تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۸۴۱۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دوکوهه اندیمشک نخستین ایستگاه آسمان در خوزستان
پادگان دوکوهه اندیمشک، نخستین ایستگاه آسمان و دروازه جبهه‌های جنوب بوده، پادگانی که سال‌ها با شهدا زیسته کرده است.

در شمال شهرستان اندیمشک مهم‌ترین پادگان در شمال خوزستان، و محل تجمع یگان‌ها و لشکرهای عمل کننده در عملیات فتح المبین و پادگان اختصاصی لشکر 27 محمد رسول الله(ص) استان تهران قرار دارد.

این پادگان که خاطرات هزاران شهید را در دل خود دارد، دوکوهه است، پادگانی که می‌توان آن را نخستین ایستگاه آسمان و راه رسیدن به بهشت دانست.

اگر اندیمشک را دروازه خوزستان بدانیم بدون شک دوکوهه دروازه جبهه‌های جنوب است، دو کوهه پادگانی است که سال‌های سال با شهدا زیسته است.

آخرین ایستگاه قطار همین‌جا بود؛ دوکوهه، در اینجا اگر خوب نگاه کنی و با چشم دل بنگری می‌توانی ردپای همه شهیدان را پیدا کنی.


*پادگان دوکوهه

دوکوهه نام منطقه و پادگانی است در چهار کیلومتری شمال غربی شهر اندیمشک، در مجاورت جاده اندیمشک ـ خرم آباد که دهستان دوکوهه در شرق جاده و پادگان دوکوهه در غرب جاده واقع شده است، این پادگان از شمال و غرب به رودخانه فصلی بالارود منتهی می‌شود و بخش جنوبی آن نیز با عوارض مصنوعی محدود شده است، این منطقه به علت وجود دو ارتفاع 316 و 288 متری در کنار هم که مانند دو کوه دوقلو در این منطقه مسطح خودنمایی می‌کنند، دوکوهه نام گرفته است.


پادگان دوکوهه

*دوکوهه منزلگاه شهیدان

با آغاز جنگ، این پادگان در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفت و در دوران دفاع مقدس به مهم‌ترین پادگان عملیاتی خوزستان مبدل شد، این پادگان که عقبه یگان‌های عمل کننده در عملیات فتح المبین بود، پس از این عملیات به پادگان تیپ 27 محمد رسول الله(ص) تبدیل شد همچنین لشکر 10 سیدالشهدا(ع) نیز در همین پادگان تشکیل و راه اندازی شد که بعدها مقر اصلی آن به نزدیکی همین پادگان(پادگان شهید کلهر) منتقل شد.

دوکوهه به عنوان بزرگترین منزلگاه برای تجهیز و سازماندهی نیروهای جبهه جنوب، و مثل یک شهر، مملو از جمعیت، تحرک، نشاط و زندگی بود.


*حسینیه شهید همت

در بخش مرکزی و قلب پادگان دوکوهه، حسینیه شهید همت قرار دارد، حسینیه‌ای که سال‌ها شاهد شب زنده داری، مناجات و نماز شب رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است، و حوضی که در مقابل این حسینیه وجود دارد وضوخانه بسیاری از شهدا بوده و چه بسیار شهدایی که از این حوض وضوی شهادت گرفتند و از دوکوهه به دیدار معبود شتافتند.


پس از ربوده شدن حاج احمد متوسلیان فرمانده تیپ محمد رسول الله(ص) در لبنان، پادگان دوکوهه به نام پادگان حاج احمد متوسلیان تغییر نام یافت، اکنون دوکوهه به دو بخش تقسیم شده است، بخش شرقی آن در اختیار لشکر 27 محمد رسول الله(ص) قرار دارد که این بخش بیشتر حالت یادمانی دارد و یکی از محل های بازدید راهیان نور است و بخش دیگر در اختیار ارتش جمهوری اسلامی قرار دارد.


*پادگان دوکوهه شاهدی استوار

این پادگان شاهدی استوار و مقاوم از دلیرمردانی است که جان دادند تا شرف، آزادی، آزادگی و ایمان بماند و به راستی که این جمله مقام معظم رهبری که فرمودند: «پادگان دوکوهه شاهد فداکاری‌ها، اخلاص‌ها، ایمان‌ها و روحیه‌هاى مالامال از امواج صفا و طراوتى است که از جوانان مؤمن بسیجى و فداکار بروز کرده است» عظمت و بزرگی این مکان مقدس را به خوبی نشان می‌دهد.

پادگان دوکوهه از جمله مناطقی است که منبع خاطرات بسیاری از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است، این پادگان که محل رفت و آمد بسیاری از شهدا بود، از فضای معنوی و روحانی خاصی برخوردار است و یادآور روزهای خاطره انگیز هشت سال دفاع مقدس است و همه ساله در ایام نوروز هزاران نفر از زائران کاروان‌های سرزمین نور برای بازید از این مکان معنوی به اندیمشک سفر می‌کنند.


دو کوهه، دانشگاه محبوبان خداست و شاگرد اول‌های مکتب سرخ شهادت که درس آزادگی را از بزرگترین معلم روزگار، حسین بن علی(ع) آموختند با معدلی بالا از این امتحان بیرون آمدند و به محبوب رسیدند.


اینجا مکان و منزل مردانی است که نشانی خدا را می‌دانستند و سرانجام نیز با پیروی از یکی از مردان سلاله پاک فرزندان علی (ع)، همان پیرجماران ندای او را لبیک گفته و برای دفاع از اسلام به مهمانی خدا رفتند.

سلام بر همه کسانی که به عشق حثییت و اعتبار بخشیدند و سلام بر شهدا که عند ربهم یرزقون را معنا کردند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار