گذشته به خاطر پرداخت یارانه نقدی به مردم بخش تولید نادیده گرفته شد و از محل اجرای قانون یارانهها، بودجهای به بخش تولید پرداخت نمیشد.
لاریجانی همچنین گفت: در بخش هدفمندی یارانهها در بودجه 94 اعتباری بالغ بر 4 هزار و 800 میلیارد توتمان برای بخش سلامت در نظر گرفتیم و لازم است بگویم که میزان یارانه نقدی پرداختی به مردم در سال 94 تقریبا مانند امسال خواهد بود البته به دولت اجازه دادیم یارانه نقدی افرادی که با توجه به ضوابط مصوب شده توسط مجلس تشخیص میدهد را قطع کند.
لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر تأثیرات منفی اعلام مفاسد اقتصادی بدون سند و مدرک در رسانهها بر روی افکار عمومی گفت: اینکه مفاسد اقتصادی بدون سند و حتی اسامی در رسانهها مطرح میشود افکار عمومی را متشنج و دچار اختلال میکند که گاهی رسانهها نیز به آن دامن میزنند.
وی افزود: برخی رسانهها به عنوان صید یک خبر مهم این موارد را مطرح میکنند و افراد نیز عنوان کردن این مسائل را تشدید میکنند.
لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤال پیرامون چگونگی عملکرد دولت یازدهم در برخورد با مفاسد اقتصادی گفت: جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم مرتبتر از گذشته برگزار میشود و ما هم در این ستاد چهار عضو داریم که موضوعات را بهتر از گذشته دنبال میکنند.
وی افزود: البته به نظر من نقصهایی وجود دارد که باید سازوکار روشنتری را دنبال کنیم و شاید طرح مجلس در تشکیل سازمانی که کار اصلیاش مقابله با مفاسد اقتصادی باشد مشکل را حل کند.
رئیس مجلس در جواب به سؤال خبرنگاری در این خصوص که ما شاهد حوادثی بودیم که در شیراز رخ داد همچنین در ماههای اخیر شاهد رخ دادن اتفاقاتی در حین نطق یکی از نمایندگان بودیم و دو سال پیش چنین اتفاقی برای شما نیز در قم پیش آمد آیا اگر همان زمان برخورد قاطع صورت میگرفت ما شاهد چنین وقایعی بودیم، گفت: بله همین طور است این گونه امور برای کشور قابل قبول نیست.
وی افزود: نظامی که در آن آزادی بیان مردمسالاری دینی حاکم است برخوردهایی از این جنس در آن ناصحیح است که هم به وجهه کشور از بُعد داخلی و هم خارجی ضربه میزند.
لاریجانی تصریح کرد: این گونه تصور نشود که این امور کمکی به نظام میکند بلکه به آن ضربه میزند. مهم این است که این موضوع فهم شود و دستگاههای مربوط برخورد کنند که البته فکر میکنم دستگاه قضایی و همچنین رئیس جمهور دستورات لازم را دادند.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال دیگری در این خصوص که در بین نمایندگان مجلس اختلافنظر در خصوص به تصویب رسیدن توافق هستهای در مجلس وجود دارد نظر شما در این خصوص چیست، گفت: در روش کاری که در جمهوری اسلامی است پروندههایی که در اختیار شورای امنیت است بدین خاطر که مأذون از طرف مقام معظم رهبری است اینها قابلیت دارند که این پروندهها را جلو ببرند.
وی ادامه داد: ما مشکلی از جهت رفتاری که در آمریکا صورت گرفته نداریم و در این امور هماهنگی وجود دارد و هم دولت و هم مجلس این موضوع را با همفکری دنبال میکنند و همین مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.
لاریجانی درباره بودجه سال 94 با اشاره به اینکه بعضی پروژههای عمرانی پول کافی جهت اتمام ندارند، گفت: امسال اجازه دادیم که بانکها به میزان 10 هزار میلیارد تومان از پروژهها را در اختیار گرفته و پس از فروش جزو سرمایه بانکها محسوب میشود.
