تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۸۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درختان اهواز و ترس از هرس!
در برخی نقاط اهواز هرس درختان به حدی نازیبا و اغراق شده است که چشم هر شهروندی را به خود معطوف می کند. بریدن کل شاخ و برگ و کاهش بیش از اندازه ارتفاع درختان به قدری منظره فضای سبز شهری را تحت تاثیرقرار می دهد که بیننده آرزو می کند کاش این درختان معصوم از ابتدا نمی روییدند و دردست ما گرفتار نبودند

خوزنیوز: همچون دیگر شهرها، هرس درختان در اهواز نیز هرساله به منظور جوان سازی تاج درختان، مدیریت آفات و بیماری ها و عدم تداخل شاخه های درخت با کابل های برق در سطح شهر صورت می گیرد. اما ازسوی دیگر هرس غیراصولی ممکن است کاهش باروری و توقف رشد درختان را درپی داشته باشد و دراین حین تعادل باید درنظرگرفته شود. نکته ای که در درختان سطح شهر اهواز دیده می شود این است که در برخی نقاط هرس درختان به حدی نازیبا و اغراق شده است که چشم هر شهروندی را به خود معطوف می کند. بریدن کل شاخ و برگ و کاهش بیش از اندازه ارتفاع درختان به قدری منظره فضای سبز شهری را تحت تاثیرقرار می دهد که بیننده آرزو می کند کاش این درختان معصوم از ابتدا نمی روییدند و دردست ما گرفتار نبودند!


حمید امیری فرد، رییس اداره فضای سبز حوزه خدمات شهری شهرداری اهواز در این رابطه اظهارداشت: در برخی از موارد، پیمانکاران شرکت توزیع نیروی برق اهواز اصول اولیه برای هرس درختان را رعایت نمی کنند. قبلا مقرر شده که هرس درختان پیش از فصل زمستان انجام شود زیرا انجام هرس در فصل سرما، موجب خشک شدن برخی از گونه های درختان می شود. همچنین هرس و یا کوتاه کردن درختان باید تا یک سوم تاج درختان و با حضور ناظر و کارشناس فضای سبز شهرداری های مناطق انجام شود.

یداله حضرتی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز نیز گفت: هرس درختان با نظارت شهرداری اهواز انجام می شود و این شرکت تنها درختانی را که در حریم شبکه برق قرار دارند هرس می کند. در جلساتی که با مسئولان شهرداری اهواز داشتیم زمان و میزان هرس درختان معین گردید و شرکت توزیع نیروی برق اهواز نیز به تمام برنامه های تعیین شده عمل کرده است.

سراج، معاون خدمات شهری منطقه دو اهواز در این رابطه به خوزنیوز می گوید: هرساله در فصل زمستان شرکت برق منطقه ای به منظور خارج نمودن درختان از حریم کابل های برق، اقدام به هرس درختان می نماید که اقدامی ضروری است؛ زیرا با رخ دادن طوفان، ممکن است شاهد رسیدن سیم ها به یکدیگر و وقوع اتصالی شویم.

سراج یادآورشد: ازسوی دیگر شهرداری اهواز نیز وظیفه هرس فضای سبز آیلندهای وسط خیابان را برعهده دارد و به منظور زیباسازی فضای شهری، این درختان شکل‌دهی می شوند. برخی از مردم نیز در زمان های مختلف ازطریق سامانه 137 از شهرداری درخواست هرس درختان کنار منازل خود را دارند که شهرداری به این تقاضاها رسیدگی می کند و در انجام آن زیباسازی درخت چندان مدنظر قرار گرفته نمی شود.

وی دررابطه با هرس های غیراصولی و نازیبایی درختان پس از هرس گفت: متاسفانه شرکت برق منطقه ای چندان به این مسئله توجه نمی کند و ما نیز همواره درگیری هایی بر سر این موضوع با آن ها داریم. دلیل هرس بی رویه درختان نیز، کاهش هزینه های این شرکت است زیرا با برش بیشتر می توان هرس بعدی را یک سال به تعویق انداخت.

معاون خدمات شهری منطقه دو، راه حل این مشکل را به گونه ای که ضمن حفظ زیبایی درختان، هزینه های شرکت برق منطقه ای نیز کاهش یابد، استفاده از کابل های دورنگه‌دار جدید دانست و گفت: این کابل ها از سال جاری در سطح شهر به کار رفته اند و به گونه ای طراحی شده اند که هر پنج رشته سیم را در یک روکش نگه می دارد. درصورت استفاده از این کابل ها، دوره هرس سه ساله یک درخت به پنج ساله تبدیل می شود.

سراج افزود: به کارگیری این کابل ها مستلزم صرف وقت و هزینه است و نمی توان به یک باره درکل شهر آن ها را تعبیه نمود. هم اکنون در مناطق محروم که مشکل سرقت کابل وجودداشت و در مناطقی دیگر ازجمله کوی امانیه کابل های دورنگه‌دار وجوددارد که ازاین پس نیز به ترتیب در مناطق مختلف شهر از آن ها استفاده خواهدشد.

مدیرعامل توزیع برق شهرستان‌های اهواز و باوی در این زمینه عنوان کرد: مسئله ای که وجوددارد این است که به طورکلی در سطح شهر سعی می شود به نحوی چیدمان شود که با کابل های برق تداخل نداشته باشد و ازسوی دیگر نوع درختان از درختان شهری انتخاب شود. درگذشته زمانی به دلیل نیاز به بیابان زدایی اقدام به کاشت درخت اکالیپتوس شد که برای فضای شهر مناسب نیست، اما درختی مانند سدر تنه محکمی دارد و درهنگام طوفان و باد شدید مقاوم است.

