عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز ضمن تشریح اهداف اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها، تاثیر اجرای این قانون در معیشت طبقات مختلف مردم و اقتصاد کشور را تحلیل کرد و گفت: قانون هدفمندسازی یارانهها راه درست را نرفته است.
حسن فرازمند عنوان كرد: از آغاز اجرای طرح هدفمندسازی یارانهها تاکنون اقتصاد کشور ما فراز و نشیب های فراوانی را طی کرده است. البته به طور کلی هدف اصلي پرداخت يارانه های نقدی، اقشار كمدرآمدي هستند كه توان خريد ندارد و از این طریق بتوانند كالاهاي مورد نياز خود را تامین کنند.
وي افزود: هيچ گونه مدل و الگوي اقتصادي براي پرداخت يارانه ها به همه دهك ها به طور يكسان وجود ندارد و اقتصاددانان بر اين الگو اتفاق نظر دارند كه يارانه های نقدی باید به 5 دهك پايين جامعه پرداخت شود.
این اقتصاددان بيان كرد: بزرگترين مشكل دولت در اجرای این طرح، عدم شناسايي صحيح 5 دهك بالاي جامعه است. اگر دولت با توجه به امكانات و ابزاري كه در اختيار دارد بتواند دهك هاي بالاي درآمدي جامعه را شناسايي كند، ميتواند يارانه را فقط به 5 دهك پايين پرداخت كند؛ بنابراین بسياري از مشكلات بودجه از اين طريق حل میشود و به هدف اصلي اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها نیز بيشتر نزديك مي شويم.
فرازمند تصريح كرد: دولت به جاي اينكه به دنبال منابع مالي جديد براي تامين كسري يارانه ها باشد، بهتر است در راستاي هدفمندسازي يارانه ها، دهك های درآمدی بالاي جامعه را از يارانه حذف كند.
وي خاطرنشانكرد: به هر ميزان که يارانه به گروههاي مصرفي پرداخت شود، زيرساختهاي اقتصادي و سرمايه گذاري عقب میماند و پرداخت يارانه ها صرفا فقط تقاضا را بالا مي برد، در حالي كه دولت می بایست منابع مالی را برای گسترش سرمايهگذاري و افزايش رفاه در بلندمدت برنامهريزي كند، در نتیجه گرايش يارانه ها به سمت مصرف در ميان مدت و كوتاه مدت به ضرر مردم است.
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز با بیان اینکه از ابتدای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها تاکنون هيچ گونه رقابت پذيري در بازار ايجاد نشده است، اظهاركرد: هدف اصلي از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها اين بود كه سطح رقابتپذيري کنشگران اقتصادي بالا برود و آنها مجبور به مصرف بهينه يارانه های نقدی شوند. در شرایط فعلی به نظر مي رسد چنين هدفي به دست نیامده و قدرت رقابت پذيري اقتصادي كشور ما جهت ارتقاي كيفيت محصولات و رهایی از رانت خواری، حاصل نشده است.
فرازمند تصريح كرد: اين روش اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها در بهبود وضعيت معيشت پنج دهك پايين تاثيري نداشته و در مواردي موجب فقيرتر شدن اين دهك ها نیز شده است. با اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها از يك سو مبلغي به مردم پرداخت شده و از سوي ديگر هزينه هاي زندگي مانند انرژي بيش از مبالغ پرداخت شده، افزايش يافته است. به طور كلي افزايش سطح هزينه هاي عمومي از دريافتي هاي يارانه بيشتر بوده است.
وی خاطرنشانكرد: اجراي قانون هدفمندسازی یارانه ها موجب تورم در اقتصاد كشور شده و اين تورم در دهكهاي پايين تاثير منفي بيشتري داشته است. تورم از سمت گروههاي كمدرآمد به سمت گروههاي پردرآمد، ثروتمند و صاحب سرمايه، سرريز مي شود؛ يعني تاثير كمتري بر دهكهاي بالا داشته است.
عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز اظهارکرد: منابعي كه دولت به عنوان يارانه به مردم پرداخت مي كند، منابع ملي است و ثروت ملي نبايد در چارچوب بخش هاي مصرفي جامعه قرار بگيرد. اين منابع يارانه اي بايد به سمت سيستم هاي توليد و سيستمهاي مناسب براي رشد اقتصادي و افزايش ثروت ملي از طريق سرمایه گذاری در اجرای طرح های مولد، صرف شود.
فرازمند عنوان كرد: به نظر من ادامه پرداخت يارانههای نقدی با اصلاح پرداخت به دهك هاي مختلف، روشي مناسب است اما اگر به شيوه پيشين ادامه يابد، در دستيابي به اهداف تعريف شده در طرح هدفمندسازي يارانه ها تاثير چنداني نخواهد داشت.
وي با اشاره به تاثير عدم پرداخت يارانه ها در اقتصاد و معيشت جامعه، اظهار كرد: اگر دولت بخواهد پرداخت يارانه ها را حذف كند، نبايد حذف مطلق باشد بلكه در جهت حذف يارانه براي اقشار و دهك هاي بالاي جامعه اقدام شود.