وی با اشاره به اینکه معادل 2 درصد از بودجه دولت را برای افزایش سرمایه بانکها در نظر گرفتهایم، خاطرنشان کرد: امسال سقف فاینانس را به میزان 35 میلیارد دلار قرار دادهایم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اختصاص 7 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای شهرداریها و 500 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای آبرسانی روستاها از مقام معظم رهبری به واسطه صدور این مجوز تشکر کرد و در ادامه گفت: 1.2 میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی از صندوق توسعه ارزی اختصاص داده شده است.
وی از اختصاص 300 میلیون دلار برای موسسات دانشبنیان در بودجه سال 94 کشور خبر داد و گفت: 200 میلیون دلار نیز برای صندوق ضمانت صادرات اختصاص یافته است.
لاریجانی با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور اظهار داشت: بیش از 70 درصد سرمایهگذاری در حوزه آبیاری تحت فشار از سوی دولت و بقیه از سوی کشاورزان انجام میگیرد.
وی به اختصاص 3 هزار میلیارد تومان از مانده تشکیلات قرضالحسنه برای مددجویان بهزیستی اشاره کرد و افزود: کار دیگر ما تعیین تکلیف سربازان غایب بود و منابع در نظر گرفته شده جزئی از بودجه دفاعی محسوب میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی از اختصاص 2 درصد از منابع بانکها برای آموزش و پرورش سخن گفت و ادامه داد: البته این میزان بودجه برای این بخش کافی نیست.
لاریجانی اظهار داشت: 200 میلیارد تومان نیز برای بخش آموزش و پرورش از روشی که برای مبارزه با قاچاق سوخت در نظر گرفتهایم اختصاص یافته است.
علی لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره برنامههای انتخاباتی رئیس مجلس برای سال آینده، گفت: فکر میکنم قضاوت درباره این مسائل زود باشد ولی قبلاً نیز گفتهام که از کارهای تشکیلاتی برای ساماندهی کار سیاسی حمایت میکنم.
وی ادامه داد: معتقدم اگر قرار است دموکراسی غنی شود باید کار تشکیلاتی و منضبط صورت گیرد و هر جریانی که بخواهد به صورت سازمانیافته فعالیت کند من آن را قبول دارم و آنها را حمایت میکنم.
رئیس مجلس در پاسخ به سؤال دیگری درباره برنامههای مجلس شورای اسلامی برای اجرایی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سال 94، گفت: شاید مهمترین کار مجلس و دولت در سال آینده قانون برنامه ششم باشد که میتواند چارچوبهای مدونی را برای اقتصاد مقاومتی تعریف کند.
وی ادامه داد: پیشنویس این برنامه به مجمع داده شده است و بحثها و بررسیها بر روی آن ادامه دارد و پس از آن به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس خواهد آمد.
لاریجانی اظهار داشت: این قانون قطعاً بخش مهمی از وظایف اجرای اقتصاد مقاومتی را به دوش خواهد کشید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا توافقنامه احتمالی ایران و 1+5 باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، گفت: ساختار قانون اساسی ما ساختاری ویژه است و فکر میکنم قضاوتهایی که درباره رفتار کشور ما صورت میگیرد با قالبهای ذهنی است که از بیرون ساخته شده است.
وی ادامه داد: ما به قانون اساسی خود وقوف کامل داریم و در این که مذاکرهکنندگان ما به یک توافق خوب برسند از آن حمایت میکنیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه امکان دارد توافق ایران در 1+5 نفوذ ایران را در کشورهای عربی افزایش دهد، گفت: مسئله هستهای ما یک پرونده جداست و نوع رابطه ما با کشورهای منطقه نیز دارای منطق دیگری است.
وی ادامه داد: رفتار ما با دوستانمان برادرانه است و توانمندی ایران همیشه در کنار کشورهای منطقه خواهد بود.
لاریجانی تأکید کرد: رفتار ما با کشورهای دوست عرب همیشه رفتاری دوستانه خواهد بود.
رئیس مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اینکه مجلس ایران برای مقابله با اقداماتی که اخیراً از سوی آمریکاییها شاهد بودهایم و مصداق آن نامه 47 سناتور آمریکایی بوده است، چه برنامهای دارد؟ گفت: کاری که سناتورهای آمریکایی انجام دادند کار ناپختهای بود و نباید موردی باشد که ما از آن تأسی بگیریم.