علی حضرتی تاکیدکرد: هرس درختان در درجه اول برعهده شهرداری است و و ما در این زمانه تخصصی نداریم؛ ما به دنبال درخت بری نیستیم بلکه وظیفه رساندن برق مطمئن به شهروندان را برعهده داریم و درپی پاکسازی شبکه برق هستیم. به همین دلیل درصورت وقوع طوفان، درختان شهر باید از پیش هرس شده باشد تا مشکلی در تامین برق به وجود نیاید.

وی افزود: مطابق صورتجلسه ای که میان شرکت توزیع برق اهواز و شهرداری وجوددارد، هرگونه هرس درختان از سوی ما باید تحت نظارت شهرداری انجام گیرد و شهرداری در نحوه صحیح هرس بدون آسیب رساندن به فضای سبز ما را یاری می کند.

حضرتی دررابطه با کابل های جدید دورنگه‌دار نیز عنوان کرد: در سطح شهر اهواز خدود 4 تا 5 هزار کیلومتر کابل برق داریم و نم توان ظرف مدت کوتاهی همه این کابل ها را تغییر داد؛ اما ذره ذره این کار درحال انجام است.

درختان در خیابان ها، پارک ها و محیط های عمومی، سرمایه تمام افراد جامعه و حق الناس است و هرنوع آسیب زدن به آن و هرس به شکل بی رحمانه، علاوه بر نداشتن توجیه علمی، افراد جامعه را دربرابر نهادهای عامل ذیحق می نماید. زخمی کردن درخت، این موجود زنده، سطح فتوسنتزی درخت را کاهش می دهد، باعث آسیب پذیری آن می شود و با زخمی کردن درختان راه برای ورود باکتری ها، ویروس ها و آسیب دمایی (سرما و گرما) باز می کند؛ از این رو از متولیان این کار یعنی شهرداري اهواز و شرکت برق منطقه ای انتظار می رود با تغییر رویه های نادرست، و استفاده از شیوه های نوین برای کاهش نیاز به هرس و صرفه جویی در هزینه ها، به زیبایی شهر و پاکی هوای آن کمک کنند.

گزارش/ زینب جعفرزاده

غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
3
این مشکل فقط شامل اهواز نیست و به عنوان مثال در شهرک بعثت (ممکو) واقع در ماهشهر هم شاهد این موضوع هستیم که پیمانکار برای اینکه فاصله زمانی دیرتر هرس رو انجام بده ، این بلا رو سر درختان میاره. جالب اینجاست که این نوع هرس رو فقط در خوزستان انجام میدن که علت دیگه اش هم بکار نگرفتن نیروی ماهر در این زمینه برای کاهش هزینه های پیمانکار هست.
یه اره برقی میدن دست کارگر و میندازنش به جون درخت بخت برگشته و ادامه ماجرا..........
خوزستان
|
United States of America
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
6
من موندم چ پدر کشتگی با ای درختا بیچاره دارن.. بابا تورو خدا حداقل ی شکلی شمایلی چیزی بشون بدین نگاه میکنیم نترسیم.
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
0
6
بقول معروف اومدن ابروهاشو درست کنن زدن چشمهاشم کور کردن!!
شرکت توزیع برق اهواز حق ندارد منافع عمومی مردم اهواز را فدای رفتار نامسئولانه خود کند؛امیدوارم مدعی العموم بعنوان شاکی وارد عمل شود و حق مردم را اعاده کند.
عاشوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
0
2
پیمانکار شوشتر هم درختان را از ریشه می کند جای تعجب دارد ، که چرا با اینکه کنار طی 20تا30سال رشد میکند و رشد آن بسیار کم است چگونه آنرا طی یک حرکت و بسیار ساده از ته بریده و اشباه حرس می کنند، باید اینگونه کارها را به کاردان ها و به متخصصین این کار سپرد ، برای این کار لازم است به استانهای اصفهان و تبریز سری بزنید تا ببینید که چکونه اشکال زیبایی را از این درختان درمیآورند. با این حال اگر بریده نشوند بهتر است ، چون که جلوی گرد وخاک را می گیرند.
باتشکر از خوز نیوز
حسین
|
United Arab Emirates
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
4
درختا بیش از حد معمول هرس میشن به خاطر اینکه منفعت مالی هست توش !!!
هرس بیشتر = چوب بیشتر .... چوب بیشتر= پول بیشتر
چوب ها فروخته میشن و باهاشون زغال میسازن و متآسفانه هیچ نظارتی نیست که پیگیری بشه این قضیه! توی شهری مثل اهواز با دمای بالای 50 درجه توی تابستون،سایه ی درخت اهمیت زیادی برای همه داره ولی متأسفانه هیچ مسئول دلسوزی برای نگهداری از درخت ها تلاش نمیکنه !
همه ی ما درخت هایی رو دیدیم که اصطلاحاً هرس شدن ( به صورت افقی بریده شده) و فقط یه چوب خشک عمودی توی زمین باقی مونده! بالای درخت بیچاره هم نه کابل برقی بوده نه دلیلی واسه نابود کردن اون درخت ! فقط برای منافع مالی بریده شده!
ای کاش نهادی یا ارگانی بود برای پیگیری این مسئله.نه سازمان زیباسازی،نه شهرداری،نه برق منطقه یی هیچ کس توی گرم ترین شهر ایران نه این مسئله رو پیگیری میکنه نه مایل به پیگیری هست.
به خاطر همین حال و روز اهواز (به اصطلاح کلانشهر) این چیزی هست که می بینیم!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
7
درختی رو که 4 سال پیش کنار خانه ام کاشته بودم و مدام آبیاری و نگهداری میکردم، سازمان برق از 60 سانتی متری زمین برید و نابود کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
1
4
قراربود شبکه برق زیرزمینی بشه که مسکوت ماند.
:
:
:
آخرین اخبار