تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۷۸۱۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
قرص برنج مجوز توزیع ندارد
قرص برنج با ترکیب فسفید آلومینیوم سمی است و هیچ‌گونه مجوز توزیع ندارد/مسمومیت با قرص برنج یکی از مهلک‌ترین موارد مسمومیت است که مرگ زجرآور، دردناک و حتمی به‌دنبال دارد
رئیس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع‌رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: قرص برنج با ترکیب فسفید آلومینیوم سمی است و هیچ‌گونه مجوز توزیع ندارد.

فریده یونسی امروز اظهار کرد: مسمومیت با قرص برنج یکی از مهلک‌ترین موارد مسمومیت است که مرگ زجرآور، دردناک و حتمی به‌دنبال دارد.

وی افزود: به‌طور کلی دو نوع قرص برنج وجود دارد، یکی نوع فرآورده گیاهی دافع حشرات که غیرسمی است و برای جلوگیری از آفت‌زدگی برنج انبار شده و در سیلوهای برنج استفاده می‌شود و دیگری فسفید آلومینیوم که ماده‌ای بسیار سمی و مهلک است.

رئیس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع‌رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان اینکه قرص برنج (فسفید آلومینیوم) قرص برنج با ترکیب فسفید آلومینیوم سمی است و هیچ‌گونه مجوز توزیع ندارد، افزود: قرص برنجی که در داروخانه‌ها توزیع می‌شود ترکیبی از تالک و پودر سیر است که سمی نیست.

یونسی با اشاره به اینکه فسفید آلومینیوم بوی سیر و ماهی گندیده می‌دهد، تصریح کرد: فسفید آلومینیوم جذب گوارشی و تنفسی بالایی دارد و توجه به این نکته ضروری است که راه خوراکی، تنها مسیر آلودگی با سم فسفید آلومینیوم نیست و برخی از جان‌باختگان به دلیل استنشاق تدریجی گازهای متصاعد شده از سم فسفید آلومینیوم، به‌دلیل نگهداری کیسه‌های برنج حاوی این سم در اتاق و در محل زندگی دچار مرگ آنی شده‌اند.

وی گفت: بسیاری از قرص‌های توهم‌زا نیز حاوی مقادیری از فسفید آلومینیوم است و مصرف حتی یک چهارم قرص می‌تواند کشنده باشد.

یونسی با بیان اینکه ارگان‌های مغز، کبد (جگر)، قلب و کلیه نسبت به اثرات سم حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند، خاطر نشان کرد: در صورت بلع آلومینیوم فسفید بیمار را وادار به استفراغ نکنید و همه بیماران مشکوک باید سریعا به اورژانس ارجاع داده شوند و حداقل شش تا هشت ساعت تحت‌نظر باشد.
:
:
:
آخرین اخبار