وی افزود: خود آمریکائیها هم این اقدام را وقیح دانستند، نباید انتظار داشت از کار غلطی که سناتورهای آمریکایی انجام دادند، تقلید کنیم. تیم مذاکرهکننده هستهای ما نیز متوجه موضوع هستند و در این که چه اقداماتی را مدنظر داشته باشند بحث و گفتوگوهایی شده است.
وی در رابطه با این سؤال که چه مانعی وجود دارد که میزگردی بین کشورهای عربی و ایران برگزار شده و مشکلات مورد بررسی قرار گرفته حل و فصل شوند، گفت: هیچ مانعی وجود ندارد، جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد در این راستا همیشه در سیاست خارجی یک همکاری مسالمتآمیز را مدنظر داشته است.
لاریجانی ادامه داد: هیچ وقت ما تجاوزی به کشوری نکردهایم. در جنگ با عراق هم، این عراق بود که به ما تجاوز کرد و البته بیشتر کشورهای عربی هم از عراق حمایت کردند که کار درستی انجام ندادند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی صدام از بین رفت، ما تجاوز عراق به ایران را تلافی نکردیم زیرا مسیر حرکت جمهوری اسلامی در این سالها یک مسیر برادرانه با کشورهای مختلف مخصوصاً کشورهای همسایه و مسلمان بوده است، البته برخی از حرکات انجام میشود که درست نیست، اساس انقلاب اسلامی مبارزه با سلطه است و قصد سلطهگری ندارد.
لاریجانی ادامه داد: اگر ما به عراق کمک میکنیم به خاطر این است که این کشور دوست و همسایه ما است و امروز اسیر یک گروه تروریستی شده است البته مردم عراق شجاع هستند و پیشرویهایی که در مبارزه با تروریستها داشتند کار خود آنها بوده و ما نیز حمایت کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر ما به فلسطین در مبارزه با صهیونیستها کمک کردیم به خاطر این بود که از ما کمک خواستند و مردمشان هم دفاع کردند و در مقابل دشمنان خود ایستادند.
وی تصریح کرد: حتماً ما اگر بتوانیم به کشورهای همسایه اگر مشکلی داشته باشند کمک میکنیم ولی ایران قصد سلطهگری بر هیچ کشوری را ندارد و بعد از انقلاب نیز این موضوع را نشان داده است.
لاریجانی در جواب به سؤال خبرنگاری در خصوص برنامههای دولت و مجلس برای مهار گرانی چیست، گفت: مسئله گرانی موضوع بسیار مهمی است مقدار زیادی از این مسئله به این برمیگردد که فضای رکود بر کشور حاکم است و باید رونق تولید به وجود آید.
وی افزود: دغدغهای هم که در سه قانونی که در مجلس گذرانده شد وجود دارد برای تسهیل فضای کسب و کار و رونق تولید است. هم دولت و هم مجلس باید تلاش کنند شرایط را برای سرمایهگذاری در کشور فراهم کنند.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص سیاسی شدن موضوع برخورد با مفاسد اقتصادی و طرح مسائل حاشیهای از جمله پولهای کثیف و بگم بگم چه اقدامی باید صورت گیرد؟ گفت: البته بگم بگم از قبل شروع شده بود و طرفین از آن استفاده میکردند.
لاریجانی تصریح کرد: مسئله مبارزه با فساد را باید به عنوان یک مسئله ملی قلمداد کرد و اگر این موضوع دستمایه کشمکشهای سیاسی شود راه به جایی نمیبرد.
وی افزود: خود رسانهها باید این موضوع را به سمتی سوق دهند تا به اراده ملی برای مبارزه با فساد تبدیل شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی پیرامون عملکرد کانونهای فرهنگی هنری و سهم این موضوع در برنامه ششم توسعه گفت: بنده نمیتوانم سهم این موضوع را از برنامه ششم توسعه بیان کنم چرا که هنوز لایحهای در این خصوص تنظیم نشده است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: البته کانونهای فرهنگی هنری مساجد حرکت معقول و سنجیدهای بود که در کشور به وجود آمد و وزارت ارشاد نیز آن را دنبال میکند. گزارشی هم که به من ارائه شد نشان از حجم قابل توجهی از فعالیت در این حوزه داشت که امیدواریم با ساماندهی این موضوع جهشی در این خصوص انجام گیرد.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤالی در خصوص ممنوعالتصویر بودن رئیس جمهور اسبق و مصاحبه وی(لاریجانی) در این خصوص که یک عادات بدی مرسوم شده و این موضوع قابل حل است اینکه آیا سیر قانونی در این خصوص وجود دارد، گفت: حتماً سیر قانونی در این خصوص وجود دارد.
