تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۸۰۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قذافی و معمای حل نشده ؛ آخرین رقصهای سرهنگ فراری
در حالی که نیروهای طرفدار معمر قذافی همچنان در برخی شهرها و مناطق طرابلس مقاومت می کنند، اما معمای مکان اختفای سرهنگ فراری هنوز حل نشده است.

با وجودی که انقلابیون هر لحظه عرصه را بر معمر قذافی تنگ تر می کنند، اما نگرانی درباره تکرار حوادثی مشابه سقوط "صدام " دیکتاتور معدوم در عراق نزد آنها وجود دارد، زیرا به نظر می رسد هواداران سرهنگ تا زمانی که وی دستگیر نشود دست از مقاومت بر نمی دارند.

انقلابیون لیبی با ورود به "باب العزیزیه" و ورود به منزل "معمر قذافی" اثری از وی و فرزندانش نیافتند فقط برخی اشیای گرانبها از جمله کلاه طلاکاری شده قذافی به عنوان غنایم جنگی نصیب آنها شد.

مخالفان قذافی خانه به خانه در جستجو سرهنگ ناپدید شده هستند،آنها معتقدند در صورتی که وی در داخل طرابلس باشد با افزایش فشارها و قطع امداد رسانی در کمین انقلابیون گرفتار خواهد آمد.

پایگاه خبری النخیل در همین راستا آورده است : یک هفته قبل از اینکه سرهنگ قذافی بتواند سالگرد به قدرت رسیدنش را در 1969 جشن بگیرد اوضاع را ویران شده دید.

این پایگاه می نویسد: به درستی مشخص نیست که قذافی در کدام نقطه لیبی است، برخی مسئولان شورای انتقالی لیبی فاش کردند که قذافی از طریق تماسهای سری از پناهگاهش نتوانسته است کمکهای نظامی دریافت کند.

"عبدالمنعم الهونی" نماینده انقلابیون در اتحادیه عرب و مصر معتقد است : قذافی رقصهای آخر خود را انجام می دهد و هم همه راهها به رویش بسته شده است و همانند صدام معدوم دستگیر خواهد شد یا سعی می کند که فرماندهی جنگ طلبان را مشابه آنچه در سومالی وجود دارد  بر عهده گیرد، اما در هر دو صورت ما وی را دستگیر می کنیم.

این پایگاه در ادامه می نویسد: در روزهای اخیر تلاشهای گسترده ای برای پیدا کردن مخفیگاه قذافی و خانواده اش صورت گرفته است.

برخی منابع رسانه ای اعلام کردند که شورای انتقالی لیبی از دستگاههای اطلاعاتی غرب برای یافتن مکان قذافی در سریعترین زمان ممکن درخواست کمک فوری کرده است  و اخباری درباره حضور گروههای ویژه از فرانسه، قطر و آمریکا برای کمک به انقلابیون مخابره شده بود.

اما "محمود شمام" مسئول اطلاع رسانی انقلابیون لیبی مدعی شد که عملیات پاکسازی طرابلس موسوم به "بامداد عروس دریا" به وسیله مردم لیبی انجام شده و در هیچ مرحله ای نظامیان خارجی نقشی نداشته اند.

با این حال منابع وابسته به فرماندهان نظامی انقلابیون در طرابلس اعلام کردند: یافتن قذافی هدف روزانه ما است و کارشناسان خارجی دوش به دوش انقلابیون حرکت می کنند و در پیدا کردن دیکتاتور نقش دارند.

این منابع افزودند: تیم انقلابیون به همراهی کارشناسان خارجی اطلاعات مفیدی درباره قذافی به دست آورده است و این اطلاعات ر ا از نزدیکان قذافی و فرماندهان نظامی و امنیتی که به اسارت درآمده اند به دست آورده اند.

این افراد اعلام کرده اند که قذافی از سوی صدها فرد مسلح به خوبی حفاظت می شود و ارسال پیام صوتی به خارج نشانه تکنیک پیشرفته اینترنتی است که وی در اختیار دارد.

پایگاه فوق نوشت: یکی از مسئولان انقلابیون در طرابلس معتقد است : قذافی نخواهد توانست از چنگ ما بگریزد ما منتظر کوچکترین اشتباه وی هستیم تا وی را به دام بیندازیم و محاکمه کنیم.

به هر حال آنچه مسلم است معمر قذافی دیگر در لیبی جایی ندارد و با وجود اینکه هنوز نیروهای وی در برخی شهرها مانند سبها و سرت مقاومت می کنند، اما بعید است که بتوانند روند انقلاب مردم لیبی را به شکست بکشانند.

هر چند شخصیت معمر قذافی بسیار پیچیده است و با همین شخصیت مبهم خود توانست 42 سال بر لیبی حکومت کند، اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که عصر دیکتاتورها به سبک دهه های قرن گذشته سپری شده است.

وی ممکن است به سبب روابط حسنه ای که با کشورهای آفریقایی داشته است سعی در فرار از لیبی داشته باشد به ویژه اینکه اخبار ضد و نقیضی از وی منتشر می شود که برخی خبرها از حضور وی در برخی مناطق طرابلس از جمله باغ  وحش این شهر حکایت دارد و برخی اخبار حکایت از فرار وی به مرزهای الجزایر، ونزوئلا یا امکان فرار به چاد دارد.
برچسب ها: معمر قذافی ، قذافی
:
:
:
آخرین اخبار