مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز گفت: براي حل مشكل اعتبار ارزي پروژههای قطار شهري در كشور در تلاشيم اقدامي صورت بگيرد تا دولت همه سهم فاينانس خود را بپذيرد.
عباس هلاكويي اظهار كرد: اعتبارات ارزي نه تنها براي قطار شهري اهواز بلكه براي هيچ كدام از شهرداريهاي داراي قطار شهري باز نشده است؛ بانك عامل بر اين باور است كه رقم فايناس بسيار بالاست و شهرداريها قادر به بازپرداخت آن نخواهند بود.
وي ادامه داد: با توجه به اين شرايط، در تلاشيم كه اقدامي صورت بگيرد تا كل اعتبار ارزي مترو را دولت به طور صد در صد بپذيرد. اكنون از مجموع اعتبار ارزی در نظر گرفته شده، 50 درصد سهم دولت و 50 درصد سهم شهرداريهاست. درصدد هستيم جلسهاي با ریيس جمهور يا معاون اول برای شهرداريهای مشهد، اهواز، اصفهان و شيراز به همراه شهرداري تهران تدارك ديده شود تا مشكل پروژههای قطار شهري مطرح و رسيدگي شود و راهكاري عملي در جهت حل اين موضوع پيش پاي شهرداريها قرار بگيرد.
مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز افزود: با پذيرفتن صد در صد اعتبارات توسط دولت، بيشك ميتوان 60 تا 70 درصد كار مترو را به پايان رساند.
هلاكويي اظهار كرد: با اين كه ميزان فايناس 500 ميليون دلار است اما با پذيرش صد در صد سهم فايناس توسط دولت، ميتوان با 40 تا 50 ميليون دلار حداقل فاز نخست مترو را راهاندازي کرد.
وي در خصوص روند پيشرفت پروژه متروي اهواز گفت: ايستگاه به ايستگاه در حال پيشروي هستيم. اكنون کار عملیاتی ايستگاه دروازه تمام شده و در حال پاكسازي و آمادهسازي آن براي ريلگذاري هستيم. ايستگاه بعدي نيز ايستگاه فرودگاه است كه در حال حاضر كفسازي و سنگكاري آن در حال انجام است.
مديرعامل سازمان قطار شهري اهواز افزود: علاوه بر اين در 2 ايستگاه نفت و زيتون نيز با هماهنگي پيمانكار، اقدامات نازككاري در حال انجام است. همچنين دستگاههاي حفار TBM به سرعت در حال پيشروي هستند؛ يكي از دستگاهها از ايستگاه نادري شرقي عبور كرده و به ايستگاه نادري غربي رسيده كه پس از آن نيز به زير رودخانه كارون ميرود. دستگاه TBM ديگر نيز از مصلي حركت كرده و به خيابان نادري رسيده است.