وی افزود: بنده فکر میکنم این موضوع از جمله موضوعاتی است که باید از مسیر خودش حل شود مبنای مصاحبه من نیز این بود که قوه قضاییه این کار را نکرده بود بلکه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این کار را انجام داده بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با چگونگی تعامل دولت و مجلس، اظهارداشت: حضور وزرا در مجلس نکتهای مثبت است، اینکه در یک ساختار دموکراتیک وزرا و نمایندگان مجلس گفتوگو میکنند مثبت تلقی میشود زیرا وزرا که از قدرت اجرایی برخوردارند گاهی تصور میکنند که نظارتی انجام نمیشود ولی حضور وزرا در مجلس نشان میدهد که تعامل خوبی برقرار است و این تعاملات در دولت قبل و فعلی وجود داشته است.
وی با بیان اینکه تذکرات نمایندگان به وزرا نیز خیرخواهانه است، گفت: در حجم سؤالات و تذکرات وضعیت ویژهای را مشاهده نمیکنم.
لاریجانی ادامه داد: آنجا که مسائل مهم کشور مطرح میشود مجلس از دولت حمایت میکند تا آبادانی و بهبود معیشت برای مردم رقم بخورد و دغدغه نمایندگان بیشتر بر روی مسائل معیشتی و اقتصادی است اما اینکه در آینده شرایط سیاسی کشور به چه سمتی برود بستگی به رفتارها دارد، اگر شرایط کشور به سمتی برود که مردم احساس کنند خدمات به خوبی ارائه میشود نگرشها تغییر میکند.
وی رونق تولیدات مهمترین مسئله اقتصاد کشور برشمرد و گفت: آنچه دغدغه است مربوط به ایجاد سازوکارهای منجر به اصلاحات اقتصادی میشود، اگر جریانهای مربوط به این موضوع در محوریت قرار گیرند و بهبود کشور بر اساس تولید باشد نگاهها وظیفهشناسانه است.
لاریجانی در ادامه عنوان کرد: مبارزاتی که در بین جناحهای آمریکا وجود دارد به دلیل این است که شکل چارچوبمندی ندارند و این نوع مبارزات تقبیح شده است به طوری که در خبرها آمده بود 200 نفر از افراد سنا به عنوان خائن تلقی شدهاند ولی در ایران نگاه ملی است و چارچوبهای مورد توجه بین جریانهای مختلف از یک انضباط خاص برخوردار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با مذاکرات هستهای نیز بحث نظارت بیش از npt مطرح شده است به طوریکه شرایطی دارد، در مجلس قانونی داشتیم که اجرای پروتکل الحاقی منوط بر این شد که در شورای امنیت نباشد و اگر قرار باشد موافقتی صورت بگیرد باید به این مصوبه مجلس توجه شود.
وی در رابطه با این سوال که رسیدن به توافق هستهای چقدر امکانپذیر است؟ گفت: نگاه بدبینانهای در رابطه با این موضوع ندارم. خیلی گامها برداشته شده و اگر طرف مقابل زیادهخواهی نکند، مذاکرهکنندگان میتوانند به توافق برسند.
وی در رابطه با این سوال که آیا در رابطه با حادثه قم پیگیریهایی شده است؟ گفت: پیگیریهایی انجام شده اما اینکه واقعا یک بررسی دقیقی صورت گرفته باشد بعید است. البته من پیگیر و مسئول اجرایی این ماجرا نیستم.
رئیس مجلس در رابطه با سوالی پیرامون موضوع 170 نفر از نمایندگانی که مورد ادعای رحیمی معاون رئیسجمهور سابق بودند، گفت: متهم اگر یک ادعایی داشته باشد نباید مورد دستاویز قرار گیرد. متهمان ممکن است دعاوی زیادی داشته باشند. البته ما به قوه قضاییه گفتهایم این مسئله را بررسی و پیگیری کند.
لاریجانی در رابطه با این سوال که آیا کفه قانوننویسی در مجلس نسبت به کفه نظارت سنگینی نمیکند؟ و چه تدابیری برای برابری این دو کفه دارید؟ گفت: هر دو وجه قانوننویسی و نظارت در مجلس مهم است. نواقصی وجود دارد که با قانوننویسی باید حل شود.
وی ادامه داد: از نظر آییننامه بحثهایی مطرح است که برخی از ساختارها را تغییر دهیم و ببینیم چگونه میتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.
در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران گفت « دیوان محاسبات در گزارشی اعلام کرده 65 درصد احکام قانونی بودجه یا فاقد عملکرد بوده یا اجرا نشده یا به اهداف قانونی نرسیده است» و از لاریجانی پرسید به دولت چه نمرهای میدهید که رئیس مجلس گفت: بحثی که مطرح شد بخشی از نظارت مجلس بود.
وی افزود: دولتها وضع متفاوتی دارند. ولی در گذشته تخلفات قانونی بیشتری داشتیم ولی امروز بهتر شده ممکن است ضعفهایی وجود داشته باشد ولی فکر میکنیم حرکت دولت به سمت قانونگرایی است و دولت جدید از لحاظ توجه به قانون بهتر عمل میکند.
ئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه در روزهای اخیر برخی با طرح مسئله پولهای کثیف و مسائلی اینچنینی باعث تشویش در افکار عمومی شدهاند، آیا راهکار جدیای برای برخورد مجلس با این موارد وجود دارد یا خیر، گفت: این مباحث هر کدام مربوط به یک نهاد است که باید از سوی آن پیگیری شود و اگر اسنادی برای مبحث پولهای کثیف وجود دارد جای رسیدگی به آن مشخص است.
وی ادامه داد: اگر کسی اسنادی در اینباره دارد باید قوه قضائیه ارائه کند و ما نمیتوانیم درباره حرفهای کلی که زده میشود نظارت کنیم.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر ایران و 1+5 به توافق جامع دست پیدا نکنند موضع مجلس در اینباره چیست، گفت: اگر به توافق جامع نرسیم دنیا به آخر نمیرسد و ما هماکنون نیز بدون توافق جامع داریم زندگی خودمان را میکنیم و ضمناً اگر توافق نیز صورت نگیرد راهکارهای دیگر را دنبال خواهیم کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه به نظر میرسد مجلس پیگیر فرجام پروندههایی مانند شکایت از رئیسجمهور سابق و تأمین اجتماعی که به قوه قضائیه ارسال کرده نیست، گفت: این پروندهها در حال پیگیری است و همین بحث تأمین اجتماعی که مطرح کردید پیگیری شده و اطلاعات لازم را به قوه قضائیه ارسال کردهایم و معاونت نظارت مجلس نیز پیگیر این موضوع است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که درباره نتایج سفر منطقهای لاریجانی و موضوعات مطرح شده در دیدار با خالد مشعل پرسید، گفت: من در این سفر در اینکه مسئولان منطقه نگاهشان در مبارزه با تروریست جدی است نقاط مثبتی را دیدم اما اینکه چقدر مشارکت داشته باشند باید بررسی شود.
لاریجانی ادامه داد: ما در این سفرها همکاریهای دوجانبه را بررسی و بر روی آن تأکید کردیم و در دیدار با آقای خالد مشعل نیز درباره وضعیت فلسطین صحبت شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی رسانهها برای تخریب رسانههای دیگر از نمایندگان مجلس اظهارنظر میگیرند و آیا این در حوزه وظایف نمایندگی است، گفت: اگر موردی بوده که خلاف قانون عمل شده به ما بگویید تا آن را پیگیری کنیم چون چهارچوبهای کار رسانهها باید مطابق قانون باشد.
لاریجانی در پاسخ به آخرین سؤال مطرح شده در این نشست خبری مبنی بر اینکه برنامه مجلس برای کاهش سود تسهیلات بانکی چیست، گفت: در قانون بودجه برای این مسئله منابعی را قرار دادیم که سود تسهیلات بانکی برای سرمایهگذاران به ویژه افراد نخبه و کارآفرین پائین بیایید.
وی خاطرنشان کرد: ما طبق قانون برای کاهش سود تسهیلات بانکی باید منابع آن را نیز مشخص کنیم که در این مورد منابعی در نظر گرفته شده است.